۳- بین ویژگیهای آموزشگر دوره آموزشی – ترویجی و دیدگاه آنان نسبت به اثربخشی دوره های آموزشی رابطه معنی داری وجود ندارد.
H0: p =0
H1: p ≠۰
۴- بین ویژگیهای برنامه دوره آموزشی – ترویجی و دیدگاه آنان نسبت به اثربخشی دوره های آموزشی رابطه معنی داری وجود ندارد.
H0: p =0
H1: p ≠۰
۵-بین رضایت از وضعیت امکانات آموزشی دوره آموزشی - ترویجی و دیدگاه آنان نسبت به اثربخشی دوره های آموزشی رابطه معنی داری وجود ندارد.
H0: p =0
H1: p ≠۰
۶-بین ویژگیهای دوره آموزشی - ترویجی(روش) و دیدگاه آنان نسبت به اثربخشی دوره های آموزشی رابطه معنی داری وجود ندارد.
H0: p =0
H1: p ≠۰
۷-تفاوت معنی داری بین تاهل و دیدگاه کارگزاران نسبت به اثربخشی برنامه های آموزشی وجود دارد.
H0:m1 =m2
H1:m1 m2
۸-تفاوت معنی داری بین جنسیت و دیدگاه کارگزاران نسبت به اثربخشی برنامه های آموزشی وجود دارد.
H0:m1 =m2
H1:m1 m2
۹-تفاوت معنی داری بین رشته تحصیلی و دیدگاه کارگزان نسبت به اثربخشی برنامه های آموزشی وجود دارد.
H0:m1 =m2
H1:m1 m2
۱۰-تفاوت معنی داری بین وضعیت استخدامی و دیدگاه کارگزان نسبت به اثربخشی برنامه های آموزشی وجود دارد.
H0:m1 =m2
H1:m1 m2
۱۱-تفاوت معنی داری بین میزان تحصیلات و دیدگاه کارگزان نسبت به اثربخشی برنامه های آموزشی وجود دارد.
H0:m1 =m2
H1:m1 m2
۳-۴- متغیرهای تحقیق
متغیر وابسته
به آن متغیر پاسخ، برون داد یا ملاک نیز گفته می شود. به طور کلی متغیر وابسته متغیری است که مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تأ ثیر متغیر مستقل بر آن مشخص شود. همچنین متغیر وابسته بر خلاف متغیر مستقل در اختیار محقق نیست و او نمی تواند در آن تصرف یا دستکاری به عمل آورد (دلاور، ۱۳۷۸). متغیر وابسته این تحقیق دیدگاه مخاطبان نسبت به اثربخشی دوره های آموزشی می باشد و در این تحقیق سعی شده است تاثیر متغیرهای مستقل بر این متغیر مورد بررسی قرار گیرد.
متغیر مستقل
به آن متغیر محرک یا درون داد نیز گفته می شود. به طور کلی متغیر مستقل به متغیری اطلاق می شود که توسط محقق دستکاری می شود تا تأثیرات ورابطه آن را با متغیر وابسته مورد اندازه گیری قرار گیرد(دلاور، ۱۳۷۸). در این تحقیق متغیرهای مستقل عبارتند از:
ویژگیهای فردی که شامل: سن، جنس، سابقه و میزان تحصیلات، تاهل، وضعیت استخدامی، رشته تحصیلی، شرکت در دوره آموزشی
ویژگی های دوره آموزشی - ترویجی شامل: رضایت از امکانات و آموزشگر دوره های آموزشی، مناسب بودن محتوی دوره های آموزشی، اثربخشی روش های آموزشی.
۳-۵- ابزار سنجش
ابزار اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه گردآوری شده است که این پرسشنامه بر اساس اهداف و متغیرهای تحقیق طراحی شده است. این پرسشنامه از ۲ بخش ویژگیهای فردی و متغیرهایی که از طریق طیف لیکرت سنجیده شدند که شامل: مناسب بودن برنامه دوره(۴ گویه)، رضایت از امکانات (۴ گویه) و ویژگی های آموزشگر دوره های آموزشی (۶ گویه)، مناسب بودن محتوی دوره های آموزشی(۴ گویه)، مطلوبیت روش های آموزشی(۶ گویه) و اثربخشی روش های آموزشی (۱۰ گویه) می باشد.
۳-۶- روایی
روایی، خصیصه ابزار یا روش جمع آوری داده است که با داشتن این خصیصه، همان مقولاتی را تعیین می کنند که برای آن مقولات طرح ریزی شده است، به بیان ساده روایی با این سوال سروکار دارد که آیا ابزار، ویژگی، صفت یا هر چیزی رای آن ساخته شده است، می سنجد(چیذری، ۱۳۸۲). به منظور تعیین روایی پرسشنامه، از نقطه نظرات و پیشنهادات گروه ترویج و آموزش کشاورزی، کارشناسان بیمه استان لرستان استفاده گردید و پس از اصلاحات لازم، اطمینان حاصل شد که سوالات مطرح شده توانایی و قابلیت اندازه گیری محتوی و خصوصیات مورد نظر در تحقیق را دارا می باشند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۷- پایایی
در حقیقت کیفیت، ثبات و پایائی است که ابزار یا روش جمع آوری داده ها را در طول زمان نشان می دهد(چیذری، ۱۳۸۲). برای سنجیدن اعتبار پرسشنامه های تهیه شده، به وسیله یک تحقیق مقدماتی (Pilot Test) تعداد ۳۰ نسخه از آن توسط کارگزاران صندوق بیمه استان خوزستان تکمیل گردید (علت نزدیک بودن به استان). پس از استخراج داده ها ضریب کرونباخ آلفا برای هر یک از متغیرها توسط نرم افزار SPSS گرفته شد. که نتایج آن در جدول زیر آمده است. و ضریب کرونباخ آلفا برای تمام متغیرهایی که مقیاس رتبه ای بودند ۹۱/۰ محاسبه شد.
جدول۳-۱: میزان اعتبار متغیرهای تحقیق
متغیر | کرونباخ آلفا |
برنامه آموزشی |