جلیل صمد آقایی۱۳۷۸:در طرح تحقیقاتی تحت عنوان مطالعات جامع کارآفرینی ،با هدف بررسی تنگناهای توسعه کارآفرینی در ایران در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و با همکاری بخش تحقیق و مشاوره سازمان مدیریت صنعتی انجام شده است . در این مطالعه،موانع کارآفرینی به طور کلی از دو جهت یعنی موانع بیرونی و موانع درونی در ۹شرکت مورد بررسی قرار گرفته اند.مهمترین موانع بیرونی شناخته شده عبارتند از قانون کار،قانون تامین اجتماعی ،زیاد بودن نرخ حق بیمه ،قانون مالیاتها و عوارض، قانون صادرات و واردات ،قوانین پولی و بانکی،عدم امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری،دخالت دولت در کلیه شئونات اقتصادی کشور و دیوان سالاری شدید،روابط خارجی بین کشورها(به جای فرصت گرا بودن،عدم ارائه فرصت کافی به کارکنان برای پیگیری افکار جدید،عدم آموزشهای لازم در زمینه کارآفرینی به کارکنان .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۱۲-۲تحقیقات خارجی
چان لینگ[۷۱](۲۰۱۰)
در پژوهشی در چین به تأثیر فرهنگ کارآفرینانه درنوآوری سازمانی پرداخته است.این تحقیق در ۲۰۷ سازمان انجام شده است.نتایج نشان می دهد فرد گرایی،فاصله قدرت در سازمان،اجتناب از ریسک پذیری تأثیر منفی بر نوآوری سازمانی دارد و عواملی چون فرهنگ کارآفرینانه،ساختار ارگانیکی،انعطاف پذیری سازمان،تصمیم گیری مشارکتی،دسترسی منابع مالی،تحقیق و توسعه ارتباط معنی دار با نوآوری سازمانی دارد.(به نقل از اسدی ،۱۳۹۱)
منگوک[۷۲](۲۰۱۰)
به بررسی نقش ساختار سازمانی بر قابلیت های نوآوری سازمانی پرداخته نتایج حاکی از این است که ارتباط مثبت و معنی داری بین ساختار سازمانی و قابلیت های نوآورانه بدست آمده است. (به نقل از اسدی ،۱۳۹۱)
فایرلی و همکارانش[۷۳](۲۰۱۰)
فایرلی و همکارانش تحقیقی با عنوان آیا بیمه سلامتی کارکنان مانعی برای کارآفرینی است انجام داده اند. آنها شواهدی از اثرگذاری منفی بزرگ از نیاز به بیمه سلامتی بر خلق کسب و کار برای آنهایی که بدون همسران زیر پوشش بیمه بودند، ملاحظه نمودند .
(fairlie, Kapur & Gates,2010:146-162 )
(به نقل ازآقاجانی،۱۳۹۰)
یائو، ون ورن[۷۴](۲۰۰۹)
به بررسی کارآفرینی سازمانی پرداخته و تأثیر آن را بر عملکرد سازمان بر اساس گرایشات کارآفرینانه سازمانی و منابع سازمان مورد بحث قرار داده است.در این پژوهش آمده است که محیط های کسب و کار بطور فزاینده رو به پیچیدگی است و سازمان ها برای بقای خود نیاز به اتخاذ استراتژی کارآفرینی جهت دستیابی به مزیت رقابت میباشد.منابع سازمانی را به عنوان علت زمینه ای برای فعالیت های کارآفرینی دانسته و به بررسی ارتباط بین منابع سازمانی،گرایشات کارآفرینانه سازمان و عملکرد سازمان پرداخته است ونیز عواملی که موجب گرایشات کارآفرینانه در سازمان میشود را مورد بررسی قرار داده است.از جمله عوامل زیست محیطی(سیستم مدیریت در سطوح بالا،سیستم حقوق و دستمزد،ساختار سازمانی،استراتژی سازمان،محیط سازمان صنعتی،اجتماع و فرهنگ سازمان) نیز اشاره شده است که جوهره کارآفرینی در سازمان دستیابی به منابع داخلی و خارجی است،دستیابی به منابع به طور فزاینده عامل بسیار مهم در تحقیق کارآفرینی سازمانی می باشد و سازمان ها اکثراً با کمبود منابع سر و کار دارند بخصوص منابع مالی مانند (مواجهه با محصول جدید) (به نقل از اسدی ،۱۳۹۱)
بورراکتان(۲۰۰۸)
به بررسی و مطالعه اثرمؤلفه های کارآفرینی سازمانی در ۳۱۲ سازمان با فعالیت های مختلف در ترکیه پرداخته است.نتایج نشان دادگرایشات کارآفرینانه ارتباط مثبت و معنی دار بر عملکرد سازمان دارد و همچنین زمانی یک سازمان می تواند به موفقیت دست یابد که دارای استراتژی سازمان کارآفرینانه باشد و خودمتضمن وجود ساختار سازمانی منعطف و مناسب و فرهنگ کارآفرینانه است.
(به نقل از اسدی ،۱۳۹۱)
شی[۷۵](۲۰۰۸)
شی در تحقیقی به مشکلات سازمان ها از دیدگاه درون سازمانی توجه بیشتری نموده و مشکلات درون سازمانی را از عوامل اصلی قلمداد کرده اند. برخی از این موانع عبارتند از: کثرت و ابهام در اهداف،رفتار بیش از حد محتاط مدیران، جهت گیری های کوتاه مدت به جای جهت گیری های بلندمدت، سیاست های محدود کننده کارکنان، فقدان یک نظام پاداش مناسب و فقدان استقلال مدیریت در تصمیم گیری( .(Shi et al, 2008: 842- 852
کالپر و همکارانش[۷۶](۲۰۰۶)
کالپر و همکارانش تحقیقی با عنوان مقررات ورود را به عنوان مانعی از کارآفرینی انجام داده اند. آنها به بررسی تأثیر قوانین ورود به بازار بر خلق شرکت های با مسئولیت محدود، میانگین اندازه ورودی ها و رشد شرکت های متصدی پرداختتد. در نهایت آنها دریافتند که قوانین هزینه ای، خلق و ایجاد شرکتهای جدید را مختل می سازد. این قوانین همچنین فشاری بر ورودی های جدید دربزرگتر شدن ایجاد می کند و باعث می شود که شرکت های متصدی با ماهیت صنایع ورودی با لا،با رشد بسیار کندی همراه شوند Rajan,2006:591-629) Kalpper, Laeven &) .
جفری هورنسبای[۷۷]،کوراتکو[۷۸] و زهرا (۲۰۰۱)
به بررسی اندازه گیری فاکتور های داخلی تأثیر گذار بر کارآفرینی سازمانی متأثر از (حمایت سازمانی)پرداخته اند. در این پژوهش تجربی عوامل داخلی سازمان متأثر از حمایت سازمانی شامل حمایت و پشتیبانی مدیریت ارشد(حمایت مدیریت)،صلاحدید کاری،سیستم پاداش دهی،محدودیت در کار و مرز های سازمانی می باشد.استفاده از پاداش موثر ،با اهداف بازخورد ،تأکید بر مسئولیت فردی ،باعث افزایش انگیزه می شود.پشتیبانی مدیریت ارشد به منظورتسهیل و ترویج استفاده از ایده های جدید می باشد.همچنین فراهم آوردن منابع لازم برای فعالیت های ابتکاری برای تشویق و ریسک پذیری از جمله پشتیبانی های مدیریت ارشد می باشد.نتایج پژوهش منجر به تهیه پرسش نامه CEAL شد که ابزاری مفید در تشخیص کارآفرین سازمانی متأثر از حمایت سازمان می باشد.خواص اندازه گیری CEAL (ابزار اندازه گیری کارآفرین سازمانی) تحلیل عوامل و ارزیابی قابلیت اطمینان آن است که تعیین و تأیید شده است. (به نقل از اسدی ،۱۳۹۱)
استیونسن[۷۹](۲۰۰۱)
به دنبال عمل کردن ادراک کارآفرینی در سازمان ها بر اساس ادراک فرصت ها بوده است . وی ۱۲۰۰ شرکت با اندازه ،ساختار،وابستگی صنعتی مختلف را مورد ارزیابی قرار داد و ابتدا شش بعد از پیشبردهای کارآفرینی را به عنوان عوامل مدیریت کارآفرینانه که شامل(گرایش استراتژیکی،منابع،ساختار،فلسفه پاداش،گرایش رشدی،فرهنگ کارآفرینی) مورد ارزیابی قرار داد و سپس به دنبال خروجی های کارآفرینی سازمان با عنوان گرایشات کارآفرینانه که شامل(نوآوری،ریسک پذیری،پشتیبانی در بازار) پرداخت و بین آنها ارتباط معنی داری بدست آورد. (به نقل از اسدی ،۱۳۹۱)
سونی یوگی[۸۰] ۲۰۰۱:
درخصوص عوامل بیرون سازمانی معتقد می باشد راهبردهای متداول در سطح سازمان های دولتی توان لازم برای تشویق کارکنان به فعالیت های کارآفرینانه را ندارد و دیدگاه سنتی حاکم بر این سازمان ها به گونه ای است که در ارائه خدمات، به تمایلات ارباب رجوع سازمان توجه کافی نمی شود .
سادلر[۸۱] ۱۹۹۹: عمده متغیرهای جهت بررسی موانع داخلی عبارت بودند از:ویژگی ساختار سازمانی همچون: عدم استفاده از اهداف آشکار، عدم استفاده از کارهای گروهی وتصمیم گیری به شیوه مشارکتی، عدم بکارگیری نظام پاداش و تنبیه اثر بخش، عدم استفاده از منابع بیشتر برای نوآوری و نداشتن دیدگاه رقابتی و تحریک خطرپذیری در سازمان با تاکید بر عوامل تولید .
بورینز[۸۲] ۱۹۹۸: عوامل درون سازمانی بخش دولتی را از موانع عمده نوآوری در این بخش می داند و معتقد است عوامل خارجی و مسائل سیاسی تأثیرات محدودتری نسبتاً به عوامل درون سازمانی دارند و این موانع غالباً با فعالیت درون ساختارهای بروکراتیک ارتباط دارند .
وان میرلو[۸۳] ۱۹۹۶: عمده متغیرهای جهت بررسی موانع داخلی عبارت بودند از:محدودیت اختیارات، فقدان محرک ها و مشوق های لازم برای ارباب رجوع گرایی ، قانون گرایی سازمان های بوروکراتیک، عدم توجه به جریان اطلاعات در سازمان، نظام کنترل سازمانی نامطلوب(عدم توجه به عملکرد)
فورستر و گراهام[۸۴] ۱۹۹۶:عمده متغیرهای جهت بررسی موانع داخلی عبارت بودند از: محدود کردن فعالیت ها در درون سازما ن ها ازجمله مشکلاتی است که استقلال سازمان های دولتی را محدود می کند، از این رو امکان سرعت بخشیدن و انعطاف پذیری در تصمیم گیری سازمانی محدود می شود. اما، مانع اصلی سازمان های دولتی نوع و فرم مشکلات مالی آنها است.
کرنوال وپلرمن [۸۵]۱۹۹۶: مشکلات درون سازمانی را از عوامل اصلی قلمداد کرده اند. این موانع عبارتند ا ز : کثرت وابهام در اهداف، رفتار بیش از حد محتاط مدیران، جهت گیری های کوتاه مدت به جای جهت گیری های بلند مدت، سیاست های محدود کننده پرسنل ، فقدان یک نظام پاداش مناسب ، و فقدان استقلال مدیریت در تصمیم گیری .
ویلکن ۱۹۹۲: سه دسته از عوامل را برای ظهور کارآفرینی مهم می شمارد: ۱– عوامل اقتصادی ۲– عوامل غیر اقتصادی ۳- عوامل روان شناختی.
فصل سوم:روش شناسی تحقیق(متدولوژی)
مقدمه
در این فصل از تحقیق به بحث درباره روش تحقیق می پردازیم .که روش تحقیق شامل نوع پژوهش،جامعه آماری ،تعیین حجم نمونه مناسب،روش نمونه گیری،اعتبار پایایی و اعتبار روائی پرسشنامه،روش جمع آوری داده ها و در نهایت روش های تجزیه وتحلیل داده ها می باشد.
۳-۱روش تحقیق
با توجه به اهداف و سوالات پژوهش مطرح شده نوع روش تحقیق انتخاب شده از نظر هدف ،کاربردی می باشد .روش اجرائی این پژوهش ، پیمایشی و ابزار گرد آوری اطلاعات آن پرسشنامه است.روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها،توصیفی –تحلیلی از نوع مطالعه موردی دربانک مسکن ،مدیریت شعب جنوب غرب تهران می باشد .
۳-۲جامعه آماری
جامعه تحقیق کارمندان مدیریت شعب جنوب غرب بانک مسکن شهر تهران با تعداد ۵۶۳می باشد.
۳-۳حجم نمونه و روش اندازه گیری آن
استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده فرمول کوکران
N=563 P=0/5 d=%05 n=228
Z=آماره نرمال استاندارد و برای سطح اطمینام ۹۵درصد برابر ۱٫۹۶است.
P=درصد توزیع صفت در جامعه یعنی درصد افرادی که دارای صفت مورد مطالعه هستند.
-q(1-p)درصد افرادی که دارای صفت مورد مطالعه نیستند.