۳-۳-۹-۲-گسترش حملونقل عمومی
ایجاد کیفیت بالاتر حملونقل عمومی برای تشویق استفاده و جذابیت آن نسبت به وسایل نقلیهی شخصی، ایجاد سرویسهایی با جذابیت بالا و افزایش سهم حملونقل عمومی در بازار حملونقل از مؤلفه های اساسی برای رسیدن به این منظور است زیرا حملونقل عمومی میتواند وابستگی به ماشینهای شخصی تک نفره را کاهش دهد. روش کلیدی دستیابی به این هدف در ایجاد ساختار جدید شهری و تغییر برنامه ریزی کاربری زمین است و سایر روشها عبارتند از:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- توسعهی سرویسهای سلسلهمراتبی حملونقل عمومی
-
- دادن تقدم به ایجاد عملکردهای حملونقل عمومی
-
- بالا بردن کیفیت ( بهبود، راحتی، ایمنی و سر وقت بودن ) و کمیت ( مکرر بودن، پوشش جغرافیایی کامل و دسترسی آسان برای همه ) سرویسهای حملونقل عمومی
-
- ایجاد پارکسوارها و تهیهی وسایل و امکانات متناسب با آنها
-
- انسجام ایستگاههای وسایل نقلیهی عمومی و ارائه اطلاعات لازم ( مانند: جداول زمانی، مبالغ کرایه و …)
-
- پیشبینی آلترناتیوهایی برای حملونقل عمومی که از نظر هزینه مناسب اقشار کم درآمد باشد.
۴-۹-۲-تغییر فرهنگ استفاده از وسایل نقلیهی شخصی
وسایل نقلیهی شخصی عامل حاکم بر حملونقل شهری بوده و برای آینده قابل پیشبینی نیز حاکم باقی خواهند ماند. ساختار شهری فعلی و کاربری زمین جاری با هدف سهولت جابجایی و حرکت سریع برای خودروهای شخصی، این حاکمیت را دو چندان کرده است. برای رسیدن به پایداری باید استفادهی ناکارا از خودرو ( استفادهی تک نفره از خودروی شخصی به جای حملونقل عمومی ) کاهش یابد و سیستم متعادلتری برای حملونقل از طریق ترکیب روش های زیر ایجاد گردد:
-
- طراحی حومه های جدید و توسعه های اساسی و آتی باید در جهت افزایش امکانات پیادهروی، دوچرخهسواری و استفاده از حملونقل عمومی باشد
-
- استفاده از تکنیکهای مدیریت ترافیکی برای رسیدن به استفاده کاراتر از راه ها و مسیرهای موجود
-
- مدیریت ترافیک
۵-۹-۲-مدیریت تقاضای سفر
برای مدیریت تقاضای سفر در نواحی شهری، اقداماتی به شرح زیر را میتوان بهکار برد:
۱-۵-۹-۲- پیشبینی پارکینگها
پارکینگها بخش مهمی از زیرساختهای حملو نقل هستند که در مناطق شهری مانند جادهها یا در مسیرهای حملونقل عمومی میبایست پیشبینی شوند. برای اینکه پارکینگها بتوانند بهعنوان راهحلی در کاهش بار ترافیک عمل کنند، باید به درستی برنامه ریزی و کنترل شوند، مانند ایجاد پارکینگها در کنار یا خارج از خیابانها که بهصورت پارکینگهای کوتاهمدت و بلند مدت، پارکسوارهای عمومی و خصوصی با در نظر گرفتن نیازهای لازم و غیره. مؤلفه های این راهبرد میتواند شامل موارد زیر باشد:
-
- مطالعات دقیق برای مشخص کردن نیازهای جاری و آینده پارکینگها و برنامه ریزی برای ایجاد آنها
-
- تأکید بر پارکینگهای کوتاهمدت نسبت به بلندمدت در مراکز شهرها
-
- از آنجاییکه پارکینگهای کنار خیابان گرانتر از پارکینگهای خارج از خیابانها هستند، پارکینگهای کنار خیابانها باید با محدودیت زمانی برای اشغال، محدود شوند
-
- تلفیق امکانات پارکسوارها با سیستم حملونقل عمومی
-
- بهبود سیستم امنیتی پارکینگها
-
- محول نمودن مسئولیت ایجاد پارکینگهای مورد نیاز و نگهداری پارکینگهای موجود به شهرداریها
۲-۵-۹-۲- پیشبینی نیازهای حرکت کالا
بهبود کارایی سیستم توزیع کالاهای شهری و حرکت کالاها یک نیاز اساسی در زمینهی سلامت و همچنین برای بهبود بازارهای رقابتی اقتصادی در نواحی شهری است که در حال حاضر بسیار ناکاراست. روش های بهبود حرکت کالاها میتواند شامل موارد زیر باشد:
-
- کوشش همگانی توسط صنعت حملونقل کالا برای تفهیم بهتر نیازهایشان به شهرداری
-
- درنظر گرفتن سیستم کلی توزیع کالاها توسط مقامات مسئول در همه سطوح و مقیاسهای برنامه ریزی شهری
-
- ایجاد امکانات بارگیری و تخلیهی بار در کنار خیابان و در نظر گرفتن مکانهایی در توسعه های جدید
-
- تشویق صنایع برای استفادهی بیشتر از سرویسهای عمومی در مناطق شلوغ
-
- توسعهی شبکهی مخصوص کامیونها در شبکه های موجود
۳-۵-۹-۲- پیشبینی نیازهای معلولین
علاوه بر جمعیت موجود در جامعه آینده، به سبب بالا رفتن میانگین عمر انسان بر شمار معلولین و افراد ناتوان در جامعه افزوده خواهد شد و سیستمهای حملونقل باید برای این افراد نیز قابل استفاده و در دسترس باشد.
۶-۹-۲- ارتقاء کیفیت زیستمحیطی
-
- کاهش سفرهای با وسایل نقلیهی موتوری و مسافتهای طی شده توسط وسایل نقلیه از طریق توسعه های متراکم و کاربری مختلط
-
- استفاده از آلترناتیوهای دیگری مانند پیادهروی، دوچرخهسواری و حملونقل عمومی بهجای استفادهی انفرادی از ماشین
- رواج استفاده از منابع تجدیدناپذیر برای وسایل نقلیه