در رابطه با کنوانسیون منع برخی تسلیحات متعارف ایالات متحده با صدور اعلامیه تفسیری و حق شرط مواضع خود را بدین شکب بیان نموده است: ((دولت ایالات متحده از پذیرش این کنوانسیون استقبال نموده و امیدوار است که تمامی دولت ها ،جدی ترین دغدغه ها را نسبت به تصویب یا الحاق به این کنوانسیون ابراز نمایند.ما معتقدیم که کنوانسیون حاکی از یک گام مثبت به سمت تلاش ها برای به حداقل رساندن آسیب یا صدمه به جمعیت غیرنظامی در زمان مخاصمه مسلحانه می باشد.امضای ما در رابطه با این کنوانسیون نمایانگر تمایل کلی ایالات متحده برای پذیرش مقررات عملی و معقول در ارتباط با انجام عملیات نظامی برای حفاظت از غیرنظامیان می باشد.به همین ترتیب،ما می خواهیم اعلان کنیم که تبعیت رسمی دولت ها از موافقت نامه هایی که کاربرد تسلیحات در زمان مخاصمه مسلحانه را محدود می نماید از پیشرفت ناچیزی برخوردار می باشد در صورتی که طرفین متعاهد این موافقت نامه ها به صورت جد به برداشتن هر گونه گام متناسب به منظور تضمین انطباق با این چنین محدودیت هایی پس از لازم الاجراء شدن آنها اقدام نورزند.این عزم راسخ ایالات متحده می باشد و ما تمام طرفین دیگر این کنوانسیون قول می دهیم تا از فرایندها و جبران خسارت هایی که بوسیله این کنوانسیون و قواعد عمومی جنگی مقرر شده است برای در ک این امر که تمامی طرفین کنوانسیون تعهداتشان را بر مبنای این کنوانسیون ایفاء نمایند؛استفاده نماییم.ایالات متحده آمریکا شدیدا از پیشنهاداتی که بوسیله سایر کشورها در طول کنفرانس برای قرار دادن فرآیندهای خاصی به منظور رسیدگی به امور انطباق (با کنوانسیون) حمایت نموده و حق به پیشنهاد فرآیندها و جبران خسارت ها بیشتر در آینده را برای خود محفوظ می داند.به علاوه ایالات متحده البته حق به اعمال اختیاری که بوسیله بند ۳ ماده ۴ کنوانسیون(منع برخی تسلیحات متعارف) مقرر شده است و صدور بیانیه های ادراکی و حق شرط را تا حدی که به نظر برسد ضروری باشد تا تضمین نماید که کنوانسیون و پروتکل های الحاقی آن با التزامات بشردوستانه و نظامی منطبق می باشد را برای خود محفوظ می دارد.))
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
United Nations Treaty Collection ,Convention on Prohibitions or Restrictions on the Use of Certain Conventional Weapons which may be deemed to be Excessively Injurious or to have Indiscriminate Effects (with Protocols I, II and III),https ://treaties. un.org/pages /ViewDetails .aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XXVI-2&chapter=26&lang=en ↑
United Nations Treaty Collection, Convention on Prohibitions or Restrictions on the Use of Certain Conventional Weapons which may be deemed to be Excessively Injurious or to have Indiscriminate Effects https://treaties.un.org/pages/viewdetails .aspx?src=treaty&mtdsg _no=xxvi-2-d&chapter =26&lang=en,p2.(lastv visit 4/7/2014) ↑
Ibid,p2 ↑
Authorization for Use of Military Force (AUMF) ↑
Ryan J. Vogel, Drone Warfare and the Law of Armed Conflict, 39 DENV . J. INT’L L. & POL’Y, (2010),pp101-104. ↑
The most significant Iranian UAV is Karrar’s ↑
Asymmetrical Warfare ↑
برای اطلاعات بیشتر ر. ش به : دکترنادر ساعد ، حقوق بشردوستانه و مسائل نوظهور(جنگهای پسانوین )،۱۳۸۷ ، صفحه۱۹۹٫ ↑
Maogoto, Jackson N.; Jinks, Derek and Solomon, Solon,’’ Applying International Humanitarian Law in Judicial and Quasi-Judicial Bodies:International and Domestic Aspects’’, Springer, 2014,p69.
↑
United Nations Treaty Collection,’’Convention on Prohibitions or Restrictions on the Use of Certain Conventional Weapons which may be deemed to be Excessively Injurious or to have Indiscriminate Effects (with Protocols I, II and III)https://treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XXVI-2&chapter=26&lang=en,p1 ↑
دولت انگلیس ،در کاربرد تسلیحات متعارف موضعی حمایت گرایانه از ایالات متحده داشته و حتی راهبردهای دفاعی این کشور تا حدود بسیار زیادی مشابه یکدیگر می باشد.در این مورد،هم چنین می توان به بحثی که در سال ۲۰۰۳ در مجلس لردهای بریتانیا نسبت به بکارگیری نوع جدیدی از بمب ها توسط ارتش ایالات متحده آمریکا در جریان جنگ عراق با حضور نخست وزیر بریتانیا اشاره نمود.در این بحث، نخست، وزیر بریتاینا،تونی بلر،در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس لردها این پاسخ ها را داد.نخست سوالات و سپس جواب ها آورده خواهد شد.خانم آلیس ماهون(Alice Mahon)-نماینده مجلس:به صورت گسترده در روزنامه های امروز گزارش شده است که ایالات متحده آمریکا،قصد کاربرد بمب جدیدی را که سیستم های مخابراتی عراق را ذوب می کند دارد.آیا این بمب ها هم چنین تجهیزاتی را که در بیمارستان به کار برده شده و ذخایر آبی و برقی را در بغداد اداره می کنند مورد هدف قرار می دهند؟آیا نخست وزیر می تواند به ما تضمین دهد که این بمب ها مردم عادی را نخواهد سوزاند؟ تونی بلر: ((ما در هر مخاصممه نظامی بر اساس حقوق بین الملل عمل می نماییم.هر نوع تسلیحات یا مهماتی که استفاده می شوند بر مبنای حقوق بین الملل خواهند بود.من به دوست عزیزم تضمین می دهم که ما هرکاری را که بتوانیم برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی و در واقع برای به حداکثر رساندن یک نتیجه سریع و موفقیت آمیز از هر مخاصمه ای لازم باشد انجام می دهم.آقای مارتین کیتون(Martin Caton)-نماینده مجلس-:حقوق بین الملل بشردوستانه حمله مسلحانه ای را که قادر به ایجاد تبعیض بین رزمندگان و غیررزمندگان نباشد یا به صورت نامناسبی بر غیرنظامیان اثر بگذارد ممنوع می کند.آیا دوست عزیز من می تواند به من قول بدهد که در جنگ در عراق که مجلس لردها آن را دیشب تحریم نمود ،از بمب های خوشه ای استفاده نخواهیم کرد و اینکه تاسیسات برقی و زیرساخت های حمل و نقل و برق و آبی مورد هدف قرار نخواهد گرفت؟تونی بلر: ((من به صورت مطلق در مورد هر نوع تسلیحات یا مهماتی می گویم که ما صرفا از آن تسلیحاتی استفاده می کنیم که بر مبنای حقوق بین الملل و کنوانسیون های ژنو باشد.این مسئولیت و تعهد دولت بریتانیا از قبل بوده،می باشد و خواهد بود.ما هر کاری می کنیم تا بتوانیم تلفات غیرنظامی را به حداقل برسانیم.دلیل این که چرا در ارتباط با هر اقدام نظامی که ما انجام می دهیم نه صرفا بر اساس اقدام نظامی بلکه بر مبنای هدف گیری از مشاوره حقوقی بهره می بریم به همین دلیل است.))برای اطلاعات بیشتر در این ارتباط ن.ک به :
International Committee of Red Cross ,’’ Practice Relating to the Use of Prohibited Weapons ,https://www.icrc.org/customary-ihl/eng/docs/v2_rul_[7usofpr,p2(last visit 17/6/2014)
نمونه دیگر اعلان حمایت این کشور از موضع دفاعی ایالات متحده آمریکا را در مورد صدور اعلامیه تفسیری راجع به پروتکل سوم کنوانسیون منع برخی تسلیحات متعارف می توان اشاره داشت که اعلان نموده است: ((در ارتباط با حق شرط صورت گرفته به وسیله ایالات متحده آمریکا نسبت به ملتزم بودن به پروتکل سوم…به نظر می رسد که این حق شرط با موضوع و هدف پروتکل حاضر از این رو که موضوع و هدف پروتکل ممنوعیت یا محدود کردن کاربرد صرف تسلیحات آتش زا است؛مغایر می باشد.با این قرائت،دولت بریتانیا به شرط مزبور به این دلیل که با موضوع و هدف این پروتکل در تعارض می باشد؛معترض می باشد.با این حال،ایالات متحده آمریکا صریحا بیان نموده است که این حق شرط به این دلیل که تسلیحات آتش زا تنها تسلیحاتی هستند که می توانند به صورت موثر اهداف ضد تکثیر خاص از جمله تاسیسات تولید تسلیحات بیولوژیکی را که مستلزم حرارت بالا برای حذف بیوتکسین ها هستند را منهدم می نماید.ایالات متحده آمریکا هم چنین ابراز نموده است که حق شرط مزبور با موضوع و هدف پروتکل حاضر غیرمنطبق نمی باشد از آن رو که غیرنظامیان را در مقابل آسیب حتمی که با کاربرد تسلیحات آتش زا همراه می باشد حفظ می نماید.به علاوه،ایالات متحده صریحا بیان نموده است که این حق شرط با اصل کلیدی حقوق بین المللی بشردوستانه که خطر ناشی از مخاصمه مسلحانه را بر جمعیت و اهداف غیرنظامی کاهش می دهد منطبق می باشد ))برای اطلاعات بیشتر در این مورد ن.ک به:
United Nations Treaty Collection,’’Convention on Prohibitions or Restrictions on the Use of Certain Conventional Weapons which may be deemed to be Excessively Injurious or to have Indiscriminate Effects (with Protocols I, II and III)https://treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XXVI-2&chapter=26&lang=en,p1 ↑
Ibid,p2 ↑
Zenko, Micah,’’ Toward Deeper Reductions in U.S. and Russian Nuclear Weapons’’, Council on Foreign Relations, 2010,p10.
↑
Woolf, Amy F.,’’ Non-Strategic Nuclear Weapons’’, DIANE Publishing, 2010,p15.
↑
البته تشکیل این شورا را نیز باید از نتایج یازده سپتامبر و در پرتو نظریه نظم نوین آمریکا دانست چرا که پس از حوادث یازده سپتامبر ۲۰۰۱،تونی بلر،نخست وزیر وقت بریتانیا با ارسال نامه ای به ژنرال جورج رابرتسون، دبیرکل وقت ناتو از ضرورت تشکیل شورای ناتو-روسیه در راستای نظم نوین جهانی به منظور مقابله با تروریسم ،عدم تکثیر تسلیحات از جمله در زمینه تسلیحات متعارف و عملیات مشترک حفظ صلح صحبت نموده بود.برای اطلاعات بیشتر دراین مورد ر.ک به :
Braun, Aurel,’’ NATO-Russia Relations in the Twenty-First Century’’, Routledge,2008,p56.
↑
Conrad, Matthias,’’ NATO-Russia Relations Under Putin: Emergence and Decay of a Security Community? ; an Analysis of the Russian Discourse on NATO (2000 - 2008)’’, LIT Verlag Münster, 2011,p33.
↑
۲۰۰۲ Rome Declaration on “NATO-Russia Relations: a New Quality" ↑
Hunter, Shireen,’’ Strategic Developments in Eurasia After 11 September’’, Psychology Press, 2004 ,p44.
↑
he Permanent Joint Council (PJC) ↑
the ۱۹۹۷ NATO-Russia Founding Act on Mutual Relations, Cooperation and Security ↑
در سند جایگیزنی شورای ناتو –روسیه با شورای اقدام دائمی آمده است: ((شورای ناتو-روسیه که جایگیزین شورای مشترک دائمی خواهد شد بر تمامی حوزه های با علاقه مشترک که در بخش سوم قانون بنیادین شناسایی شده است از جمله مقرره به اضافه نمودن سایر حوزه ها به توافق متقابل متمرکز خواهند شد.دول عضو ناتو و روسیه به تشدید همکاری شان در حوزه هایی از جمله جنگ علیه تروریسم ،مدیریت بحران،عدم تکثیر،کنترل تسلیحات و اقدامات اعتمادساز ،دفاع موشکی،جستجو و نجات در دریا ،همکاری های نظامی و فوریت های غیرنظامی ادامه خواهند داد.))برای اطلاعات بیشتر در این مورد ن.ک به :
Hunter, Shireen,Op.Cit,p44-45. ↑
NATO-Russia Council,’’ About NRC’’http://www.nato.int/nrc-website /en / about /index .html,p1(last visit 14/6/2014) ↑
Nato-Russia Council,’’About NRC’’, http://www.nato.int/nrc-website /en /about /index .html,p2 (last visit 14/6/2014) ↑
در اعلامیه وزرای امور خارجه ناتو درباره تعلیق روابط ناتو با روسیه تصریح شده است که : ((ما تصمیم گرفته ایم تا تمامی همکاری های عملی غیرنظامی و نظامی بین ناتو و روسیه را به حالت تعلیق در آوریم.مباحثات سیاسی ما در شورای ناتو-روسیه می تواند در صورت ضرورت در سطح سفراء و مقامات بالاتر از آن به منظور اجازه دادن به ما برای تبادل نظر بر روی این بحران ادامه داشته باشد.ما در روابط ناتو با روسیه در جلسه بعدی مان در ماه ژوئن بازنگری خواهیم کرد.)) برای اطلاعات بیشتر در باره تعلیق روابط ناتو با روسیه ن.ک به :
Ibid,p2. ↑
Jaap de Hoop Scheffer ↑
Sloan, Stanley R.,’’ NATO, the European Union, and the Atlantic Community: The Transatlantic Bargain Challenged’’, Rowman & Littlefield, ۲۰۰۴,p172.
↑
اهمیت اصل عدم توسل به زور در حقوق و روابط بین المللل تا آن حد می باشد که دیوان بین المللی دادگستری نه فقط آن را به عنوان یک اصل حقوق بین الملل عرفی بلکه به عنوان یک اصل اساسی و بنیادین حقوق بین الملل به رسمیت شناخته است.برای اطلاعات بیشتر ن.ک به :شریفی،محسن؛تحول مفهوم دفاع مشروع در حقوق بین الملل با تاکید بر تحولات بعد از ۱۱ سپتامبر،فصلنامه سیاست خارجی،بهار ۱۳۸۲،شماره ۶۵،ص۹۱٫ ↑
قاسمی،علی و چهاربخش،ویکتور بارین،ارزیابی حق دفاع مشروع جمعی در حقوق بین الملل معاصر،فصلنامه دیدگاه های حقوق قضایی،زمستان ۱۳۹۰،شماره ۵۶،ص۱۱۲٫ ↑
اکنل،ماری الن؛مشروعیت توسل به زور علیه عراق:بررسی نظریه پیش دستی در دفاع از خود، ترجمه سید حسین سادات میدانی ،فصلنامه سیاست خارجی،بهار ۱۳۸۲،شماره ۶۵،ص۱۱۷٫ ↑
Oil Platforms Case (Case Concerning Oil Platforms (Islamic Republic of Iran v. United States of America, 2003 ICJ Rep), at para. 64. ↑
Advisory Opinion on the Legal Consequences of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory, ICJ, 9 July 2004, at para. 139. ↑
Bzostek, Rachel,’’ Why Not Preempt?: Security, Law, Norms and Anticipatory Military Activities’’, Ashgate Publishing, Ltd., 2008,p78.
↑
Case concerning Military and Paramilitary Activities in and against Nicaragua (Nicaragua v USA) (Merits, 1986 ICJ Rep. 14, at para. 194 ↑
I.C.J Reports 1996,p226,para 30. ↑
صادقی حقیقی،دیدخت؛هجمه نظامی آمریکا به عراق و اشغال آن از منظر حقوق بین الملل،فصلنامه فقه و حقوق خانواده،زمستان ۱۳۸۳،شماره ۳۶،ص۴۵٫ ↑