۲۷۰۰۱۶
۲۷۰۰۱۶
Fiber
۶%
۷۷۷۳۲
۷۷۷۳۲
جمع کل اتصالات در مقیاس جمعیتی ۱۲۷۷۲۷۳ میلیون نفر
۳۵%
۴۴۸۱۵۲
۳۶۴۸۷۶
پهنای باند در کل استان ۳۱/۱ گیگا بایت
(منبع: سازمان فناوری اطلاعات ایران،۱۳۹۰)
۲-۴-۲۱- پیشینه تحقیقات انجام شده
۲-۴-۲۱-۱- پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران
- میرزاده در پژوهشی با عنوان «بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک درسازمانهای دولتی ایران»، موانع استقرار را در ۶ طبقه مدیریتی، سازمانی، فنی، انسانی، مالی، محیطی طبقه بندی کرده و با روش پیمایشی مورد تحلیل وبررسی قرار داده اند. ۶طبقه عوامل یاد شده به۳۰عامل فرعی ترتقسیم شده واین عوامل رتبه بندی گردیده اند. نتایج نشان می دهد که به جزعوامل طبقه مالی وفنی سایر عوامل به عنوان موانع استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران مطرح می باشند (میرزاده،۱۳۸۷).
- مقدسی در پژوهشی با عنوان «موانع و راهکارهای شکل گیری دولت الکترونیکی در ایران»، با بهره گیری ازروش تحقیق توصیفی و با اجرای میدانی، داده ها را از دو طریق کتابخانه ای و غیر کتابخانه ای مطالعه و بررسی کرد و به دنبال آن پرسشنامه ای مطرح کرد که جامعه آماری آن در برگیرنده خبرگان و متخصصان صاحبنظر و آشنا با موضوع دولت الکترونیک و مباحث مرتبط با آن و دست اندر کاران دخیل در امر پیاده سازی دولت الکترونیک در ایران بودند. و از نظر پاسخگویی به ترتیب موانع مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و مالی، و فنی بیشترین تاثیر را در پیاده سازی دولت الکترونیک داشته اند (مقدسی، ۱۳۸۳).
- قهرمانی در پژوهشی با عنوان «بررسی موانع ایجاد و گسترش دولت الکترونیکی در ایران»، تلاش کردند تا مهمترین موانع و مشکلات ایجاد و گسترش این پدیده را در ایران مورد بررسی قرار دهند. برای بررسی و شناسایی این عوامل از یک مدل معروف آسیب شناسی (مدل شاخکی) استفاده شد. براساس این مدل، موانع ایجاد و گسترش دولت الکترونیکی در ایران در قالب سه شاخه رفتاری، زمینه ای و ساختاری مورد بررسی واقع شده اند. برای شناسایی این موانع علاوه بر مطالعات گسترده کتابخانه ای و جستجوی گسترده در اینترنت، نظر نخبگان و کارشناسان در این زمینه از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری گردید و سپس با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و از طریق اجرای آزمون های آماری دوجمله ای، t و تحلیل واریانس فریدمن اطلاعات جمع آوری شده مورد تحلیل واقع شد که نهایتا نتایج زیر به دست آمد: به طور کلی در سه زمینه موانع ساختاری، موانع زمینه ای و موانع رفتاری، نتایج تحقیق نشان می دهد که در راستای ایجاد و گسترش دولت الکترونیک در ایران، موانع ساختاری دارای اولویت اول، موانع رفتاری دارای اولویت دوم و موانع زمینه ای دارای اولویت سوم هستند (قهرمانی، ۱۳۸۲).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- صفری درمقاله ای باعنوان «اندازه گیری بلوغ دولت الکترونیک در وزارت بازرگانی ایران-رویکرد فازی»، مدل بلوغ دولت الکترونیکی وزارت بازرگانی[۷۷]را معرفی کرده است که با دیدی استقرایی ابتدا تمامی سازمانها تابعه یک وزارتخانه را مورد بررسی قرار داده و سپس از جمع بستن بلوغ دولت الکترونیک در واحدهای تابعه، بلوغ وزارتخانه را استخراج می کند.
بر مبنای این مدل، بلوغ دولت الکترونیکی در وزارت بازرگانی ایران با بهره گرفتن از یک سیستم فازی اندازه گیری شده است. طبق نتایج به دست آمده بلوغ دولت الکترونیکی در وزارت بازرگانی در مراحل نخستین خود می باشد (صفری، ۱۳۸۶).
- غلامزاده در پژوهشی با عنوان «بررسی اثرات فن آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی»، به ارائه ی چهارچوبی از میزان و چگونگی اثرگذاری فن آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی پرداخت که این موضوع به مدیران کمک می کرد تا نسبت به اثرات فن آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی آگاهی یابند و به آن ها در جهت حل مشکلات سازمان (مخصوصا مشکلات ساختاری) یاری رساند به این ترتیب عمده اهدافی که در این تحقیق مد نظر بوده اند عبارت بودن از :۱- شناخت بهتر فن آوری های اطلاعاتی و پیشرفت های حاصله در این زمینه جهت استفاده مدیران، دانشجویان و محققان. ۲- بررسی رابطه میان فن آوری اطلاعات و ابعاد ساختار سازمانی(پیچیدگی، رسمیت و تمرکز) جهت استفاده مدیران، دانشجویان و محققان. ۳- بررسی وضعیت سازمان های کشور از نظر بهره گیری از فن آوری اطلاعات. در نهایت نتایج این تحقیق نشان داد که هیچ عاملی همانند فناوری اطلاعات، قادر به تغییر طراحی سازمان ها نخواهد بود (غلامزاده، ۱۳۸۰).
۲-۴-۲۱-۲- پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج از ایران:
- شوستر در مقاله ای با عنوان«بررسی موانع پذیرش دولت الکترونیک در آمریکا»،با بررسی داده های جمع آوری شده از انجمن مدیریت شهری بین المللی و نتایج رگرسیون چند گانه بیان می کند که موانع پذیرش دولت الکترونیک موانع مالی، فنی، انسانی می باشد که مقاومت کارکنان سازمان و عدم حمایت عمومی از مهمترین عوامل بازدارنده می باشد و فقدان دانش در مورد دولت الکترونیک و حفظ حریم خصوصی و مسائل امنیتی از نظر آماری موانع معنی داری نیستند (شوستر، ۲۰۰۹).
- لام در مقاله ای باعنوان «بررسی موانع ادغام دولت الکترونیک در سنگاپور»، که با تجزیه و تحلیل متن مصاحبه نیمه ساختار یافته با۱۴نفر از مشاوران با تجربه قابل توجه در پروژه های دولت الکترونیک انجام شد. موانع شناسایی شده بر EGI را به ۱۷ موانع که درچهار گروه موانع استراتژی، تکنولوژی، سیاسی و سازمانی قرار می گیرند تقسیم بندی کرد (لام،۲۰۰۵).
- گیلبرث و همکارانش[۷۸]درمقاله ای با عنوان «موانع و مزایای پذیرش دولت الکترونیک در انگلستان»، با بهره گرفتن از مطالعات DOI و TAMعوامل نه گانه ای را شناسایی کردند که ازاین نه عوامل ۳عامل (هزینه کمتر، زمان کمتر و اجتناب از تعامل) مزایای دولت الکترونیک و ۶ عامل (تجربه، کیفیت اطلاعات، امنیت مالی، استرس کم، اعتماد و درخواست تجدید نظر بصری) موانع پذیرش دولت الکترونیک می باشند. و از میان مزایا عامل زمان از محتوای غنی تری بر خوردار است (گیلبرت، ۲۰۰۴).
- پوچ در تحقیقی با عنوان «رویکرد کشور استرالیا به دولت الکترونیک»، عقاید و نظرات استرالیاییها را در جهت تسهیل در استفاده و مشارکت در دولت الکترونیکی بیان می کند در این تحقیق به پارامتر هایی که برای طراحی درست دولت الکترونیکی نیاز است اشاره می شود. اینکه تنها برای انجام کار کارایی مهم نیست و استفاده از تکنولوژی اطلاعات در انجام کارها در ادارات مهم است (پوچ،۲۰۰۲).
- جین در تحقیقی با «عنوان بررسی دولت الکترونیک با بهره گرفتن از نظریه بوروکراسی ماکس وب»، ارتباط دولت الکترونیک و بوروکراسی را دو موضوع اصلی بیان می کند. اولین بحث این است که IT یک ابزاری برای Reforming بوروکراسی می باشد. در واقع IT می تواند وظایف و فعالیت ها را تغییر دهد. و ساختار بوروکراسی را که بسیار سخت و انحنا ناپذیر است را شکسته و تغییر دهد. و از این طریق مشتری مداری جایگزین بوروکراسی اداری شود. دومین بحث که شاید متناقض است با بحث اول این است که بوروکراسی نتایجی را در بردارد که باعث شکست پیاده سازی دولت الکترونیک می شود. بر طبق این نظریه reform کردن بوروکراتیک ممکن است قبل از پیاده سازی دولت الکترونیک موفق باشد (جین،۲۰۰۴).
۲-۴-۲۲- جمع بندی مبانی نظری
در این فصل سعی گردید با پرداختن به موضوعاتی همچون دولت، فناوری اطلاعات، ماهیت دولت الکترونیک، دلایل گرایش به دولت الکترونیک، الگوهای استقرار مرحله ای، مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیک و تحقیقات مرتبط انجام شده با موضوع تحقیق، به تشریح دیدگاه های مختلف در این حوزه موضوعی پرداخته و پشتوانه مناسبی را برای فرضیات تحقیق فراهم آورد.
لذا نگارنده باستناد مطالب مطروحه در ادبیات تحقیق و هم چنین مصاحبه و راهنمایی اساتید، موانع استقرار دولت الکترونیک را به شش گروه اصلی تقسیم بندی نمود که عبارتند از:
۱- عوامل مدیریتی
۲- عوامل سازمانی
۳- عوامل فنی
۴- عوامل انسانی
۵- عوامل مالی
۶- عوامل محیطی
در تحقیق حاضر موانع استقرار دولت الکترونیک در این شش گروه اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.
فصل سوم
مواد و روش ها
۳-۱- مقدمه
بدون شک، مطالعات و تحقیقات علمی، بی نیاز از به کار بردن روش های علمی نبوده و استفاده از شیوه و روش های علمی بر ارزش و اعتبار تحقیقات علمی می افزاید.
در تحقیق حاضر پس از آنکه اهداف، سوالات، فرضیه ها و متغیرهای تحقیق تعریف شدند محقق با موضوع ارائه طرح و روش تحقیق روبه رو می شود. منظور از انتخاب روش تحقیق این است که تعیین شود کدام روش تحقیق برای بررسی موضوع پژوهش لازم و مناسب است. در فصل حاضر کلیه اقدامات و روشها و فنونهایی که برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده میشود، تبیین میگردد. نخست نوع و روش تحقیق توضیح داده میشود. سپس به تفکیک و تبیین جامعه و نمونه آماری و روش نمونهگیری میپردازیم؛ همچنین نحوه طراحی پرسشنامه و روایی و پایایی آن و روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های بدست آمده از جامعه مدنظر مورد بحث قرار میگیرد.
۳-۲- روش تحقیق