انواع دادههای کیفی
دادههای کیفی در طیف وسیعی دسته بندی میشوند که هر دسته از آن ها مستلزم به کار گیری روش یا روشهای تحلیلی خاصی است. جدول زیر انواع دادههای کیفی را نشان میدهد که در چهار دسته قرار گرفتهاند.
جدول ۳-۲: انواع دادههای کیفی(محمدپور،۱۳۸۹)
موارد
دادههای اصلی
این نوع دادهها معمولاً در فرایند کار میدانی از طریق مشاهدههای مستقیم، آزاد یا مشارکتی و یادداشت برداری تولید میشوند.
مشاهدهای
متون مصاحبهای ضبط شده یا یادداشت برداری شده از طریق مکالمه با مطلعین
مصاحبهای
تاریخچههای زندگی، خاطرهها، روزنامهها و مجلات، نامهها، داستانها و روایات منقول، اسناد و مدارک اداری، گزارشهای علمی- پژوهشی
اسناد و مدارک
تصاویر، فیلمها، پیامها، دادههای دیجیتالی و الکترونیک، کروکی ها و …
موارد ضبطی و تصویری
مصاحبه
یکی از روشهای گرد آوری اطلاعات اجرای مصاحبه با افراد به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز است. مصاحبه یک رویکرد جمع آوری اطلاعات است که به دنبال خلق یک فضای شنیداری است که در آن معانی از طریق یک تعامل متقابل و خلق همزمان از دیدگاههای کلامی در جهت علایق دانش علمی ساخته میشوند. مصاحبه را میتوان به صورت هدایت شده یا غیر هدایت شده (آزاد) و نیز به شکل حضوری یا تلفنی اجرا نمود(سکاران،۱۳۸۸) در این تحقیق به منظور جمع آوری دادههای کیفی از روش مصاحبه استفاده مینماییم.
مصاحبه آزاد
این نوع مصاحبه را بدین سبب آزاد مینامند که مصاحبه کننده به طرح برنامه ریزی شدهای برای ترتیب تقدم پرسشها نمیپردازد(اوماسکاران،۱۳۸۸)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مصاحبه هدایت شده
این نوع مصاحبه را پژوهشگر زمانی اجرا میکند که دقیقاً میداند چه اطلاعاتی را نیاز دارد و فهرست مشخصی از پرسشهای قابل طرح برای مصاحبه شونده در اختیار دارد(اوماسکاران، ۱۳۸۸). در تحقیق حاضر به دلیل اینکه مدل کسب و کار از یک مدل مبنا- مدل کسب و کار استروالدر- استخراج میگردد و تمهایی که مورد تحلیل قرار خواهند گرفت از پیش مشخص میباشند، در نتیجه محدودهی سوالات تحقیق کاملاً مشخص بوده و مصاحبه از نوع هدایت شده میباشد.
پس از مشخص شدن سوالات مصاحبه و افرادی که می بایست مورد مصاحبه قرار گیرند مراحل مصاحبه آغاز گردید. در طول تمامی مصاحبه ها سعی شد جو دوستانه ای برقرار گردد که مصاحبه شونده با آرامش خاطر به سوالات مصاحبه پاسخ کامل دهد. مصاحبه ها در محیطی آرام و به دور از سروصدای سالن های اصلی باشگاه ها به منظور تمرکز حواس مصاحبه شونده ها برگزار شد، اگر چه در دو مورد از مصاحبه ها به دلیل کوچک بودن باشگاه این امکان وجود نداشت و به همین خاطر در ساعات اولیه ی صبح پیش از شروع سانس های ورزش مصاحبه انجام گرفت. به طور میانگین مصاحبه ی هر فرد به مدت یک ساعت و پانزده دقیقه به طول انجامید و پس از مکتوب شدن تمامیِ مصاحبه ها از روی صداهای ضبط شده؛ مراحل جستجوی بیشتر و بازخوانی های مکرر به منظور کد دهی و نهایتا تحلیل تم انجام شد.
سوالات مصاحبه
مدل کسب وکار مناسب برای باشگاه های ورزشی را چگونه پیش بینی می نمایید؟
به نظر شما روابط بین اجزای مدل کسب وکار باید چگونه باشد تا مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی بتواند بهینه عمل نماید؟
قابلیتهای اصلی مدل کسب وکار باید چه باشد؟
شرکای مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی را باید چه افراد یا سازمان هایی تشکیل دهند؟
فعالیتها و منابع ضروری برای خلق ارزش مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی باید چگونه باشد؟
چه ارزش هایی ( خدماتی ) را مدل کسب و کار باشگاه های ورزشی برای مشتریانش باید ارائه دهد؟
مشتری هدف مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی را چه افراد و یا سازمان هایی تشکیل می دهند؟
مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی چگونه باید با مشتریان در ارتباط باشد؟
روابط مدل کسب وکار باشگاههای ورزشی با مشتریانش باید چگونه باشد؟
مدل کسب وکار باشگاههای ورزشی چه هزینه هایی را برای باشگاه های ورزشی پیشنهاد می نماید؟
مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی به توصیف کدام روش های درآمدی در باشگاههای ورزشی میپردازد؟