با توجه به نتایج حاصل از محاسبه پایایی آزمون مقادیر پایایی بدست آمده برای کل مقیاس و خرده مقیاسها از سطح حداقلی ۷۰/۰ بالاتر بوده و بنابراین پرسشنامه مورد استفاده از پایایی خوبی برخوردار است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
روایی پرسش نامه
مقصود از روایی آن است که وسیله ی اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد (خاکی، ۱۳۸۵).
در این پژوهش با وجود اینکه از پرسشنامه استاندارد استفاده شده، جهت روایی آن علاوه بر نظرات استاد محترم راهنما، به رویت چند تن از اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی رسیده و مطابق با نظرات آنان اصلاحات جزیی در پرسشنامه اعمال شد.
روشهای آماری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این تحقیق به منظور بررسی متغیرها و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که از طریق پرسشنامه جمع آوری میشود، از آزمونهای آماری زیر استفاده شده است.
آمار توصیفی
به منظور توصیف یافتهها، از شاخصهای مرکزی[۱۴۳] نظیر میانگین[۱۴۴]، همچنین شاخصهای پراکندگی[۱۴۵] نظیر انحراف معیار[۱۴۶] بهره گرفته شد.
آمار استنباطی
در این پژوهش در راستای پاسخگویی به سوالات مطرح شده از تحلیلهای استنباطی زیر با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 20 استفاده شد:
- همبستگی پیرسون[۱۴۷]: برای بدست آوردن همبستگی بین مولفههای «ساختار سازمانی» و «کارآفرینی استراتژیک»
- پیش بینی، از نوع تحلیل رگرسیون[۱۴۸]؛ که در آن متغیر پیشبین عبارتند از: مولفههای «ساختار سازمانی» و «کارآفرینی استراتژیک» که مورد پیش بینی قرار میگیرد.
فصل چهارم
تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش
مقدمه
در این فصل تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش انجام میشود. تجزیه و تحلیل دادهها برای بررسی صحت و سقم فرضیه برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده میدانی هستند، تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلیترین و مهمترین بخشهای فرایند تحقیق محسوب میشود. با توجه به اینکه دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است، در تحلیل و بررسی آن ها از رویکرد کمی استفاده شده است. این تحلیلها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS انجام شدند.
در تحقیق حاضر جهت بررسی رابطه مولفههای ساختار سازمانی با کارآفرینی استراتژیک از روش میدانی برای گردآوری اطلاعات و از فنون آماری آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شد.در فصل حاضر ابتدا یافتههای توصیفی ارائه میشود. پس از ارائه این یافتهها با بهره گرفتن از آمار استنباطی به آزمون فرضیههای پژوهش پرداخته خواهد شد.
آمار توصیفی
جنسیت
یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ۳/۶۲درصد جامعه مورد پژوهش را مردان و ۷/۳۷درصد را زنان تشکیل میدهند (جدول ۴-۱).
جدول ۴‑۱ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت
جنس
فراوانی
درصد
مرد
۱۹۰
۳/۶۲
زن
۱۱۵
۷/۳۷
جمع کل
۳۰۵
۱۰۰
نمودار۴‑۱ فراوانی مربوط به میزان جنسیت در جامعه هدف
سن
در بخش دیگری از پرسشنامه از پاسخ دهندگان خواسته شد سن خود را مشخص کنند. یافتههای حاصل از این بخش در جدول زیر نشان داده شده است. مطابق یافته ها، ۳/۳۱ درصد پاسخگویان بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن داشته اند. ۵/۴۹ درصد بین ۳۱ تا ۴۰ سال، ۴/۱۴ درصد بین ۴۱ تا ۵۰ سال و ۸/۴ درصد پاسخگویان بالاتر از ۵۰ سال سن داشته اند. میانگین سنی پاسخگویان ۳۵٫۱ درصد است.