نرخ رفتارهای اجتماعی گروه دانش آموزان اجتماعی ۸۵۰ مورد و نرخ خلاقیت ۱۸۸ مورد آمده است.
نرخ رفتارهای انزوایی ۵۰ مورد و خلاقیت ۴۸ مورد گزارش شده است و نرخ خلاقیت این گروه ۴۸ می باشد.
تحلیل نموداری :
در جدول شماره ۱ که تعداد و نرخ خلاقیت دو گروه را نشان می دهد. با بهره گرفتن از روش همبستگی پیرسون داده ها محاسبه و ۲۲/۰ = r گزارش شده است.
ضریب ۲۲/۰ به این معنی است که به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲۲ نفر از دانش آموزان اجتماعی بیش از انزوایی خلاقیت دارند.
و در واقع فرضیه های ما در هر ۵ مورد تأیید می شود.
زیرا ما خلاقیت را شامل :
۱ ) میزان توجه و دقت دانش آموزان در دریافت و نگهداری و یادآوری دروس تعریف کرده ایم که همان فرضیه دوم است.
۲ ) خلاقیت سرعت یادگیری و طبقه بندی رفتارها و فراخوانی سریع و به موقع به هنگام تصمیم گیری است که همان فرضیه سوم است.
۳ ) خلاقیت را شرکت در کتابخانه و گروه ها و روزنامه دیواریها فرض کرده ایم که گرایش بچه های اجتماعی به آن بیشتر است و مفهوم فرضیه چهارم است.
۴ ) بین عوامل ژنتیکی و درونی افراد در بروز رفتارهای خلاقانه فرضیه پنجم است که این ارتباط نشان داده شده است.
و فرضیه اول کل سطح ارتباطات اجتماعی گروه اجتماعی بیش از کودکان منزوی است و موضوع تحقیق است که کاملاً تایید شده و معنی فرضیه اول است.
تحلیل استنباطی :
در نمودار صفحه ۳۹ و نمودار شماره ۱ مفهوم همبستگی (پراکنش) نیز با بهره گرفتن از ۲۲/۰ = r نشان داده شده است.
و اگر دقت گردد، خط افقی میزان اجتماع پذیری و انزوا را کاملاً نشان می دهید و فقط صفر انزوای مطلق و هرچقدر به طرف عدد ۲۰ حرکت کنیم اجتماع گرایی بیشتر می شود و در خط عمودی هم خلاقیت را نشان می دهد.
نمودار نشان می دهد هر چقدر نرخ و شاخص ها و اندازه ها و گرایش های اجتماعی گرایی و گروه گرایی و جمع گرایی کودکان بیشتر شود. خلاقیت آنان بالاتر می رود.
البته ابن تحقیق باید تکرار گردد و در گروه های سنی بالاتر و یا همین سن در سالهای دیگر و شهرهای متفاوت تجدید گردد تا اعتبار و روایی آن کاملاً اثبات گردد.
زیرا در برخی از گزارشات آمده است که بچه های انزوا طلب و منزوی اتفاقاً درس خوب می خوانند و شاید خلاقیت هم در خلاء انزوا اتفاق می افتد.
برای بالا بردن اعتبار یافته ها و اینکه آیا میانگین های بدست آمده از اجتماع گرایی و نیز خلاقیت ها دو گروه اجتماع گرایی و خلاقیت منزوی ها در سایر عملیات آماری نیز اعتبار دارد یا نه . از روش T استیودنت نیز استفاده کردیم که T به دست آمده ۷۰/۱ در مقابل T نرم کتاب های آماری ۶۵/۱ معنی دار نشان می دهد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
به عبارت دیگر T محاسبه شده از T جدول با احتمال ۱۰% خط و ۹۰% اطمینان و درجه آزادی رابطه معنی داری را نشان می دهد. یعنی بین خلاقیت و انزواطلبی و اجتماعی گرایی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
و هرچه قدر میزان اجتماع گرایی داش آموزان حدود سنی ۸ ساله بیشتر باشد. خلاقیت آنان نیز بالا می رود.
و برعکس هرچه قدر انزواطلبی کودکان بیشتر باشد. خلاقیت آنان کمتر می گردد. و رابطه خلاقیت بین دو گروه انزواطلب و اجتماع گرا متقابل و ضد هم است.
تحلی الفای کرونباخ :
پس از استخراج داده های پرسشنامه و ۶۰ سوالی خلاقیت تورنس که در ایران توسط جمال عابدی نُرم شده است عملیات آماری الفای کرونباخ که پراکندگی یک متغیر را در دو گروه به شاخص های چهارگانه ارزیابی می کند. مورد بررسی قرار گرفت و جداول و نمودارهای آن در همین فصل آمد. و عملیات ناشی از الفای کرونباخ یا مساوی با ۰۲۸/۸ حاصل و گزارش می شود و چون نرم در کتاب های آماری ۶۲۵/۶ و محاسبه شده طرح تحقیق این پژوهش بیش از نرم است بنابراین بین خلاقیت کودکان حدود سنی ۸ ساله در ابهر تفاوت معنی دار وجود دارد.
و این تفاوت توسط ضریب همبستگی و نیزآزمون T استیودنت نیز تایید می گردد. و تفاوت خلاقیت و پراکندگی آن در جداول و نمودارها توضیح داده شده است و یک نسخه از آزمون سنجش خلاقیت تورنس جهت اطلاع پیوست میگردد. که پایائی و اعتبار محتوایی هنجار شده در ماده های مختلف اثبات شده و در همان پیوست آمده است.
اعتبار و روایی ابزار جمع آوری اطلاعات :
آزمون خلاقیت جمال عابدی ۶۰ ماده سه گزینه ای دارد این آزمون برپایه نظریه تورنس درباره خلاقیت ساخته شده است.
و خلاقیت را در ۴ بعد سیاسی، انعطاف پذیری، بسط و ابتکاری سنجد.
لازم به تذکر است نرم اولیه این آزمون شامل ۷۵ سوال است که در سال ۱۳۶۵ مورد بازنگری قرار گرفته و فرم ۶۰ سوالی آن ساخته شده است (پیوست ۱ ).
روایی و پایایی فرم اولیه (۷۵) سوال آزمون سنجش خلاقیت در سال ۱۳۶۳ روی یک گروه ۶۵۰ نفری دانش آموزان کلاسهای سوم راهنمایی در تهران اجرا شد. به یک گروه ۲۰۰ نفری از همین دانش آموزان علاوه بر این آزمون خلاقیت تورمن نیز داده شد از آزمون تورنس به عنوان شناختن روایی همزمان استفاده شد. ضریب پایایی بخش های سیالی با ابتکار انعطاف پذیری و بسط، از طریق بازآزمایی به دست آمده بود به ترتیب ۸۵% ، ۸۲% ، ۸۴ % و ۸۰% بود. ضریب همبستگی بین نمره کل آزمون تورنس و نمره کل فرم اولیه آزمون سنش خلاقیت ۴۶% بود.
به منظور سنجش پایانی و روایی نرم ۶۰ سوالی از روش ضریب همسانی و روش آلفای کرونباخ روی دانش آموزان اسپانیایی استفاده شده است. این ضریب برای سنجش سیالی ۷۵% برای سنجش و ابتکار ۶۷% و برای سنجش انعطاف پذیری ۶۱ % و برای سنجش ۶۱% بود (دائمی ۱۳۷۵) به منظور هنجاریابی آزمون خلاقیت عابدی در مدارس دوره متوسطه انجام داده است. ومقیاس های سیاسی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری را به ترتیب ۲۳% و ۴۴% و ۶۱% و ۵۹ % به دست آورده است.
خلاقیت در پژوهش ما به کل چهار شاخص اطلاق می شود. زیرا هر شاخص شامل سوالات خاصی است شامل :
سوالهای ۱۶ – ۱ نمره خام ابتکار و دامنه نمرات از ۱۶ تا ۴۸ ؛
سوالهای ۳۸ – ۱۷ نمره خام سیاسی و دامنه نمرات از ۲۲ تا ۶۶ ؛
سوالهای ۴۹ – ۳۹ نمره خام انعطاف پذیری و دامنه نمرات از ۳۳ – ۱۱ ؛
سوالهای ۶۰ – ۵۰ نمره خام بسط و توسعه و دامنه نمرات از ۳۳ – ۱۱ .
و ما در پژوهش حاضر به تفکیک ابتکار و سیاسی و انعطاف پذیری و بسط و توسعه نپرداخته ایم و همه شاخص ها و مواد در حکم یک نمره و نمره خلاقیت قرار دارند.
که در جدول و داده ها و نیز عملیات آماری آلفای کرونباخ معنی دارای آنها نیز نشان داده شده است.
فصل پنجم :
ø ملاحظات و محدودیت های تحقیق
ø پیشنهادات و توصیه ها
ø منابع و مأخذ
ø ضمائم و پیوست ها
نتیجه گیری :
ویژگی های خاصی در رفتارهای فردی و اجتماعی از دیرباز مورد توجه و عنایت صاحب نظران و فیلسوفان و روانشناسان و علمای نفس و حکمت و فلسفه بوده و هست.
از میان همه ویژگی ها و خصوصیات مثبت و منفی و برجسته در ذات و نهاد و تمامیت وجودی و در یک کلمه شخصیت افراد اجتماع پذیری و انزواطلبی آنهاست. این دو صفت تقریباً متضاد و روبروی هم هستند و دو قطب مخالف یک آهنربای خطی و میله ای شخصیت انسانی هستند. ویژگی هایی برای هر دو صفت بارز و مهم اجتماع پذیری و انزواطلبی فهرست شده اند که در فصل اول و به صورت مبانی نظری و تئوریک در فصل دوم و نیز در فصل سوم به صورت طرح تحقیق و اطلاعات عددی و آماری نشان داده ایم. که به علت آشنایی عموم بر این صفات و درک عمیق از این ویژگی ها مشکلات چندانی در تبیین و توضیح ویژگی های ذکر شده نداشته و خوشبختانه درک و دریافت این شاخص ها برای همگان روشن و بدیهی است.
خلاقیت صفت و ویژگی دیگری است که در اغلب افراد و کسان کم و بیش به چشم می خورد.
مفهوم خلاقیت تا حدی پیچیده است. و معمولاً درنظر و دیدگاه عمومی کسی که خالق و به وجود آورنده و مخترع و مکتشف موضوع و پدیده وضعیت و روش و وسیله و شیء باشد. خلاق و این کار را خلاقیت می نامند.
اما مفهوم شناختی و عمیق خلاقیت به مراتب اساسی تر و گسترده تر از مفهوم رُند و خشک و سنتی پذیرفته شده است.
اگر دانش آموزی با محاسبه روزها و فصول سال پیش خود فکر کند که چه روزهایی را پیاده و چه روزهایی را با دوچرخه و چه روزهایی را با تاکسی و چه روزهایی را با آزانس وچه روزهایی را توسط سرویس و یا به وسیله والدین به مدرسه و آموزشگاه آمد و شد نماید دارای خلاقیت است.
دانش آموزی که با درک شرایط درصدد انتخاب دوست و همکلاسی و ایجاد ارتباط حسنه و انجام تکالیف مدرسه ای و شرکت در گروه های روزنامه دیواری و یا مسابقات علمی و فرهنگی و هنری و … هستند دارای روح خلاقانه و رفتارهای خلاق هستند.