فهم و تحلیل اطلاعات هیجانی: به کارگیری آگاهی هیجانی
* توانایی فهم نحوه ارتباط بین هیجان های مختلف
* توانایی درک علل و پیامدهای احساسات
* توانایی تغییر احساسات مرکب، مانند ترکیب هیجانی و حالات حساسی متضاد
* توانایی فهم و پیش بینی انتقال های احتمالی بین هیجانها
تنظیم هیجان
* توانایی پذیرش احساسات، شامل هر دو احساس خوشایند و ناخوشایند
* توانایی بازنگری و تفکر در مورد هیجانها
* توانایی درگیر شدن، تداوم و رها شدن از یک حالت هیجانی، بسته به قضاوت در مورد سودمندی و ارزش اطلاعاتی آن
* توانایی اداره هیجان در خود و دیگران
در این مدل، آنها بین رشته دوم مهارتها (استفاده از هیجانها برای تسهیل تفکر) و سه رشته دیگر تفاوت قائل شده اند. از این نظر، در حاکی که رشته های ۱ و ۳و ۴ در بردارنده استدلال درباره هیجانها هستند، رشته ۲ تنها شامل استفاده از هیجانها برای تقویت استدلال است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول شماره ۲-۲ : مرور مدل چهار رشته ای هوش هیجانی با تأکید بر رابطه آن با هوش و شخصیت جدول ازمایر و همکاران (۲۰۰۱)، به نقل از دهقانی آرانی (۱۳۸۴).
رشته ها
توصیف بخش
رابطه با هوش و شخصیت
۱- اداره هیجان
توانایی اداره هیجانها و روابط هیجانی برای رشد شخصی و بین فردی
همساز با شخصیت و اهداف
۲- فهم هیجان
توانایی درک اطلاعات هیجانی درباره روابط، گذار از یک هیجان به هیجان دیگر، اطلاعات زبانی درباره هیجان
جایگاه مرکزی پردازش انتزاعی و استدلال درباره هیجان ها و اطلاعات هیجانی
۳- تسهیل تفکر به وسیله هیجان
توانایی بکارگیری اطلاعات هیجانی و راهبردی برای تقویت تفکر
اندازهگیری و انطباق تفکر به صورتی که تکالیف شناختی اطلاعات هیجانی را قابل استفاده سازد.
۴- درک هیجان
توانایی شناسایی هیجانها و چهرهها و تصاویر
درونداد اطلاعات برای هوش
۲-۳-۲ : رویکرد مختلط که مبتنی بر توانایی و سایر ویژگی ها. مانند انگیزش و حالت های هوشیاری است که هوش هیجانی را با سایر مهارتها و ویژگی هایی مانند بهزیستی و سلامت، انگیزش و توانایی برقراری رابطه با دیگران ترکیب می کند (مایر، ۲۰۰۱)
در پی عمومیت یافتن مفهوم هوش هیجانی، تعریف آن به طور اساسی تغییر یافت. در تعریف گلمن در سال ۱۹۹۵ ، هوش هیجانی واحد به پنج حوزه زیر گردید:
«آگاهی از هیجان های خود، مدیریت هیجانها، خودانگیزی، شناسایی هیجانها در دیگران و اداره روابط» (مایر، ۲۰۰۱ ؛ گلمن، ۲۰۰۰ ، ۱۹۹۵، به نقل از پارسا، ۱۳۸۲).
جدول شماره ۳-۲ : مؤلفه های هوش هیجانی مورد سنجش در پرسشنامه EQ-I (بار – ان، ۲۰۰۰ ، ۱۹۹۷ ؛ به نقل از دهقانی آرانی، ۱۳۸۴).
مولفه های درون فردی