۵-۲- نتایج توصیفی پژوهش :
با توجه به نتایج ارائه شده در فصل چهارم ،در۳۰۰ نمونه مورد بررسی از مدیران غرفه های نمایشگاه های بین المللی حدود ۷۶ درصد نمونه مورد بررسی از مدیران ، مرد و ۲۴ درصد زن هستند.در این نمونه حدود ۳۴ درصد مدیران بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند.حدود ۴۷ درصد آنها در محدوده ۳۱ تا ۴۰ سال قرار دارند و این آمار برای محدوده سنی ۴۱ تا ۵۰ سال حدود ۱۹ درصد میباشد.همچنین حدود ۴٫۷ درصد پاسخگویان دارای مدرک دیپلم، حدود ۲۳٫۷ درصد دارای مدرک فوق دیپلم، ۴۷٫۷ درصد دارای مدرک لیسانس و حدود ۲۴ درصد دارای مدرک فوق لیسانس میباشند. بررسی سابقه کار و تجربه پاسخگویان نیز نشان میدهد که حدود ۵۵٫۷ درصد پاسخگویان بین ۱ تا ۵ سال ، حدود ۳۳٫۷ درصد بین ۶ تا ۱۰ سال و حدود ۱۰٫۷ درصد بین ۱۱ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۳- نتایج استنباطی پژوهش:
در بررسی فرضیه های پژوهش که در ادامه ارائه میشوند ، نتایج نشان میدهد که هر چهار فرضیه مورد تأیید قرار گرفته است.
فرضیه اول پژوهش: بین مدیریت و هدایت عملکردی نیروها و تبلیغات حرفهای و موفقیت نمایشگاههای بین المللی ارتباط معناداری وجود دارد.
با توجه به نتایج به دست آمده ، با اطمینان ۹۵ درصد و سطح خطای p<0.05 ، فرضیه اول پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد. به عبارت دیگر بین مدیریت، هدایت عملکردی نیروها و تبلیغات حرفهای و موفقیت نمایشگاههای بین المللی ارتباط معناداری وجود دارد. به عبارت بهتر هر چقدر مدیریت، عملکرد نیروها و تبلیغات به نحو بهتری صورت پذیرد ، امکان موفقیت نمایشگاههای بین المللی در توسعه صادرات درسطح بالاتری قرار خواهد گرفت. و در ضمن ضریب همبستگی این دو متغیر برابر ۰٫۶۵۹ میباشد که همبستگی نسبتا قوی را نشان میدهد.
فرضیه دوم پژوهش: بین شفاف سازی برای مشارکت کنندگان ، نظام حمایتی و رعایت اصول بازرگانی و موفقیت نمایشگاههای بین المللی ارتباط معناداری وجود دارد.
با توجه به نتایج حاصل شده ، با اطمینان ۹۵ درصد و سطح خطای p<0.05 ، فرضیه دوم پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد. به عبارت دیگر بین شفاف سازی برای مشارکت کنندگان ، نظام حمایتی و رعایت اصول بازرگانی و موفقیت نمایشگاههای بین المللی ارتباط معناداری وجود دارد. به عبارت بهتر هر چقدر محصولات ارائه شده در نمایشگاه در راستای اهداف برپایی نمایشگاه باشد و اطلاع رسانی کافی و روشنی نیز در این زمینه صورت پذیرد، موفقیت نمایشگاههای بین المللی در توسعه صادرات درسطح بالاتری قرار خواهد گرفت. و در ضمن ضریب همبستگی این دو متغیر برابر ۰٫۷۰۷ میباشد که همبستگی قوی را نشان میدهد.
فرضیه سوم پژوهش: بین شرایط حاکم بر جامعه و مشارکت همه عوامل درگیر در نمایشگاه و موفقیت نمایشگاههای بین المللی ارتباط معناداری وجود دارد.
نتایج نشان میدهد، با اطمینان ۹۵ درصد و سطح خطای p<0.05 ، فرضیه سوم پژوهش تأیید می شود به عبارت دیگر بین شرایط حاکم بر جامعه و مشارکت عوامل درگیر در نمایشگاه و موفقیت نمایشگاههای بین المللی ارتباط معناداری وجود دارد. به عبارت بهتر هر چقدر نمایشگاه با شرایط فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه همخوانی و سازگاری داشته باشد موفقیت نمایشگاهها در توسعه صادرات در سطح بالاتری خواهد بود. و در ضمن ضریب همبستگی این دو متغیر برابر ۰٫۴۲۹ میباشد که همبستگی خوبی را نشان میدهد.
فرضیه چهارم پژوهش: بین توجه به زمان و مکان برگزاری نمایشگاه و موفقیت نمایشگاههای بین المللی ارتباط معناداری وجود دارد.
با توجه به نتایج ارائه شده در فصل چهارم ، با اطمینان ۹۵ درصد و سطح خطای p<0.05 ، فرضیه چهارم پژوهش نیز مورد تأیید قرار میگیرد. به عبارت دیگر بین زمان و مکان برگزاری نمایشگاه و موفقیت نمایشگاههای بین المللی ارتباط معناداری وجود دارد. و در ضمن ضریب همبستگی این دو متغیر برابر ۰٫۱۹۸ میباشد که نسبت به سه عامل قبلی همبستگی کمتری را نشان میدهد.
۵-۴- تحلیل مدل مفهومی تحقیق:
در تحلیل مدل ارائه شده در فصل چهارم که با بهره گرفتن از رگرسیون چندگانه مورد تأیید قرار گرفت بررسی ها نشان میدهد که اولا با توجه به اینکه مقدار آزمون t برای هر چهار متغیر در سطح p<0.05 معنادار است تأثیر هر چهار متغیر بر موفقیت نمایشگاههای بین المللی تأیید می شود و ثانیا شفاف سازی و نظام حمایتی، مدیریت و هدایت عملکردی، شرایط حاکم بر جامعه و زمان و مکان برگزاری نمایشگاه به ترتیب بالاترین تأثیر رگرسیونی را روی متغیر موفقیت نمایشگاههای بین المللی دارند. در ادامه نمودار عوامل موثر بر موفقیت نمایشگاههای بین المللی بر اساس ضرایب رگرسیونی استاندارد شده ترسیم شده است.
۰٫۵۱۷
۰٫۲۵۹
۰٫۱۲۰
۰٫۰۵۳
مدیریت، هدایت عملکردی نیروها، تبلیغات حرفه ای و تخصصی
توجه به زمان و فضای برگزاری نمایشگاه
توجه به شرایط حاکم بر جامعه و همکاری و مشارکت همه عوامل درگیر نمایشگاه
شفاف سازی برای مشارکت کنندگان، لزوم نظام حمایتی و رعایت اصول بازرگانی
موفقیت نمایشگاه های تخصصی در توسعه صادرات کشور
۵-۵- نقش متغیر های توصیفی در ارزیابی متغیرها
ی اصلی پژوهش:
بررسیها نشان میدهد که سن، تحصیلات و سابقه کار پاسخگویان در پاسخ آنها به متغیرهای تحقیق تأثیر گذار بوده است. به عبارت بهتر افراد در گروه های سنی مختلف، با تحصیلات متفاوت و با سابقه کار مختلف در پاسخگویی به متغیرهای تحقیق اختلاف نظر دارند.
۵-۶- سازگاری یافته ها با تحقیقات پیشین
بر اساس نتایج فرضیه های این تحقیق و بررسی پیشینه و نتایج تحقیقهای که با محوریت موفقیت نمایشگاه ها در ایران و سایر کشورها انجام پذیرفته است، میتوان سازگاری اکثریت یافتههای این پژوهش خصوصاً وجود رابطه معنادار بین فرضیه ها و متغیرهای پژوهش را مشاهده کرد.
۵-۷- پیشنهادهای مبتنی بر یافتههای پژوهش
با توجه به تأیید وجود رابطه بین موفقیت نمایشگاه با مدیریت و هدایت عملکردی نیروها و تبلیغات حرفهای ، شفاف سازی برای مشارکت کنندگان ، نظام حمایتی و رعایت اصول بازرگانی، شرایط حاکم بر جامعه و مشارکت همه عوامل درگیر در نمایشگاه و توجه به زمان و مکان برگزاری ، باید در پی راههای جهت افزایش این سطوح بوده تا بر این اساس بتوانیم به اهداف ذیل دست پیدا کنیم.
افزایش فروش
ایجاد بازارهای جدید برای محصولات و خدمات
افزایش توان صادراتی
آشنایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی با دیدگاه ها و انتظارات خریداران خارجی
افزایش آگاهی و اطلاعات خریداران خارجی از کالاها و خدمات شرکتهای ایرانی
افزایش اطلاعات تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی از شرایط بازارهای خارجی
شناسایی کشورهای رقیب و بازارهای هدف
۵-۸- پیشنهاد به محققهای آینده
ایجاد یک برنامه ریزی استراتژیک برای حضور در نمایشگاه
نیروی به کارگرفته شده، نیروی کارامد و آگاه به مسائل صنعت بوده و نوع تبلیغات باید به گونه ای باشد که هم راستا با توسعه بازار و صادارت باشد
انتخاب فضا و طراحی غرفه باید هم راستا با نوع محصول یا خدمات ارائه شده باشد.
آشنایی کامل با قوانین و مقررات واردات و صادرات کالا در زمان برگزاری نمایشگاه جهت ایجاد بازارهای جدید، فرصت مناسبی را در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد.
۵-۹- محدودیت های پژوهش
اولین گام در انجام تحقیق، برخورد با موقعیت مسله است. با محیط در تعامل بودن، احساس مشکل داشتن، محیط را برای حل مسله کاویدن و مهمتر از همه دردمند بودن. باید پژوهش نمود و دردها را درمان کرد. اصولا مسائل برای آن پدید میآیند تا حل شوند. اگر امروزه در کشورهای جهان سوم تحقیق ارزش واقعی خود را نیافته است. هر زمان که مشکلی روی میدهد به طور سطحی واگذار، به آن نگریسته و تصمیم های لازم اتخاذ می گردد و به مرحله اجرا در می آید (خلیلی، ۱۳۸۸،۱۳).
محدودیت ذاتی پژوهش : مفهوم طرز تلقی به مجموعه کل تعصبات، اندیشهها، قضاوتها و نظرها درباره هر موضوع اطلاق می شود. طرز تلقی آشکار نمی شود مگر اینکه انگیزش خاصی برای ابراز آنها وجود دارد. اما طرز تلقی نمیتواند با یک سوال اندازه گیری شود زیرا الزاماً اندیشهها در صورت عمل همانگونه که ابراز میشوند، بروز نمیکنند( ایران نژاد، پاریزی، ۱۳۸۵).
محدودیت تعمیم: دو مسئله قابلیت تعمیم این پروژه را کاهش میدهد:
الف) در فرایند تحقیق امکان دارد متغیرهای مداخلهگری بر روی روابط تأثرگذار باشند اما از دید پژوهشگر مستتر شده باشند.
ب ) به دلیل اینکه جمع آوری داده ها در نمایشگاه های بین المللی سنگ و سرامیک و کاشی انجام شده است، نمی توان با قطعیت نتایج تحقیق را به سایر نمایشگاه ها تعمیم داد.
عدمدسترسی به برخی از مدیران و کارشناسان به دلیل وجود پراکندگی مجموعه
عدمهمکاری برخی مدیران غرفه ها و بی تفاوتی آنها نسبت به هرگونه تحقیقی که درباره نمایشگاه مورد مطالعه انجام میگیرد میتوان اشاره نمود.