- فاصله زیاد محل کار از منزل
- کمبود پلهای عبور از جویهای کنار پیاده رو
- مسائل اقتصادی، گرانی کفش
- نامناسب بودن معابر برای معلولین
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- نامناسب بودن ایستگاههای اتوبوس و تاکسی
موارد فوق بخشی از مسائلی است که در ارتباط با عابر پیاده بعنوان استفاده کننده سیستم مطرح شده است. مسائل دیگری از نظر ایمنی، طراحی هندسی، شهرسازی و … نیز وجود دارد که میتوان با دید کارشناسی آنها را شناسایی نمود.
در پایان نامه فرضیاتی با شرح ذیل در نظر گرفته شده است :
اول– عدم وجود الگوی مناسب سبب کاهش استفاده شهروندان از تسهیلات موجود در هنگام عبور از خیابان میگردد و عبور عابرین پیاده در سیستم شهری امروز اگرچه با تردد وسایل نقلیه آمیخته و کمرنگ شده است ولی همچنان بسیار حائز اهمیت بوده و به عنوان یک راهکار مدیریت مشکلات حمل و نقل و زیست محیطی شهری به آن باید نگریست.
این فرض هم از این دیدگاه تایید میگردد که عدم وجود الگوی مناسب سبب کاهش استفاده شهروندان از تسهیلات موجود در هنگام عبور از خیابان میگردد و هم عبور ایمن عابرین پیاده در سیستم شهری تهران به شدت در خواستههای عابرین مشاهده گردید.
دوم– پیامد حضور یک روش مؤثر و کارا در سیستم عبور پیاده شهری کاهش تلفات ناشی از تصادفات بوده و تعریف یک الگوی ملی و منطبق بر آداب و فرهنگ منطقه مورد مطالعه میتواند بر کارکرد و افزایش تاثیر پیادهروی در سیستم شهری بیافزاید.
همانطور که میدانیم نبود یک روش مؤثر و کارا در سیستم عبور پیاده شهری به جهت کاهش تلفات ناشی از تصادفات منطبق بر آداب و فرهنگ شهری تهران نیز در بیش از ۷۲ درصد نظرات مخاطبان و آمار اخذ شده از شهرداری ثبت شده است و در حقیقت فرض دوم به صراحت توسط عابران تهرانی درخواست گردیده است.
سوم– مشکلات سیستم پیادهروی شهری در ایران میتواند متاثر از بسیاری عوامل و نه فقط تردد وسایل نقلیه باشد به عنوان مثال کیفیت علائم و خطکشیها و یا مکانیزه نمودن تقاطعها میتوانند نقش مهمی در این خصوص داشته باشند.
در آمارگیری میدانی مشخص گردید مشکلات سیستم پیادهروی شهری در ایران میتواند متاثر از بسیاری عوامل و نه فقط تردد وسایل نقلیه باشد به عنوان مثال کیفیت علائم و خطکشیها و یا مکانیزه نمودن تقاطعها میتوانند نقش مهمی در این خصوص داشته باشند
چهارم – بین عبور از عرض خیابان از زیرگذر با روگذر رابطه وجود داشته و عابر پیاده رفتار متفاوتی برای انتخاب خواهد داشت. ترجیح عابرین تهرانی به عبور توسط روگذر برقی نسبت به زیرگذر تایید فرض چارم پایان نامه است
پنجم – خیابانهای شهر تهران در حال حاضر دارای استاندار مناسبی جهت عبور پیاده نیستند.
تصاویر موجود در فصل بعد و اعلام نظر کلیه مدیران شهری بر نبود تسهیلات مناسب جهت عبور و کمبود در خیابانهای شهری تهران تایید این فرض است که خیابانهای شهر تهران در حال حاضر دارای استاندار مناسبی جهت عبور پیاده نیستند.
ششم – بین احداث پل روگذر و پله برقی با عبور ایمن عابرین پیاده رابطه منطقی وجود دارد.
بنابر برداشت آمار میدانی صورت گرفته ملاحظه گردید خیابانهای شهر تهران در حال حاضر دارای استاندار مناسبی جهت عبور پیاده نیستند و با توجه به بی توجهی ۶۸ درصد عابرین تهرانی به روگذرهای غیر برقی نسبت به روگذرهای دارای پله برقی مشاهده گردید در تهران بین احداث پل روگذر و پله برقی با عبور ایمن عابرین پیاده رابطه منطقی وجود دارد.
با توجه به موارد فوق و نظرات اخذ شده از عابرین فرضیات در نظر گرفته شده در ابتدای مطالعات تایید میگردند.
۳-۶- بررسی مسائل پیاده روی از دیدگاه مسئولین شهری
با توجه به اینکه هر طرح و برنامه اصلاحی نهایتاً می باید از طریق یک سازمان مسئول و توسط مدیران به مرحله اجرا در آید و از طرف دیگر تجربیات و آگاهیهای مسئولین میتواند بعنوان یک راهنما در تدوین اصول و معیارهای فنی مورد استفاده قرار گیرد، در این مطالعه نقطه نظرهای مسئولین مدیریت شهری در چارچوب یک پرسشنامه. مطابق جدول ۲۰ مسئولان مدیریت شهری طراحی هندسی نامناسب را مهمترین مسئله معابر پیاده دانسته و در مراتب بعد سد معبر و مشکلات روسازی را عنوان نموده اند.
جدول ۳-۱۲ - نتایج نظرخواهی از مسئولین مدیریت شهری راجع به “مهمترین مسائل و مشکلات معابر پیاده” (بر حسب تعداد و درصد پاسخ دهندگان در نمونه)
ردیف | عنوان مسائل و مشکلات | تعداد | درصد |
۱ | طراحی هندسی نامناسب | ۱۲۲ | ۲۶% |
۲ | سد معبر و موانع فیزیکی | ۷۴ | ۱۵% |
۳ | مشکلات روسازی (جنس، مصالح، ناهمواری) | ۶۴ | ۱۴% |