فعالیتهای علمی ـ دانشگاهی از قبیل نشستهای علمی داخلی و خارجی، پروژه های تحقیقاتی مشترک داخلی و خارجی، فرصتهای مطالعاتی، اردوها و مسافرتهای علمی را شامل میشود. نتایج به دست آمده در جدول زیر خلاصه شدهاند. بر این اساس۳/۱۵درصد پاسخگویان دارای میزان مشارکت خیلی پایین، ۳/۱۳ درصد آنها پایین، ۱۶ درصد آنها متوسط، ۳/۱۵ درصد آنها بالا و ۳/۱۳ درصد آنها بسیار بالا بودهاند. میانگین مشارکت پاسخگویان درفعالیتهای علمی ـ دانشگاهی ۴/۲۸ میباشد که در فاصله نمرات ۱۲ تا ۶۰، نمرۀ پایینی است.(جدول۱۰-۴)
میزان استفاده از برنامههای علمیـتخصصی رسانه ها
امروزه محتوای بسیاری از رسانه ها، داده ها و مواد علمی ـ تخصصی است و بسیاری از اهالی علم نیز اطلاعات و محتوای مورد نیاز خود را از این کانال به دست میآورند. بنابراین رسانه ها تنها توسط عامه مردم مورد استفاده قرار نمیگیرند، بلکه توسط نخبگان و متخصصان مختلف نیز استفاده میشوند. میزان استفاده متخصصان از برنامههای علمی رسانههایی چون، رادیو،تلویزیون، روزنامه، اینترنت و … در جدول شماره ۱۰-۴ خلاصه شده است. بر این اساس ۳/۷ درصد پاسخگویان بسیارکم، ۷/۱۸درصد آنها کم، ۷/۱۶درصد آنها متوسط، ۲۴ درصد زیاد و ۲۵ درصد آنها بسیار زیاد از برنامههای علمیـ تخصصی رسانه ها استفاده میکردهاند. میانگین استفاده پاسخگویان از برنامههای علمیـ تخصصی رسانه ها ۳/۷ میباشد که در فاصله نمرات ۲ تا ۱۰ نمرۀ نسبتاً مناسبی است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
میزان حضور در دانشگاه:
زمان حضور افراد در مکانها و فضاهای دانشگاهی، بسترتأثیرگذاری نهاد علم بر افراد است. میزان حضور فرد در این مکانها و فضاها نشانگر احتمال انتقال جهانهای اجتماعی دینی و دنیوی است و به همان میزان نشانگر احتمال بازتولید نظامهای اخلاقی دینی و دنیوی در افراد است. نتایج به دست آمده در جدول شماره ۱۰-۴ خلاصه شده است. حضور ۹/۲۰ درصد پاسخگویان در مکانها و فضاهای دانشگاهی خیلیکم و حضور ۹/۲۰ درصد آنها کم، حضور ۸/۱۹ درصد آنها متوسط و حضور ۹/۲۰ درصد آنها زیاد و حضور ۴/۱۷ درصد آنان بسیار زیاد ارزیابی میشود و میانگین حضور پاسخگویان در فضاها و مکانهای دانشگاهی ۹۳/۲ میباشد که در فاصله زمان های ۱ تا ۵ میانگین متوسطی است.
میزان تعامل با افراد
میزان تعامل با افراد درون دانشگاه همچون مدیران، همکاران، دانشجویان و کارمندان نیز نشانگر میزان تراکم واقعیتی است که نهاد علم ودانشگاه خلق میکند. میزان تعامل با افراد نشان دهنده میزان تجربه این واقعیت و تأثیرپذیری افراد از آن است. نتایج به دست آمده در جدول شماره ۱۰-۴ خلاصه شده است. بر این اساس ۱/۱۸ درصد پاسخگویان دارای میزان تعامل بسیارکم، ۲/۲۳ درصد آنها دارای میزان تعامل کم، ۹/۱۵درصد آنها دارای میزان تعامل متوسط،۲/۲۳درصد آنها دارای تعامل زیاد و ۶/۱۹ درصد آنها دارای تعامل بسیار زیاد بودهاند. میانگین تعامل پاسخگویان ۲/۳۱ میباشد که در فاصله نمرات ۲۰ تا ۴۰ متوسط به بالا است.
دیگری مهم
در بازتولید و انتقال هر جهان اجتماعی همه ساکنین آن دخیلاند و هرکدام در این امر سهمی دارند ولی بعضیها در این وساطت سهم ویژهای دارند. «دیگران مهم» در اجتماعی شدن اولیه از اهمیت بیشتری برخوردارند ولی در اجتماعیشدن ثانویه نیز حائز اهمیتاند. «دیگران مهم» افراد، حلقه اتصال آنها به جهانهای اجتماعی دینی و دنیوی میشوند. از این رو به کمک ویژگیهای «دیگران مهمِ» افراد در زندگی علمی و شغلیشان میتوان میزان اثرپذیری آنها، از دو جهان مفروض را تخمین زد. دیگری مهمِ هر فرد را مؤثرترین فرد دانشگاهی در زندگی علمی او قلمداد کردیم. روی طیفی که دیگری مهمِ پاسخگویان را از نظر تخصصی یا جامعیت در برابر هم توصیف میکرد ۵/۲۰ درصد پاسخگویان «دیگری مهمِ» خود را از نظر علمیـتخصصی خیلیضعیف(درمقابلجامعتر)، ۴/۱۴درصد آنها ضعیف، ۲/۱۸درصدآنها متوسط، ۷/۱۹درصد آنها قوی ۳/۲۷ درصد آنها بسیار قوی(در مقابل با جامعیت کمتر)ارزیابی کردند. ۳/۱۰درصد پاسخگویان«دیگری مهمِ» خود را از نظر اخلاقی خیلی ضعیف، و ۹/۱۱ درصد آنها ضعیف، ۱/۱۱درصد آنها متوسط،۸/۲۳ درصد آنها قوی و ۹/۴۲ درصد آنها بسیار قوی توصیف کردهاند. نتایج به دست آمده در این رابطه در جدول شماره ۱۰-۴ خلاصه شده است.
۱۰-۴- توزیع پاسخگویان برحسب نوع و میزان مشارکت آنها در نهاد علم و دانشگاه
ویژگی | سابقه اشتغال علمی | رشته تحصیلی | رتبۀ علمی | |||||||
۱۰-۱سال | ۲۰-۱۱ | ۴۳-۲۱ | فیزیکی | زیستی | انسانیـاجتماعی | استاد | دانشیار | استادیار | مربی | |
تعداد | ۵۹ | ۴۲ | ۳۸ | ۴۹ | ۷۱ | ۳۰ | ۱۸ | ۲۱ | ۷۴ | ۲۹ |
درصد | ۴/۴۲ | ۲/۳۰ | ۶/۲۷ | ۶/۳۲ | ۴/۴۷ | ۲۰ | ۷/۱۲ | ۸/۱۴ | ۱/۵۲ | ۴/۲۰ |