با توجه به اینکه در طرح های تحقیقاتی مختلف هدف محقق متفاوت می باشد، لذا محقق از ابزار های مختلفی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می نماید. در این تحقیق از روش های زیر جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۲-۸-۱ مصاحبه
جهت جمع آوری یک سری اطلاعات که از طریق پرسشنامه دستیابی به آنها مقدور نبود و جهت آشنایی درک جایگاه کارت امتیازی متوازن در شرکت ها و همچنین تأثیر این رویکرد بر بخش های مختلف در فضای عمومی شرکت ها با چند تن از مدیران و افراد آگاه در مورد موضوع تحقیق مصاحبه به عمل آمد و اطلاعات حاصل از آن در تدوین پرسشنامه کارت امتیازی متوازن مورد استفاده قرار گرفت. و همچنین در نتیجه گیری به همراه نتایج بدست آمده از تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفته است.
۳-۲-۸-۲ بررسی و مطالعات گسترده کتابخانه ای و جستجو در اینترنت
اطلاعاتی که از این طریق بدست می آیند از نوع داده های ثانویه می باشند یعنی اطلاعاتی هستند که قبلاً تولید شده اند و از طریق بررسی کتب ، مجلات ، پایان نامه ها و سایر مستندات موجود در کتابخانه های تخصصی بدست می آیند.
داده های مالی شرکت های بورس اوراق بهادار از طریق سامانه نرم افزاری سازمان بورس اوراق بهادار تهیه شده است. این داده ها شامل: تغییرات قیمت سهام ، سود هر سهم ، ارزش شرکت ، بتا (شاخص ریسک سیستماتیک) و بازده شرکت ها می باشند. نمونه زمانی این تحقیق همانطور که در فصل سوم به آن اشاره شد بین سالهای ۷۸ تا ۸۸ بوده است . نرم افزار یاد شده داده های هر کدام از شاخص های مورد ارزیابی را به تفکیک روز معامله و در برخی از موارد همچون بتا و بازدهی سالانه در اختیار قرار داده است. برای اینکه بتوان تغییرات این شاخص ها را در طی ۱۱ سال بررسی کرد از نرخ رشد آنها در این زمان محاسبه شده و برای محاسبه میانگین نرخ های رشد محاسبه شده از میانگین هندسی استفاده شده است. بازده میانگین حسابی، معیار مناسبی از کشش مرکزی توزیع است اما وقتی که در طول زمان تغییرات درصدی در مقادیر رخ می دهد میانگین حسابی این تغییرات، می تواند گمراه کننده باشد. (جونز, چارزپی, ۱۳۸۷) به همین دلیل از میانگین هندسی استفاده شده است. همچنین بدلیل اینکه در معادله میانگین هندسی نمی توان مقادیر منفی را قرار داد از معادلات بهبود یافته میانگین هندسی استفاده شده است که معادله آن در زیر ارائه می شود:
همچنین برای سهولت کار در برخی موارد از میانگین حسابی لگاریتم Xi ها استفاده شده است (عالم تبریز , اکبر و تبریزی, بابک, ۱۳۸۹):
۳-۲-۸-۳ پرسشنامه
به منظور تحلیل کمی اطلاعات و رفع محدودیت های مربوط به تعمیم نتایج و همچنین دستیابی دقیق تر به اطلاعات در رابطه با موارد مورد نیاز که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، از پرسشنامه استفاده شده است که بین جامعه مخاطب تحقیق توزیع، جمع آوری و نهایتاً تحلیل گردیده است. داده های بدست آمده از این طریق از نوع اولیه می باشند یعنی از قبل وجود نداشته اند. پرسشنامه این تحقیق در مورد ارزیابی عملکرد شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران با رویکرد کارت امتیازی متوازن می باشد. برای هر کدام از سنجه های چهارگانه کارت امتیازی متوازن سوالاتی طراحی شده است که پاسخ دهندگان می بایست با بهره گرفتن از طیف لیکرت به این سوالات پاسخ دهند. درباره هر چهار سنجه کارت امتیازی متوازن موضوعاتی مورد سوال قرار گرفته است که به صورت جدول زیر می باشد:
جدول۳‑۱: جدول محتوی پرسشنامه
سنجه ها | سوال های زیر مجموعه سنجه ها | تعداد | شماره سوال ها |
سنجه مشتری | میزان سهم بازار، حفظ مشتری، جذب مشتری ، رضایت مشتری و سودآوری مشتری | ۵ | ۱-۵ |
سنجه مالی | میزان سود عملیاتی ، سودخالص ، درآمدکل ، بازده سرمایه گذاری ، جریان نقدی ، سود باقیمانده و ارزش افزوده اقتصادی | ۷ | ۶-۱۲ |
سنجه فرایند های داخلی | روابط با تأمین کنندگان، فرایند های تولید/خدمات ، توزیع و تحویل کالا، مدیریت ریسک ، فرایند های جلب مشتری ، تحقیق و توسعه ، حفظ محیط زیست ، مسائل ایمنی و بهداشت و فرصت های استخدامی | ۱۲ | ۱۳-۲۴ |
سنجه رشد و یادگیری | آموزش ، ارزش افزوده کارکنان ، شبکه ها و زیر ساخت های اطلاعاتی ، تسهیم دانش | ۴ | ۲۵-۲۸ |
برای محاسبه نمرات کارت امتیازی متوازن هر شرکت، با توجه به اینکه در پرسشنامه از طیف ۵ تایی لیکرت استفاده شده است از خیلی کم تا خیلی زیاد از شماره ۱ تا ۵ نمره گذاری شده است. جمع نمرات هر یک از سوالات پرسشنامه، نمره نهایی کارت امتیازی متوازن شرکت را نشان می دهد. حداکثر این نمره وقتی پاسخ دهندگان، خیلی زیاد را برای همه پاسخ ها انتخاب کنند معادل ۱۴۰ و حداقل نمره وقتی پاسخ دهندگان ، خیلی کم را برای همه پاسخ ها انتخاب کنند برابر ۲۸ خواهد شد.
پاسخ دهنده در شرکت های بورس اوراق بهادار بالاترین فرد ذیصلاح در شرکت می باشد که با صلاحدید مدیریت شرکت تعیین شده است. به جهت نفوذ هر چه بیشتر این پرسشنامه در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران ارسال این پرسشنامه ها در سه فاز صورت پذیرفته است. فاز اول بررسی اطلاعات مربوط به نشانی شرکت ها بوده است که این نشانی ها شامل نشانی الکترونیکی و نشانی پستی شرکت ها بوده است که از طریق تماس تلفنی به تمامی شرکت های هدف و بررسی سایت های آنها صورت پذیرفته است. در فاز دوم ارسال لینک اینترنتی پرسشنامه از طریق پست الکترونیکی شرکت ها و ارسال پرسشنامه کاغذی از طریق پست در سراسر کشور و همچنین از طریق مراجعه حضوری به صورت موردی به شرکت هایی که در بخش مرکزی شهر تهران قرار داشته اند. در فاز سوم جمع آوری پرسشنامه های تکمیل شده که با بهره گرفتن از باطل کردن تمبر در ابتدای ارسال امکان باز پس گیری پرسشنامه را تسهیل شده است .پس از گذشت ۱۵ روز از ارسال نامه ها از طریق تماس تلفنی پیگیری صورت گرفته است و دوباره پرسشنامه ها از طریق فکس برای نزدیک به ۲۰۰ شرکت ارسال گردیده است. که مراحل صورت گرفته در مورد تدوین و ارسال پرسشنامه ها در شکل ۱-۳ نشان داده شده است:
شکل ۳-۱:مراحل تدوین و ارسال پرسشنامه
تهیه نسخ پرسشنامه کاغذی و پاکت نامه
استخراج نشانی های شرکت های بورسی
تماس تلفنی با شرکت ها تدقیق نشانی ها
بررسی سایت شرکت ها و استخراج ایمیل ها
تدوین پرسشنامه الکترونیکی
ارسال پرسشنامه های الکترونیک از طریق ایمیل