در سختیها، در شرایط حساس و مشکلات، در ماموریتهای محوله
در تصمیم گیری، امور اجرایی
امانتداری، الگو بودن برای دیگران، رعایت شئونات اخلاقی و نظامی، احترام به رسوم و عقاید دیگران
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
کیفیت و میزان ارتباطات و بیان و شنود موثر، مذاکره و متقاعدسازی
میزان انعطافپذیری در برخورد با مسائل و مشکلات، انعطاف پذیری در مقابل تغییرات
حضور به موقع در محیط کار، رعایت آراستگی ظاهری، توجه به آراستگی ظاهری زیردستان
اطاعت از دستورات و خواسته های مقامات مافوق، رعایت سلسه مراتب فرماندهی، احترام به زیردستان، برخورد مناسب با همکاران
ترغیب و قدردانی، نفوذ در دیگران، ایجاد انگیزه در محیط کار
میزان خلق ایدههای جدید، پذیرش و تشویق پیشنهادات، تغییر در جهت بهبود
میزان دانش تخصصی و حرفهای، دانش نظامی و عمومی، انتقال تجربه به دیگران
توانایی و قدرت سازماندهی در محیط کار، میزان هماهنگی، توانایی و قدرت تقسیم کار، توزیع مناسب مسئولیت ها
توانایی برنامه ریزی فردی، میان مدت، استراتژیک
تصمیم سازی و ارائه گزارش با تحلیل به سلسه مراتب، میزان درک موقعیت و شرایط جدید، توانایی حل مسائل کلی
میزان رشد و توسعه فردی، گروهی، سازمانی
انجام تمامی امور مربوطه، انجام وظایف فراتر از وظایف قید شده در شرح وظایف
انجام کارهای محوله با دقت، پیگیری امور تا حصول نتیجه، استفاده مناسب از تجهیزات و بکارگیری بهینه آن
وابسته
بهبود عملکرد
۲-۱۴- خلاصه فصل
در این فصل پس از مقدمه در ابتدا کلیات و مفاهیم اولیه، اهمیت و ضرورت، اهداف ارزیابی، معیارها و شاخص های ارزیابی، رویکردهای ارزیابی، فنون و روش های ارزیابی، مدلهای ارزیابی عملکرد کارکنان، مقایسه مدلها و عوامل مشترک مدلها، ارزیابی عملکرد کارکنان در ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش مورد بحث قرار گرفت و سپس تحقیقات پیشین انجام شده در خصوص موضوع تحقیق ارائه شد و عوامل مشترک این تحقیقات نیز استخراج و ارائه گردید. در انتهای فصل براساس عوامل مشترک بدست آمده مدل مفهومی و تحلیلی تحقیق طراحی و ارائه گردید.
فصل سوم
روششناسی تحقیق
مقدمه
دستیابی به اهداف علم یا شناخت علمی میسر نخواهد شد، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر یکی از مشخصههایی که تعیین کننده اعتبار و ارزش یک کار تحقیقاتی میباشد، روش و ابزاری است که محقق در انجام پژوهش خود در پیش گرفته است(خاکی،۱۳۸۶، ۸۵). اتخاذ روش تحقیق مناسب علاوه بر اینکه محقق را در رسیدن به نتیجهای محکمتر و قابل اتکاتر یاری میدهد، روند پیشرفت تحقیق را تسهیل مینماید. روش تحقیق دستورالعملی است که از طریق آن، تحقیق اجرا می شود. در این فصل ابتدا نوع و روش تحقیق مشخص گردیده است، سپس به جامعه و نمونه تحقیق پرداخته شده و در ادامه، روشها و ابزار گردآوری داده ها از طریق مطالعات کتابخانهای و پرسش نامه معرفی می شود . سپس محقق با بهره گرفتن از تکنیکهای آماری به تحلیل داده های گردآوری شده می پردازد. بدین ترتیب از یک متدولوژی هدفمند با بهره گیری و بکارگیری از یافتههای هر مرحله از تحقیق در مراحل بعدی، در جهت دستیابی به پاسخ مناسب به سئوالات و اهداف تحقیق، استفاده انجام شده است.
۳-۱- نوع و روش تحقیق
نوع پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها تحقیق توصیفی- پیمایشی است. در پژوهش پیمایشی توجه محقق بیشتر به نکات و عوامل مهم و با معنی جلب می شود؛ به طوری که شناخت و مطالعه میزان تغییرات خاصی مدنظر قرار میگیرد. این روش متداولترین شکل تحقیق است. این روش از طریق شمارش کامل یا نمونه گیری با بهره گرفتن از مصاحبه و پرسشنامه انجام می شود. در روش پیمایشی محقق به طور عمیق کنش و واکنشهای میان عوامل به وجود آورندهی تغییر یا رشد و توسعه را وارسی می کند(سنجری،۱۳۸۸، ۱۰۲).
۳-۲- جامعه آماری و نمونه گیری
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرسنل دانشگاه علوم پزشکی ارتش میباشند که در معاونتهای آموزش، تحقیقات و فناوری، اداری و پشتیبانی، بهداشت و درمان، دانشجویی، فرهنگی و دانشکده های پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، دندانپزشکی به کاراشتغال دارند و در زمان انجام این تحقیق (درسال ۹۳-۱۳۹۲) حدود ۵۰۰ نفر میباشند.
حجم نمونه این تحقیق برگرفته از جامعه آماری معلوم دانشگاه علوم پزشکی آجا به تعداد ۲۱۰ نفر میباشد. که برای نمونه گیری جامعه به ۱۰ بخش تقسیم شده است. حجم نمونه تحقیق با بهره گرفتن از فرمول تعیین حجم نمونه در جامعه محدود به شرح زیر محاسبه می شود(آذر، ۱۳۸۰).
که دراین فرمول :
P: برآورد نسبت صفت متغیر؛ ۵/۰= P از آنجا که مقدار p در دسترس نیست آن را مساوی ۵/. در نظر می گیریم.
Z: متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان؛ ۹۶/۱
: مقدار اشتباه مجاز؛ ۰۶/۰=
سطح اطمینان ۹۵/. ( ۰۵/۰= α)
و تعداد افراد جامعه=N
روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق روش نمونه گیری طبقهای میباشد. در این روش محقق نمونه تحقیق را به گونه ای انتخاب می کند که مطمئن شود زیر گروه ها با همان نسبتی که در جامعه وجود دارند به عنوان نماینده جامعه در نمونه نیز حضور داشته باشند. این نوع نمونه گیری وقتی بکار میرود که جامعه دارای ساخت همگن و متجانس نیست. یعنی در این روش درصد آزمودنیهایی که به صورت تصادفی از هر گروه انتخاب می شوند با درصد همان گروه در جامعه مورد نظر برابر است(سنجری،۱۳۸۸، ۱۷۷) . دلیل انتخاب این روش نمونه گیری، وجود پزشکان، پیراپزشکان، تکنولوژیست و سایر کارکنان مختلف در ۱۰ بخش مختلف در دانشگاه علوم پزشکی ارتش و نمونه گیری از این ۱۰ بخش میباشد.
۳-۳- روشها و ابزار گردآوری داده ها
در این تحقیق با توجه به هدف و سئوالات تحقیق، محقق از روش کتابخانهای استفاده نموده است. کلیه مدارک، اسناد و مبانی تئوریک موضوع چه از طریق جستجوی کتابخانهای و چه از طریق جستجوی رایانهای به روش کتابخانهای جمعآوری شد. شیوه های گردآوری داده ها عبارتند از مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه، ابزار فیزیکی و مطالعه اسناد و مدارک (داناییفرد و همکاران، ۱۳۸۹، ۲۶۲). پرسشنامه ابزار اصلی گردآوری داده های این تحقیق میباشد. در این تحقیق برای اعتبار سنجی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دو پرسشنامه طراحی شد، پرسشنامه اول در مورد مولفهها و شاخص های الگوی اولیه از خبرگان نظر سنجی انجام شد. در این پرسشنامه از خبرگان خواسته شد ضرورت وجود مولفهها و شاخص های الگوی اولیه مورد تأیید است یا خیر و آیا مولفه یا شاخص دیگری را پیشنهاد می دهند.
پس از تأیید ضرورت وجود مولفهها و شاخص ها از طریق پرسش نامه اول, پرسشنامهای برای بررسی وضع موجود هر شاخص(میزان در نظر گرفتن در الگوی فعلی) و میزان اهمیت آن شاخص در الگوی مطلوب، طراحی و توزیع شد به این ترتیب در این پرسشنامه متناظر با هر شاخص دو پرسش (وضع موجود و وضع مطلوب) مورد سنجش قرار گرفت.