Beta
تولرنس
Tolerance
تورمواریانسVIF
مقدار ثابت
۲۶۲/۳
۰۵۶/۰
۶۳۱/۵۸
۰۰۰/۰
مهارتهای اجتماعی
۱۴۴/۰
۰۲۱/۰
۳۳۹/۰
۶۹۵/۶
۰۰۰/۰
۱
۱
براساس اطلاعات جدول(۴-۱۷)، Fمشاهده شده در سطح ۰۱/۰ معنادار بوده، بنابراین معادله رگرسیون قابل تعمیم به کل جامعه آماری بوده است. همچنین مقدار آزمون دوربین واتسون (در بازه ۵/۱ تا ۵/۲) بدست آمد که استقلال خطاها را نشان می دهد و براساس شاخصهای هم خطی بودن؛ بین متغیرهای پیش بین همخطی وجود نداشته و نتایج حاصل از مدل رگرسیون قابل اتکا است. و شرط نرمال بودن متغیرها نیز برقرار است(مراجعه به جدول۴-۶). به منظور بررسی تأثیر ابعاد هوش اجتماعی کارکنان (پردازش اطلاعات، مهارتهای اجتماعی و آگاهیهای اجتماعی) بر خلاقیت سازمانی آنان، اقدام به آنالیز رگرسیون چندمتغیره گردید. در ابتدا خلاقیت سازمانی کارکنان به عنوان متغیر ملاک و ابعاد هوش اجتماعی آنان به عنوان متغیرهای پیشبین در نظر گرفته شد. سپس با بهره گرفتن از روش گام به گام، بعد مهارتهای اجتماعی بیشترین تأثیر را در رگرسیون چندمتغیره داشته و وارد مدل گردید و مشخص شد سایر ابعاد تأثیر چندانی بر مدل رگرسیون نداشته و از مدل حذف شدند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بنابراین نتایج جدول (۴-۱۷) بیانگر آن است که ۱۱ درصد از تغییرات متغیر خلاقیت سازمانی کارکنان از روی مؤلفه مهارتهای اجتماعی تبیین میگردد. همچنین سهم بعد مهارتهای اجتماعی ۳۳ درصد میباشد. نتایج نهایی آنالیز رگرسیون چندمتغیره، به همراه ضریب متغیر مؤثر در مدل، در زیر آمده است. مدل نهایی عبارت است از:
۲۶۲/۳ + (مهارت های اجتماعی) ۱۴۴/۰ = خلاقیت سازمانی
فصل پنجم
استنباط و نتیجه گیری
مقدمه
تهیه و تنظیم خلاصه رساله شاید یکی از مشکلترین بخشهای رساله نویسی باشد که در آن محقق یافتهها و نتایج تحقیق خود را به صورتی منظم ارائه میدهد و با نتایج تحقیقات دیگران در آن زمینه، در جهت رد یا تأیید فرضهای تحقیق خود، مورد مقایسه قرار میدهد (نادری و سیف نراقی، ۱۳۹۰، ۱۵۸). در این فصل، در قسمت اول خلاصهای از تحقیق ارائه شده است. در قسمت دوم بحث در زمینه نتایج آن و تحلیل نتایج از طریق مقایسه آن با سایر تحقیقات انجام گرفته و در قسمت پایانی پیشنهادهای کاربردی و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده ارائه شده است.
خلاصۀ پژوهش:
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی رابطه بین هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان بود. این پژوهش از لحاظ انجام تحقیق، در زمرۀ پژوهشهای کاربردی و از نوع همبستگی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان که تعداد آنها ۷۷۷ نفر (۵۸۷ نفر مرد و ۱۹۰نفر زن) است تشکیل میدهد. از بین جامعه آماری بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان و با بهره گرفتن از روش نمونهگیری تصادفی ۳۴۸ نفر(۱۳۷ نفر زن و ۲۱۱ نفر مرد) به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ هوش اجتماعی (سیلورا، مارتین یوسن و داهل، ۲۰۰۱)، رفتار شهروندی سازمانی (ارگان و کانوسکی، ۱۹۹۶) و خلاقیت سازمانی (رند سیپ، ۱۹۷۹) استفاده شده است. در پژوهشهای مختلف قبلی روایی و پایایی این آزمونها مورد تأیید قرار گرفته است. در این پژوهش نیز روایی آنها بر اساس روایی محتوایی و با بهره گرفتن از دیدگاه متخصصان و تعیین پایایی آنها نیز بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب ۸۷۹/۰، ۸۴۲/۰و ۹۲۰/۰ محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی مانند (جدول، فراوانی، درصد، نمودار، میانگین و انحراف معیار) و روش های آمار استنباطی در حد (آزمون کالموگروف- اسمیرونوف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T برای گروه های مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چند متغیره) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که: ۳۴۸ نفر بودند که ۲۱۱ نفر (۶/۶۰ درصد) آنها مرد و ۱۳۷ نفر (۴/۳۹ درصد) زن هستند. ۳۰ نفر (۶/۸ درصد) مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر، ۱۶۵ نفر(۴/۴۷ درصد) مدرک کارشناسی، ۹۸ نفر (۲/۲۸ درصد) مدرک کاردانی، ۴۳ نفر (۴/۱۲درصد) دارای مدرک دیپلم هستند. از نظر سن بیشتر کارکنان شرکت کننده در پژوهش بین ۴۰ تا ۳۱ سال سن دارند. به عبارت دقیقتر ۱۷۷ نفر (۹/۵۰ درصد) از آنان بین ۴۰ تا ۳۱ سال سن دارند. سابقه خدمت بیشتر کارکنان (۸/۴۲ درصد) بین ۱۱تا۲۰ میباشد.
بحث و نتیجهگیری
سؤال۱) وضعیت هوش اجتماعی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا چقدر است؟
بر اساس دادههای جدول (۴-۷)، میانگین هوش اجتماعی کارکنان ۹۵/۲ و انحراف معیار آن ۵۳/۰ به دست آمده است که نشان می دهد میزان هوش اجتماعی کارکنان در حد متوسط(برابر میانگین آماری۳) است. میانگین مشاهده شده در خصوص مؤلفه های سه گانه هوش اجتماعی به ترتیب در رابطه با مؤلفه مهارتهای اجتماعی (۴۶/۲)، آگاهیهای اجتماعی (۸۷/۲)، پردازش اطلاعات (۴۹/۳) میباشد. با مقایسه میانگین خرده مقیاس های هوش اجتماعی می توان نتیجه گرفت که میانگین هوش اجتماعی کارکنان از پردازش اطلاعات نسبت به مهارت اجتماعی و آگاهی اجتماعی بیشتر است. در این پژوهش از نظر میانگین هوش اجتماعی، کارکنان در وضعیت نسبتاً خوبی می باشند و میانگین هوش اجتماعی به دست آمده در این مطالعه با میزان به دست آمده در مطالعه رضایی و خلیل زاده (۱۳۸۸) در مورد معنادار بودن مؤلفه های پردازش اطلاعات و آگاهی اجتماعی و در مورد معنادار نبودن مهارت اجتماعی همخوانی دارد اما با نتیجه در مطالعۀ اسلوب (۱۳۸۹)، اله یاری (۱۳۸۹)، عصاری (۱۳۹۱)، گیلانی(۱۳۹۲)، ماکووسکا[۱۶۴] (۲۰۰۶) و نومان [۱۶۵](۲۰۱۲) همخوانی ندارد. چنانچه در تحقیقات ثابت شده است که هوش اجتماعی به صورت تعاملی برای رشد و پیشرفت آدمی در تمامی امور مربوط به زندگی به کار میرود. بر اساس نظر گلمن (۲۰۰۵)، هوش اجتماعی بالا منجر میشود که افراد راحتتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در این پژوهش متوسط بودن میانگین هوش اجتماعی و مؤلفه های آن بیانگر این است که کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان از درک اجتماعی چندان بالایی برخوردار نیستند و از طرفی با بررسی خرده مقیاس های هوش اجتماعی می توان چنین استنباط کرد که کارکنان بهتر می توانند احساسات، رفتار و عکس العملهای همکاران را به خوبی درک کنند تا اینکه بخواهند با همکاران خود ارتباطات برقرار کنند و به آسانی خود را با موقعیتهای اجتماعی هماهنگ کنند.
سؤال دوم) وضعیت رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلیسینا همدان چگونه است؟