با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از طریق نرمافزار آمار SPSS. 16، ضریب آلفای کرونباخ کل سوالات ۰٫ ۹۵۴ به دست آمد و برای کلیه متغیرها و نیز تک تک ابعاد، ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از ۷۰% به دست آمد که بر این اساس می توان گفت سوالات پرسشنامه تحقیق از پایایی مناسب و مطلوبی برخوردار میباشند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۱۰٫ روش گردآوری داده ها
مرحله گردآوری داده ها آغاز فرآیندی است که طی آن محقق یافتههای میدانی و کتابخانهای را گردآوری میکند و به روش استقرایی به طبقهبندی و سپس تجزیه و تحلیل آنها میپردازد و فرضیههای تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار میدهد و در نهایت پاسخ مسأله خود را به اتکای آنها مییابد، به عبارتی محقق به اتکای اطلاعات گردآوری شده واقعیت و حقیقت را آنطور که هست کشف می کند (حافظ نیا، ۱۳۸۹، ص ۱۹۰)
برای تهیه ادبیات موضوع در پژوهش حاضر با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه ای شامل مقالات لاتین و فارسی، کتب، مجلات، و نیز استفاده از اینترنت، همچنین برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه بسته با بهره گرفتن از مقیاس ۵ نقطه ای استفاده و روش ارسال و جمع آوری آن به وسیله مراجعه حضوری انجام شد.
۳-۱۱٫ متغیرهای تحقیق
متغیر به ویژگی، صفت یا عاملی اطلاق می شود که بین افراد جامعه مشترک بوده، می تواند مقادیر کمی و ارزشهای متفاوتی داشته باشد. متغیرها انواع گوناگون دارند و بر اساس مبانی مختلف تقسیم بندی می شوند.
متغیرهای پیش بین نقش علت را بر عهده دارند و بر متغیرهای دیگر تأثیر می گذارند، منشأ بروز
پدیده ها می شوند و معمولاً تشخیص تأثیر متغیر پیش بین و میزان آن از اهداف عمده تحقیق محسوب میشود (حافظ نیا، ۱۳۸۳، ص ۸۳). در این تحقیق متغیر پیش بین «کیفیت خدمات» و «اعتماد» است.
متغیرهای ملاک تابع تغییرات متغیر پیش بین هستند، یا در واقع معلول آنها به شمار می آیند(حافظ نیا، ۱۳۸۳، ص ۸۳). در این تحقیق متغیر ملاک « وفاداری مشتریان» است.
متغیرهای میانجی یا مداخله گر به عنوان تابعی از متغیر یا متغیرهای مستقلی که در هر موقعیتی عمل میکنند ظاهر می شود و به استنباط و توصیف نفوذ متغیر یا متغیرهای مستقل بر وابسته کمک می کند ( سکاران، ۱۳۸۸، ص ۹۲). در این تحقیق متغیر میانجی «ارزش ادراک شده» و «رضایت مشتری» است.
۳-۱۲٫ آزمون های آماری مورد استفاده
علم آمار در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته آمار توصیفی و آمار استنباطی تقسیم می شود. (رنجبران، هادی، ۱۳۸۷، ص ۱). از آمار توصیفی بیشتر جهت تجزیه و تحلیل متغیرهای جمعیت شناختی در قالب جدول و نمودار استفاده خواهیم کرد و مشخصه های آماری همچون فراوانی، درصد فراوانی و. . . را ارائه خواهیم کرد. و از آمار استنباطی جهت بررسی پایایی پرسشنامه، از مدل ساختاری به منظور رد یا تایید فرضیات تحقیق و از تحلیل عاملی تاییدی نیز جهت تعیین روایی هر یک از سوالات تحقیق بهره خواهیم برد.
۳-۱۲-۱٫ تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی
محقق، روایی سازه را از طریق تحلیل عاملی تاییدی انجام داده است.
تحلیل عاملی تاییدی[۱۴۸] : به بررسی این مطلب می پردازد که آیا داده های موجود با ساختار به شدت محدود شده پیش تجربی که شرایط همانندی را برآورد می سازد، برازش دارد یا نه ( هومن، ۱۳۸۸، ص ۲۹۷ ).
در تحلیل عاملی تاییدی، پژوهشگر به دنبال تهیه مدلی است که فرض می شود داده های تجربی را بر پایه چند پارامتر نسبتاً اندک، توصیف، تبیین یا توجیه می کند. این مدل مبتنی بر اطلاعات پیش تجربی درباره ساختار داده هاست که می تواند به شکل ۱) یک تئوری یا فرضیه، ۲) یک طرح طبقه کننده معین برای گویهها یا پاره تست ها در انطباق با ویژگی های عینی شکل و محتوا، ۳) شرایط معلوم تجربی، و یا ۴) دانش حاصل از مطالعات قبلی درباره داده های وسیع باشد(هومن، ۱۳۸۴، ص ۲۹۵).
در تحقیق حاضر با توجه به اینکه متغیرها و ابعاد آن مشخص است و به دنبال تعیین ابعاد دیگر در مدل نیستیم، لذا از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.
۳-۱۲-۲٫ مدل معادلات ساختاری[۱۴۹]
مدل معادلات ساختاری دارای دو بخش : ۱- مدل اندازه گیری و ۲- مدل ساختاری است. مدل اندازه گیری مجموعهای از متغیرهای مشاهده شده را به مجموعه کوچکتری از متغیرهای نهفته مرتبط می کند. در مقابل، مدل ساختاری، متغیرهای نهفته را از طریق مجمعوعهای از روابط مستقیم و غیر مستقیم به هم مرتبط میکند ( کلانتری، ۱۳۸۸، ص ۱۹۰ ).
در واقع ما از بخش مدل اندازه گیری مدل معادلات ساختاری به منظور تعیین روایی استفاده می کنیم و از بخش مدل ساختاری که به آن تحلیل مسیر نیز می گویند جهت رد و یا تایید فرضیهها استفاده خواهیم کرد. معیارها جهت تعین روایی و تایید یا رد فرضیه از طریق مدل معادلات ساختاری به ترتیب ضریب استاندارد و ضریب معناداری می باشد که معیار در تایید روایی عدد بالاتر از ۰٫ ۳ در ضریب استاندارد است و معیار در تایید یا رد فرضیات عدد بزرگتر از ۱٫ ۹۶ یا کوچکتر ۱٫ ۹۶- در ضریب معناداری می باشد (کلانتری، ۱۳۸۸).
به سه دلیل استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری ضرورت دارد که عبارتند از:
الف) با توجه به اینکه هدف اصلی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل متغیرهای مکنون مخصوصاً تحلیل ارتباطات علّی بین این متغیرهاست این روش توانایی بیشتری از سایر روشهای تحلیلی دارد.
ب) روش مدل یابی معادلات ساختاری میتواند روابط بههم پیوسته و همزمان درونی متغیرهای وابسته و مستقل یک مدل را برآورد کند.
ج) نرمافزارهایی مانند لیزرل قادر است پارامترهای مدلها را به طور دقیق و سریع برآورد کرده و برازش مدلهای ساخته شده را مورد ارزیابی قرار دهد.
کلانتری(۱۳۸۸) استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری را در شرایط زیر توصیه میکند:
۱- در برخی مواقع متغیرهای مشاهده شده دارای خطای اندازهگیری هستند که باید در تحلیل موضوع مورد مطالعه، اینگونه خطاها مد نظر قرار گیرند.
۲- در برخی از مواقع روابط بین متغیرها پیچیده بوده و جریان علّی به طور همزمان بین متغیرهای مشاهده شده وجود دارد.
۳- در برخی مواقع نیز بعضی از متغیرهای مهم مشاهده نشدهاند.
برای فائق آمدن بر این کاستیها از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده میشود، زیرا این مدلها قادرند اینگونه خطاها و ملاحظات پیچیده علّی موجود در بین متغیرها را مد نظر قرار دهند(کلانتری، ۱۳۸۸، ص ۳۴).
۳-۱۳٫ جمع بندی فصل سوم
در این فصل پس از بررسی روش تحقیق، جامعه آماری و نمونه مورد مطالعه و حجم نمونه مشخص گردید. از بین ۵۲۵ پرسش نامه توزیع شده، تعداد ۳۹۲ پرسش نامه قابل استفاده است که این عدد از مقدار تعیین شده مطابق فرمول نمونه گیری نامحدود یعنی ۳۸۴ بیشتر است. پس از آن روایی و پایایی ابزار تحقیق (پرسش نامه) مورد بررسی و تایید قرار گرفت و در نهایت روش ها و تکنیک های آماری مورد استفاده برای تحلیل داده ها مورد استفاده توضیح داده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
و
آزمون فرضیه ها
۴-۱٫ مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق میباشد؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهم ترین بخشهای تحقیق محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرند.
محقق برای تجزیهوتحلیلآماری و پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تأیید فرضیهای که صورت بندی کرده است، می تواند از روشهای مختلفی استفاده نماید. استفاده از هر یک از این روشها منوط به شرایطی است که محقق باید آنها را در رابطه با تحقیق خود مورد توجه قرار دهد. این روشها را میتوان به دو دسته تقسیم نمود :
آمار توصیفی
آمار استنباطی
برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با بهره گرفتن از شاخص های آماری به توصیف و تلخیص ویژگی های جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق شامل جنسیت، سن، درآمد و. . . پرداخته می شود. در آمار تحلیلی این تحقیق به منظور آزمودن معناداری روابط میان سوالات و متغیرها و برازش مدلهای اندازه گیری به دست آمده و سنجش روایی عاملی از تحلیل عاملی تاییدی[۱۵۰] استفاده گردیده است. پس از بررسی روایی سوالات پرسشنامه به بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق از آزمون میانگین یک جامعه یا t یک نمونه ای استفاده شده است و در نهایت نیز به منظور بررسی اثرات میان متغیر های تحقیق از مدل معادلات ساختاری[۱۵۱] و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل استفاده شده است.
۴-۲٫ تجزیه و تحلیل آمار توصیفی
ما در بخش اول پرسشنامه تحقیق حاضر، ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ گویان شامل جنسیت، سن، و. . . را مورد بررسی قرار دادیم. که یافته های این قسمت از پرسشنامه به صورت جداول و نمودار ارائه خواهد شد.