در این بخش سابقه صادرات به سه منطقه جغرافیایی آسیای شرقی، خاورمیانه و کشور های حوزه خلیج فارس مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش ۲۶٫۷ % از بنگاه های مورد بررسی (۳۲ بنگاه) سابقه صادارت به کشور های آسیای شرقی را داشته اند، ۶۸٫۳% آن ها ( ۸۲ بنگاه) سابقه صادارت به کشور های خاورمیانه را داشته و تنها ۵% از آن ها (معادل ۶ بنگاه) سابقه صادرات به کشور های حوزه خلیج فارس را دارند. در نتیجه بیشتر بنگاه های مورد بررسی به کشورهای خاورمیانه صادرات داشته اند و کمترین میزان مربوط به کشور های حوزه خلیج فار س می باشد. این نتایج در جدول و نمودار ۴-۴ آمده است.
جدول ۴-۴ سابقه صادرات | ||||
متغیر | فراوانی | درصد | درصد ارزش | درصد فراوانی تجمعی |
آسیای شرقی | ۳۲ | ۲۶٫۷ | ۲۶٫۷ | ۲۶٫۷ |
خاورمیانه | ۸۲ | ۶۸٫۳ | ۶۸٫۳ | ۹۵ |
خلیج فارس | ۶ | ۵ | ۵ | ۱۰۰ |
جمع | ۱۲۰ | ۱۰۰ | ۱۰۰ |
نمودار ۴-۴ سابقه صادرات
۴-۳٫ آزمون بارتلت و ضریب KMO
در انجام تحلیل عاملی، ابتدا باید از این مسئله اطمینان حاصل شود که میتوان داده های موجود را برای تحلیل مورد استفاده قرار داد یا خیر. به عبارت دیگر، آیا تعداد داده های مورد نظر برای تحلیل عاملی مناسب هستند یا نه؟ به این منظور از شاخص KMO و آزمون بارتلت استفاده می شود (مومنی و فعال قیومی،۱۳۸۹: ص ۱۹۳).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اگر sig آزمون بارتلت کوچکتر از ۵ درصد باشد، تحلیل عاملی برای شناسایی ساختار (مدل عاملی) مناسب است، زیرا فرض شناخته شده بودن ماتریس همبستگی رد می شود ( مؤمنی و فعال قیومی، ۱۳۸۹).
نتایج آزمون KMO و بارتلت در جدول ۴-۵ آورده شده است.
با توجه به نتایج به دست آمده برای sig آزمون بارتلت معدل صفر می باشد که بیانگر این موضوع میباشد که تحلیل عاملی برای شناسایی ساختار مناسب است و فرض شناخته شده بودن ماتریس همبستگی رد می شود. شاخص KMO که برابر ۹۴٫۵% می باشد، بیانگر این موضوع می باشد که داده های مورد نظر برای تحلیل عاملی مناسب هستند.