شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران
حوزه علمیهی فاطمه الزهرا سلاماللهعلیها
شهرستان ویلاشهر
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
آشنایی با دوران بلوغ و نحوهی برخورد والدین با آن
استاد راهنما:
سرکار خانم انسیه رضایی
استاد داور:
پژوهشگر:
سمیه نجفیان
زمستان ۱۳۹۰
شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران
حوزه علمیهی فاطمه الزهرا سلاماللهعلیها
شهرستان ویلاشهر
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
آشنایی با دوران بلوغ و نحوهی برخورد والدین با آن
استاد راهنما:
سرکار خانم انسیه رضایی
استاد داور:
پژوهشگر:
سمیه نجفیان
زمستان ۱۳۹۰
تقدیم به
پدران و مادرانی که کودکان را هدیهی الهی میدانند و سعی و کوشش میکنند که با رفتار صحیح با آنها، از پیدایش مشکلات رفتاری و روانی کودک و نوجوانشان جلوگیری کنند و اگر هم مشکلی پیدا کنند، با اصول علمی با آن ها برخورد نمایند.
نوجوانانی که زیبایی و شکوه «تولد مجدد» خود را میپذیرند، خویشتن را مییابند و سعی در حفظ انسانیت خویش دارند.
تقدیر و تشکر
با تقدیر و تشکر فراوان همراه با شایستهترین احترامات خدمت اساتید گرانقدر به ویژه استاد گرامی سرکار خانم انسیه رضایی که اینجانب را در به اتمام رساندن این تحقیق هدایت کردهاند و همچنین از مؤسس حوزه، مدیریت وپرسنل محترم حوزه علمیه فاطمهالزهرا سلامالله علیها کمال تشکر را دارم که دراین سالها زحمات بیپایانی برایمان کشیدهاند و در نهایت از پدر و مادر و همسر و فرزند عزیزم تشکر مینمایم که بدون عشق به آن ها نوشتن برایم ممکن نبود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
چکیده
موضوع پژوهش، پیرامون آشنایی با دوران بلوغ و نحوهی برخورد والدین با آن میباشد. بلوغ کلمهای عربی، اسم مصدر و از ماده بَلَغَ به معنای رسیدن است. بلوغ مرحلهای است که بدن دچار تغییراتی میشود که فرد را از دوران کودکی به دورهی بعدی زندگی که همان نوجوانی است، میبرد. انسان درطول حیات خود مراحل متعددی از جمله جنینی، کودکی، نوجوانی، جوانی و کهنسالی را پشت سر میگذارد که هر کدام از این مراحل، دوران مهم و سرنوشتسازی برای او هستند، اما مرحلهی بلوغ، مرحلهی مهمی از زندگی است و از مراحل دیگر اهمیت بیشتری دارد. چرا که پایهگذاریهای مهم درحیات، سعادت و شقاوت دنیوی و اخروی اغلب مربوط به این دوره است و علاوه برآن توجه والدین و مربیان و نیز مسئولان جامعه به این پدیده، انسان را برای رسیدن به مرحله تکامل و وارد شدن به دنیای جدید با ویژگیهای خاص آماده میکند. بر این اساس برخود لازم دانستم به بررسی ضرورت این فصل، از زندگی پرداخته شود.
آیاتی از قرآن کریم و احادیثی که درکتب روایی بیان شده است، منبع اصلی در این تحقیق میباشند. آیات نورانی قرآن کریم وعلاوه برآن کتب روایی (مانند نهجالبلاغه، وسائل شیعه و…)، کتب روانشناسی(مانند دنیای نوجوان از محمد رضا شرفی، راهنمای پدران و مادران از محمد علی سادات و…)، بخش عمدهی منابع استفاده شده میباشند.
آشنایی افراد به ویژه والدین و مربیان با ویژگیهای نوجوانان و شیوههای برخورد با مسائل آنان، جزء اهداف این تحقیق میباشد، که باعث میشود، نوجوانان به شیوهی
بهتری تربیت شوند. آگاهی نوجوانان نسبت به دوران بلوغ باعث میشود، نوجوان بتواند از این دوران بحرانی، به آسانی عبور کرده و به رشد روانی مورد دلخواه خود برسد.
موضوع مورد نظر با هدف رسیدن به حقایق بهتر انجام گرفته و از لحاظ موضوع علمی و روانشناختی است و از نظر ماهیت چون با جمع آوری مطالب ازکتب معتبر تدوین شده توصیفی کتابخانهای و از آنجا که به موضوع خاصی پرداخته موردی میباشد.
با توجه به مطالب ارائه شده میتوان گفت: در دوران بلوغ اگر والدین با عدم آگاهی، نوجوان را همراهی کنند، باعث ایجاد مشکلات بزرگی، درمراحل بعدی زندگی فرزندانشان میشوند. بنابراین با اطلاعات کافی و آگاهی از این دوران مسأله ساز میتوان از بحرانها و مشکلات آتی جلوگیری کرد. همچنین اگر نوجوان آگاهی کامل از این دوران داشته باشد، میتواند خودش را بهتر کنترل کرده و از ایجاد مشکلات، در این دوره جلوگیری کند.
کلیدواژه: آشنایی، دوران، بلوغ، نحوهی برخورد، بحران بلوغ
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۱
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ تعریف و تبیین موضوع ۵
۱-۲ ضرورت و اهمیت تحقیق ۶
۱-۳ اهداف و فواید تحقیق ۷
۱-۴ بررسی پیشینه و سابقه تحقیق ۸
۱-۵ سؤالها و پرسشهای تحقیق ۱۰
۱-۶ فرضیه ۱۱
۱-۷ روش تحقیق ۱۲
۱-۸ ساختار و محدودهی تحقیق ۱۳