روایی (اعتبار)[۷۲] و پایایی پرسشنامه
یکی از مهمترین مواردی که در تحقیقات مبتنی بر نظرسنجی میبایست رعایت و اندازهگیری شود «روایی» و «پایایی» پرسشنامه است. روایی و پایایی، ویژگیهایی هستند که هر ابزار سنجشی از جمله پرسشنامه باید دارا باشد.
مفهوم روایی به این سؤال پاسخ می دهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. برای سنجش اعتبار روشهای متعددی وجود دارد که عبارتند از (خاکی، ۱۳۷۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اعتبار محتوا: اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار است که توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین میشود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد.
اعتبار ملاکی: اعتبار ملاکی عبارت است از کارآمدی یک ابزار اندازهگیری در پیشبینی رفتار یک فرد در موقعیتهای خاص؛ برای این منظور عملکرد هر فرد در آزمون با یک ملاک مقایسه میشود. اعتبار ملاکی بر دو نوع می باشد:اعتبار پیش بینی و اعتبار همزمان.
اعتبار سازه: بیانگر آن است که ابزار اندازه، سازه یا خصیصهای که مبنای نظری دارد را میسنجد. از جمله روشهایی که برای تعیین اعتبار سازه به کار میروند عبارتند از: تفاوت گروهی، تغییرات، اعتبار همگرا.
در این تحقیق از روش حداقل مجذورات جزئی برای بررسی روایی و پایایی ابزار اندازه گیری و همچنین بررسی روابط و فرضیه های تحقیق استفاده میشود. این روش در دو مرحله یا گام اجرا و تفسیر میشود: آزمون مدل اندازه گیری یا بررسی پایایی و اعتبار ابزارهای اندازه گیری و آزمون مدل ساختاری یا بررسی روابط و فرضیه های پژوهش. آزمون مدل اندازه گیری شامل بررسی پایایی (همسانی درونی[۷۳]) و روایی (اعتبار واگرا[۷۴]) سازه ها و ابزارهای پژوهش می شود. پایایی آزمون به دقت اندازه گیری و ثبات آن مربوط است، پس دو معنای متفاوت دارد: یک معنای پایایی، ثبات و پایایی نمره های آزمون در طول زمان است. بدین معنا که اگر یک آزمون چند بار در مورد یک پاسخگو اجرا شود، نمره آن در همه موارد یکسان است. معنای دوم پایایی، به همسانی گویه ها اشاره دارد. مفهوم آن این است که سوال های آزمون تا چه اندازه ای با یکدیگر همبستگی دارند (غیاثوند، ۱۳۸۷). جهت بررسی پایایی سازهها فرنل و لاکر[۷۵] (۱۹۸۱) سه ملاک را پیشنهاد می کنند که شامل: ۱- پایایی هریک از گویهها، ۲- پایایی ترکیبی[۷۶] هریک از سازه ها و ۳- متوسط واریانس استخراج شده[۷۷]AVE (جدول ۳-۱).
جدول ۳-۱؛ پایایی مرکب، بار عاملی، متوسط واریانس استخراج شده و آلفای کرونباخ
سازه | بار عاملی | آلفای کرونباخ | متوسط واریانس استخراج شده | پایایی مرکب | متغیر |
قابلیت ارتباطات بازاریابی یکپارچه ۱ | ۰.۷۸۶۵۱۷ | ۰.۹۰۴۹۰۷ | ۰.۴۸۶۳۸۲ | ۰.۹۱۸۵۶۳ | قابلیت ارتباطات بازاریابی یکپارچه |
قابلیت ارتباطات بازاریابی یکپارچه ۲ | ۰.۷۲۶۹۷۶ | ||||
قابلیت ارتباطات بازاریابی یکپارچه ۳ | ۰.۶۹۸۸۵ | ||||
قابلیت ارتباطات بازاریابی یکپارچه ۴ | ۰.۷۳۵۱۱۵ | ||||
قابلیت ارتباطات بازاریابی یکپارچه ۵ | ۰.۷۰۰۹۱ | ||||
قابلیت ارتباطات بازاریابی یکپارچه ۶ | ۰.۵۸۲۷۸۷ | ||||
قابلیت ارتباطات بازاریابی یکپارچه ۷ | ۰.۵۹۷۰۵۷ | ||||
قابلیت ارتباطات بازاریابی یکپارچه ۸ | ۰.۶۲۰۷۲۷ | ||||
قابلیت ارتباطات بازاریابی یکپارچه ۹ |