بین اکتساب دانش خارجی و نوآوری محصول در شرکت های صنعتی استان گیلان رابطه وجود دارد
پیرامون بررسی این فرضیه ، در سطح خطای ۰۱/۰ سطح معنی داری کمتر از ۰۱/۰ می باشد بنابراین H0 رد می شود و H1 پذیرفته می شود. بنابراین بین اکتساب دانش خارجی و نوآوری محصول رابطه معنی دار وجود دارد(۰۱/۰ < سطح معنی داری )و شدت این رابطه برابر با ۵۲۱/۰بوده که بیانگر رابطه مثبت ومستقیم بین اکتساب دانش خارجی و نوآوری محصول می باشد. به عبارت دیگر هرچه شرکت ها از دانش تکنولوژی های جدید، دانش بازایابی جدید و فرایندهای تولیدی جدید استفاده کند، نوآوری محصول نیز افزایش خواهد یافت. درمقایسه با تحقیق دانگ یانگ،(۲۰۱۱)این فرضییه تایید می گردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بررسی فرضیه فرعی ۳ :
بین اکتشاف دانش و نوآوری محصول در شرکت های صنعتی استان گیلان رابطه معنی داری وجود دارد.
در سطح خطای ۰۱/۰ سطح معنی داری کمتر از ۰۱/۰ می باشد بنابراین H0 رد می شود و H1 پذیرفته می شود. بنابراین بین اکتشاف دانش و نوآوری محصول رابطه معنی دار وجود دارد(۰۱/۰ < سطح معنی داری )و شدت این رابطه برابر با ۵۶۱/۰بوده که بیانگر رابطه مستقیم بین اکتشاف دانش و نوآوری محصول می باشد. به عبارت دیگر هرچه شرکت ها و سازمان ها به سوی دانش و الگوها و طراحی محصولات جدید و تکنولوژی های پیشرفته و یادگیری تکنیک های مدیریت پیشرفته و به بکاربردن تخصص های مختلف و گوناگون متمایل شوند، نوآوری محصول نیز افزایش خواهد یافت. درمقایسه با تحقیق دانگ یانگ،(۲۰۱۱)این فرضیه تایید می گردد.درمقایسه با تحقیق دانگ یانگ،(۲۰۱۱) دو فرضیه فرعی با هم مورد تحلیل قرار گرفته و تایید شدندونشان دهنده این است که این دوفرضیه با هم باعث اکتشاف دانش می شوند وفرضیه سوم تایید میشود
۵-۴) محدودیت های تحقیق
نوآوری از جمله مفاهیمی است که تحت تاثیر متغیرهای زیادی در سازمان قرار می گیرد و در چارچوب زمانی و امکانات پژوهشگران، امکان کنترل سایر متغیرها وجود نداشت.
کمبود تحقیقات انجام گرفته پیرامون موضوع تحقیق(نوآوری محصول) از کمبود های دیگر تحقیق بود.
محافظه کاری برخی مدیران شرکتها ،که در پاسخگویی آنها به سوال تاثیر گذاشته است. که تجزیه و تحلیل اطلاعات را با مشکل مواجه می کرد.
مسافت طولانی و پراکندگی مکانی جامعه آماری (شرکتها) با توجه محدودیت زمانی از دیگر محدودیت های تحقیق بوده است.
به دلیل پاسخ گو نبودن مسولین ذی ربط از ۳۷۰ پرسشنامه ای که باید تحویل داده می شد ۲۷۸ مسول پرسشنامه ها را تکمیل کردند.
۵-۵) پیشنهادات بر اساس یافته های تحقیق
با توجه به یافته های تحقیق به مدیران و سازمان ها و شرکت ها ی صنعتی توصیه می شود :
با توجه به رابطه مثبت و مستقیم بین مدیریت دانش و نوآوری محصول ، به مدیران سازمان ها و شرکت ها پیشنهاد می گردد با تسهیم و به اشتراک گذاشتن دانش در داخل سازمان و اکتساب دانش از خارج سازمان و اکتشاف دانش ، نوآوری محصولات را افزایش داد.
با توجه به رابطه مثبت ومستقیم بین تسهیم دانش داخلی و نوآوری محصول ، به مدیران سازمان ها و شرکت ها پیشنهاد می گردد با اشتراک گذاشتن اطلاعات مشتریان با کارمندان خود و کمک کردن واحدهای سازمان به یکدیگر به منظور یادگیری بیشتر و تشویق و نمودن کارمندان برای به اشتراک گذاشتن دانش ، نوآوری در محصولات را در سازمان ها و شرکت ها افزایش داد.
با توجه به رابطه مثبت ومستقیم بین اکتساب دانش خارجی و نوآوری محصول ، به مدیران سازمان ها و شرکت ها پیشنهاد می گردد با بهره گرفتن از دانش تکنولوژی های جدید، دانش بازایابی جدید و فرایندهای تولیدی جدید ، دانش و علم را از خارج سازمان وارد شرکت نموده تا از این طریق بتوان نوآوری در محصولات را در سازمان ها و شرکت ها افزایش داد.
با توجه به رابطه مثبت ومستقیم بین اکتشاف دانش خارجی و نوآوری محصول ، به مدیران سازمان ها و شرکت ها پیشنهاد می گردد با به بکاربردن تخصص های مختلف و گوناگون و دانش و الگوها و طراحی محصولات جدید و تکنولوژی های پیشرفته و یادگیری تکنیک های مدیریت پیشرفته باعث افزایش نوآوری در محصولات در سازمان ها و شرکت ها شد.
۵-۶) پیشنهادات برای تحقیقات آتی
با توجه به محدودیتهای تحقیق، پیشنهادات زیر برای محققین آتی در نظر گرفته شده است:
پیشنهاد می شود در جهت بررسی قابلیت تعمیم پذیری نتایج تحقیق حاضر، این پژوهش در سایر شرکت ها و سازمان ها انجام گیرد و نتایج آنها با نتایج این تحقیق مقایسه گردد.
پیشنهاد می شود که متغیر های دیگری به موضوع تحقیق اضافه شود.به عنوان مثال(توانمند سازی کارکنان ، یادگیری سازمانی و….) که آیا متغیرهای دیگر می تواند رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری محصول را تحت تاثیر قرار دهد. .
پیشنهاد می شود به محققین آتی که کارخانه هایی را به عنوان مطالعه موردی انتخاب کنند که ،از پراکندگی کمتری برخوردار باشند. (مثلا مطالعه موردی شرکت غذایی مهرام) تا نتایج، اعتبار بیشتری داشته باشد
فهرست مطالب:
ابراهیمی ، سید عباس،محمد فاتح ،اصغر - حاجی پور ،ابراهیم ،(۱۳۹۱) ، بررسی نقش اعتماد در تسهیم دانش شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس ،فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت نظامی ، سال دوازدهم ، شماره ۴۷، ص۱۶۲-۱۳۵٫
ابطحی ،سید حسن، صلواتی، عادل ، (۱۳۸۵)، ” مدیریت دانش در سازمان” ، انتشارات پیوند نو، چاپ اول.
اسکندری،محمد،خلجانی،جعفر قیدر،اعرابی سید محمد،۱۳۹۰، “الگوی هماهنگی راهبردهای نوآوری محصول و فرایند بر اساس چارچوب ارزش های رقیب” ، بهبود مدیریت ،سال پنجم، شماره۲پیاپی۱۳ ،ص۳۶-۱۱٫
اعرابی ،سید محمد، موسوی ،سعید،(۱۳۸۸) “الگوی استراتژیک مدیریت دانش برای ارتقا ی عملکرد پژوهشگا هها” ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ،شماره ۵۱ ، ص ۴-۲۶٫
افجه ای ، سید علی اکبر ، و سلطانی ، سید مانلی ،(۱۳۹۰) ، «تاثیر تعامل اجتماعی بر نواوری شرکت های بیمه» ،پژوهشنامه بیمه ، سال بسیت و ششم ، شماره ۳، پیایی ۱۰۳،صص۱۰۱-۷۹٫
افلاکی پاشاکی،لیلا ، (۱۳۹۱)،"بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی براستقرار مدیریت دانش مطالعه موردی ادارات امور مالیاتی استانهای شمالی کشور"،پایان نامه کارشناسی ارشدمدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد رشت.
امیر خانی ،امیر حسین،(۱۳۸۴) ،« کابرد مدیریت دانش در بهبود سازمان » ، پیک نور ،سال سوم، شماره ۳، ص ۱۴۱-۱۳۱٫
انصاری رنانی ، قاسم و قاسمی نامقی ، محمد،(۱۳۸۸) ،« ارزیابی اثر مدیریت دانش در خلق استراتژی رقابتی تمایز از مجرای زنجیره ارزش فعالیت های سازمان» ، پژوهش نامه مدیریت تحول ، سال اول ، شماره ۲، ص ۲۰-۱٫
ایران نژاد پاریزی ، مهدی، (۱۳۸۴)، روش های تحقیق در علوم اجتماعی ، تهران ، نشر مدیران.
ایزاکس،جفریای،لاینه،کریستوفر،آرگوئیلان جان،بهمن ۱۳۸۵،"الگوی پیشبینی نوآوری نظامی ،ترجمه موسسه آموزشی وتحقیقات صنایع دفاعی.
آریازند.علی(۱۳۸۹)،"جایگاه مدیریت دانش در تصمیم گیری مدیران مدارس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران"،(پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، سال هفتم، شماره ۱۷٫
آزاد ، ناصر، ارشدی ، ایمان ،(۱۳۸۸) ،« بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر درک حمایت از نوآوری (مورد کاوی شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی ایران » فصلنامه بررسی های بارزگانی ، شماره ۳۶ ،ص ۳۸-۲۶٫
آقا داود ،سید رسول،حاتمی، محمود ،حکیمی نیا ،بهزاد،(۱۳۸۹) ، ” بررسی عوامل موثر بر
پور محمد،مجید،(۱۳۹۱)،رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری با عملکرد سازمانی شرکت های دولتی استان گیلان ،پایان نامه کارشناسی ارشدمدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد رشت.
پیری ، زکیه ،آصف زاده ،سعید ،۱۳۸۵،چگونه می توان مدیریت دانش را به کار گرفت ؟ ،مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، سال دهم ،شماره ۱ پیاپی ۳۸، ص۱۰-۱٫
جان ادواردز،ترجمه پارسانیا،مصطفی ، ۲۰۱۳،یک دیدگاه فرایندی از مدیریت دانش ،پایگاه مقالات علمی مدیریت،www.system.parsiblog.com
جعفری ،مصطفی ، ابن رسول، سید اصغر،دیده ور ،فاطمه ،(۱۳۸۵) ،"نقش مدیریت دانش فناوری اطلاعات در مدیریت ریسک پروژه ” ، نشریه بین المللی علوم مهندسی ، جلد ۱۷ ، شماره ۵ ، ص۳۷-۳۱٫
جعفری مقدم ، سعید ،۱۳۸۱، فرایندهای مدیریت دانش از یادیگیری سازمانی تا حافظه سازمانی ، فصلنامه مدیریت توسعه ، شماره ۱۲٫
حاج کریمی، عباس و حاجی پور، بهمن. (۱۳۸۷). طراحی مدل اندازه گیری ظرفیت جذب: مطالعه موردی صنایع دارویی کشور. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، صفحه ۷۰-۵۱٫
حسینی خواه، و پروست، (۱۳۸۵)،"مدیریت دانش"، انتشارات سیطرون، چاپ اول.
خاکی، غلامرضا ،۱۳۸۷، روش تحقیق در مدیریت ، مرکز انتشار علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
خسروی پور،بهمن،خرداد(۱۳۹۲)،نقش مدیریت دانش در بهبود و ارتقاء سازمان ترویج کشاورزی ، ماهنامه اجتماعی .اقتصادی علمی و فرهنگی کار جامعه،شماره ۱۵۷٫
خیرخواهان حقیقی، وحدت. (۱۳۸۹). تعیین کننده های ظرفیت جذب دانش و تاثیر آن بر پاسخگوی سریع سازمانها. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
دانایی فرد ، حسن ، الوانی، سید مهدی ، آذر، عادل(۱۳۸۳) ، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت : رویکردی جامع ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات صفار- اشراقی .
دفت ، ریچارد ال ،(۱۳۸۹) ،مبانی تئوری و طراحی سازمان » ف ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی ، چاپ پنجم ،انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ،تهران.
دهقان نجم ، منصور،(۱۳۸۸)، ” مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی ” ،ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته ،سال اول ، شماره ۱۰، ص۵۲-۴۷٫
رابینز ،استیفن ، (۱۳۸۸)، « مبانی رفتار سازمانی » ، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی ، چاپ بیست وچهارم ، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ،تهران.
رادلینگ ، آلن (۱۳۸۵) ، ” مدیریت دانش : موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر دانش ” ، ترجمه سید محمد حسین لطیفی ، نشر سمت.
ربیعی مهناز، (۱۳۸۸) “اثر نوآوری وسرمایه انسانی بر رشد اقتصادی در ایران ” مجله علمی و پژوهشی دانش و توسعه ، دوره ۱۶، شماره ۲۹٫