No loyalty
کم
شکل ۱۳-۲ تقسیم بندی وفاداری بر اساس تکرار خرید و نگرش فرد در مورد برند ، دیک و باسو ۱۹۹۴
۱-۱۳-۱-۲ حالت وفاداری
وفاداری واقعی زمانی رخ می دهد که مصرف کننده رفتار تکرار خرید خود را بر اساس باورهای شکل گرفته در ذهن خویش و ساختار یافتن نگرش های مثبت در مورد این برند صورت می دهد . این رفتار پایداری بالایی داراست و این دسته از مصرف کنندگان به شدت در تغییر برند خویش مقاوم هستند و جز مهمترین دارای سازمان ها به حساب می آیند .
۲-۱۳-۱-۲ حالت وفاداری جعلی
وفاداری جعلی زمانی رخ می دهد که فرد اقدام به تکرار رفتار خرید خویش می نماید بدون اینکه نگرش های خاصی در ذهنیت خویش در مورد برند شکل داده باشد . این مساله می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ داده باشد . یا آنکه مصرف کننده به سایر برندهای موجود در بازار دسترسی ندارد یا آنکه نتوانسته است با برند مصرفی خویش ارتباط برقرار نماید و یا آنکه ساختار بازار به گونه ای است که محصولات تولید شده در آن بسیار نزدیک به هم می باشند و اعمال تفاوت و ایجاد نگرش ها در آن بسیار سخت می باشد . این دسته از مصرف کننده بسیار آسیب پذیر هستند و با ایجاد عوامل فوق الذکر از جانب رقبا به سرعت رفتار خرید خود را تغییر می دهند .
۳-۱۳-۱-۲ حالت وفاداری پنهان
این دسته از مصرف کنندگان موفق شده اند که نگرش های خود را در مورد برند مصرف خویش شکل دهند . البته در اکثر مواقع این دسته از مصرف کنندگان رفتار تنوع جویی را دارا بوده اند و بعد از مصرف کالایی خاص و یا به صورت انفعالی و در معرض تبلیغات سازمان ها در بعد زمان نگرش های مثبتی را در مورد آن بند شکل داده اند . این افراد در مرحله رضایت و تعهد به برند می باشند و در طی زمان کم کم به مصرف کنندگان وفادار برند تبدیل می شوند .
۴-۱۳-۱-۲ حالت بی وفایی
مصرف کنندگان بی وفا با توجه به ماهیت محصول که نتوانسته است نگرش هایی را در آنها ایجاد نماید و با توجه به آنکه اقدام به تکرار خرید خود ننموده اند به برندهای موجود در بازار وفادار نمی باشند و برندها را بر اساس تصادفی خریداری می نمایند .
۲-۲ پیشینه تحقیق
۱-۲-۲ در جهان
ماکارونی یکی از فراورده های مهم گندم است که تولید آن را به چینی ها نسبت داده اند و مورخین عقیده دارند که این محصول در قرن ۱۳ میلادی توسط مارکوپولو به اروپا و از آن جا به سایر کشور ها رفته است در حال حاضر ماکارونی یکی از فراورده های پرمصرف در بسیاری از کشور های اروپایی است.
صنعت ساخت ماکارونی در ابتدا به سرعت از ایتالیا به فرانسه و بعد به دیگر مناطق اروپا گسترش یافت. ایتالیاییهای مقیم آمریکا، انواع ماکارونی را با خود به آمریکا بردند. در زمان جنگ دوم جهانی، این صنعت در انگلستان نیز توسعه زیادی پیدا کرد.
ساخت ماکارونی ابتدا در منازل انجام میگرفته و در حقیقت یک صنعت خانگی بوده است. در مرحله صنعتی و مقیاس بزرگتر برای نخستین بار، یک واحد کوچک ماکارونی در ایتالیا تأسیس و تدریجاً این صنعت در این کشور گسترش یافت. در حدود سال ۱۸۰۰ میلادی اولین تجهیزات مکانیکی برای تولید انواع ماکارونی در ایتالیا ساخته شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تقریباً ۵۰ سال بعد، اولین پرس مکانیکی دستی که از چوب ساخته شده بود مورد بهرهبرداری قرار گرفت. بیشتر دستگاههای مربوط به این صنعت در سال ۱۸۶۰ میلادی ساخته شدند که اغلب آنها توسط نیروی حیوان کار میکردند. بواسطه افزایش مصرف ماکارونی، ماشین آلات بیشتری مورد استفاده قرار گرفت و توسعه این صنعت ابتدا در ایتالیا و فرانسه و سپس در آلمان انجام گرفت.
در ابتدای قرن بیستم، دستگاههای موجود جهت ساخت ماکارونی عبارت بودند از: مخلوطکنندهها، خمیرکنها، پرسهای هیدرولیکی (رشتهسازها) و سرانجام قفسههای مخصوص خشکانیدن محصول.
بتدریج محصولات ساخته شده در منازل، جای خود را به محصولات تولید شده توسط یک فرایند تجارتی دادند و کارخانجات فراوان و متعددی در این زمینه تأسیس گردیدند.
در طول مدتی قریب به ۳۰ سال بعد، دستگاههای ساخت ماکارونی تغییر کمی یافتند، لیکن در حدود سال ۱۹۳۴ یک شرکت فرانسوی نوعی پرس اکسترودرکننده مداوم ساده را ساخت. در همان دوران در سوئیس و ایتالیا پرسهای مداوم اتوماتیک مورد بهرهبرداری قرار گرفتند و جایگزین سیستمهای غیرمداوم شدند. مدتی بعد پرسهای مشابه، در آمریکا ساخته شدند، در حال حاضر تمام پرسهای جدید نصب شده در کارخانجات ماکارونی سازی از نوع مداوم میباشند. در حدود سال ۱۹۴۰، نوعی سیستم تولید مداوم جهت ساخت فرآوردههای کوتاه طراحی گردید. در سال ۱۹۴۶، یک شرکت سوئیسی نوعی خط تولید مداوم را ابداع کرد که در آن از مرحله اول، یعنی مخلوط کردن سمولینا تا آخر، یعنی تبدیل به اسپاگتی یا ماکارونی خشک و آماده بسته بندی، تمام اعمال بصورت اتوماتیک انجام میگرفت. بطوری که کارخانهها با گماردن یک کارگر مرد و چهار یا پنج کارگر زن در هر شیفت، ۷۰۰۰ کیلوگرم اسپاگتی یا انواع ماکارونی کوتاه را تولید و بسته بندی و انبار مینمایند که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از لحاظ بهداشتی نیز مناسب میباشد. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته تمام مراحل تولید فرآوردههای ماکارونی کوتاه یا بلند، همچنین انبار کردن بصورت فله، توزین کردن مداوم، بسته بندی و غیره بصورت اتوماتیک انجام میگیرد. قابل ذکر است که از سال ۱۹۷۵ میلادی به بعد، میزان تولید در هر شیفت با ۲ اپراتور به ۲۰ تن افزایش یافته که البته بستگی به تعداد دستگاهها و نوع آنها، میزان تولید فوق قابل افزایش نیز میباشد.
شرایط اقلیمی و آب و هوایی ایتالیا به خصوص در نواحی ناپلر، برای خشکانیدن ماکارونی و همچنین کشت گندم سخت که بهترین گندم برای تهیه سمولینا میباشد، مناسب است. به همین دلیل ساخت ماکارونی در این کشور سریعاً توسعه پیدا کرده و در حال حاضر به میزان بالایی تولید میگردد.
۲-۲-۲ تاریخچه صنعت ماکارونی در ایران
اولین کارگاه ماکارونی سازی در ایران سال ۱۳۱۳، یعنی حدود ۷۷ سال قبل با دستگاهی ابتدایی و ساده شروع به فعالیت نمود. تولید روزانه این کارگاه که حدود ۳۰-۲۰ کیلو بود، منحصراً مورد مصرف سفارتخانهها و کنسولگریهای خارجی و معدود افراد ایرانی که در ارتباط با این مراکز بودند، میگردید.
شاید به همین خاطر به ماکارونی رشته فرنگی نیز گفته میشود، در حقیقت ماکارونی در آن زمان یک فرآورده غذایی فانتزی به شمار میآمد. به مرور زمان تولید ماکارونی در کشور افزایش یافت و مردم نیز با این فرآورده آشنایی پیدا کرده و مصرف آن افزونی یافت. هر چند که تولید ماکارونی در سالهای ۱۳۳۵ به بعد افزایش یافت لیکن احتیاج بازار را تأمین نمیکرد. به همین دلیل انواع ماکارونی از خارج وارد ایران میگردید.
لازم به ذکر است که واحد تولیدی ایتا ماکارون و سپس پارس ماکارون اولین واحدهای تولید ماکارونی در ایران میباشند.
مصرف ماکارونی در نقاط مختلف ایران با توجه به تأثیرات برخی مسائل متفاوت است. بالفرض در شمال ایران، نسبت به سایر مناطق تمایل به مصرف ماکارونی کمتر میباشد.
در سالهای اخیر با توجه به افزایش قیمت برنج، مصرف ماکارونی در ایران بسیار بالا رفته است، به طوری که به نظر میرسد در جیره غذایی افراد مناطق شهری و حتی روستایی بطور دائم ماکارونی گنجانده شده و از آن استفاده میگردد. میتوان گفت مصرف ماکارونی در ایران ارتباط مستقیم به برنج دارد، یعنی در مناطقی که برنج بیشتر رایج است مصرف ماکارونی کمتر میباشد. در حال حاضر در ایران مجموعاً بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ مشغول فعالیت میباشند که ظرفیت اسمی تولید آنها حداقل ۳۰۰۰۰۰ تن میباشد.
کیفیت انواع ماکارونی به دلیل در دسترس نبودن سمولینای مطلوب و تکنیکها و ماشینهای پیشرفته در حد لازم نیست، چه بیشتر از آرد نول برای تولید استفاده میشود که جایگزین مناسبی برای سمولینا نیست و بیشترین ماشینهای خطوط تولید ابتدایی بوده و تعداد واحدهایی که با دانش فنی و ماشینهای پیشرفته تولید میکنند بسیار کم است. اما با سیاستهای حمایتی دولت از تولید ماکارونی امید میرود که در آینده نزدیک شاهد پیشرفتهایی در تولید این محصول باشیم. ماکارونی دارای اشکال بسیار متنوعی است و برخی از تهیه کنندگان آن ممکن است تا حدود یکصد نوع ماکارونی تولید نمایند.
ماکارونی از نظر تکنولوژی جزو فرآوردههایی بنام Pasta که شامل اسپاگتی، ورمیشل، نودول، لازانیا و راویولی میباشد. اختلاف این فرآوردهها در شکل و حالت فیزیکی آنها است.
سمولینا فرآوردهای است که حاصل آسیابانی گندمی خاص به نام گندم دوروم میباشد. سمولینا ماده اولیه اصلی تولید ماکارونی بوده و دارای رنگدانههای طبیعی زرد رنگ و آنتی اکسیدانهایی است. دارای مقادیر فراوانی ویتامین، پروتئین، املاح و مواد مغذی مفیدی است که باعث افزایش کیفیت محصولات خمیری، که با آن تولید میگردند میشود.
به طور کلی انواع مختلف ماکارونی را به دو دسته تقسیم می کنند :
۱)انواع ماکارونی بلند long goods شامل :
الف) ماکارونی مطلق : لوله ای ، بلند ، میان خالی با جدار صاف یا شیار دار.
ب) noodle یا رشته فرنگی ،رشته آشی : بلند ، میان پر تخت و پهن .
ج) Spaghetti : بلند ، میان پر
د) Vermicelli : بلند ، میله ای ، نازک ، گاه پیچیده شده به صورت کلاف که ممکن است رشته های آن مستقیم ،مارپیچ و پیچیده باشد.
۲) انواع ماکارونی کوتاه و پهن :
الف)ماکارونی کوتاه به اشکال : صدفی ، حلزونی ، مارپیچ ریسمانی
ب) ماکارونی ریز به اشکال : برنجی ، ستاره ای ، مثلث عدسی
ج) کمانی (elbows)
مواد اولیه ماکارونی