- ۵- متولد سال ۱۹۸۴ میلادی در ایتالیا، او پژوهشگر در زمینه هنر اسلامی، معماری و تمدن اسلامی است.( بورکهارت، ۱۳۸۹، ص ۱) ↑
- ۶- سبک اصفهانی در دوره صفویه به اوج شکوهمندی خود دست یافت. از جمله ویژگی های این شیوه، ساده شدن طرح ها واستفاده از اشکال هندسی ساده، شکل ها و خط های شکسته است ( برخلاف شیوه آذری که از طرحهای پیچیده هندسی بهره گرفته می شد ) ، استفاده از گنبدهای گسسته میان تهی و بهره گیری هر چه بیشتر از کاشیهای هفت رنگ تا کاشی های تراش یا معرق در تزیینات، استفاده از پلانهای مستطیل شکل و چند ضلعی ساده، پلان ایوانی، به کار گرفتن مصالح مرغوب و بادوام و همچنین استفاده از کاشی های خشتی، هفترنگ، مقرنس کاری، در تزئینات بنا است. در این شیوه بر خلاف شیوه های قبل در مصالح تغییراتی ایجاد وسپس از آنها استفاده می کردند. (بختیار، ۱۳۷۴، ص ۶۳) ↑
- ۷- در دوره صفوی، ازبک و ازبکان عنوان سلسله امرای شیبانی است که بوسیله محمد شاه بخت( محمد شیبانی) مشهور به شاهیبک یا شیبک تأسیس شد (۹۰۵ ه. ق.) و غالباً بسبب تعصب در مذهب تسنن و تجاوز به خراسان با شاهان صفوی در زدوخورد بودهاند. ( یاوری- باوفا، ۱۳۹۰، ص ۱۶۳) ↑
-
-
- ۸- بخشی از دیوار پایین است که معمولا برای استحکام بیشتر آمودی از سنگ و کاشی دارد. ↑
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- ۹- این طاق به صورت ادامه رج چینی دیوارهها تا تیزه میباشد و بیشتر در اماکن عمومی مانند مدارس و مساجد استفاده میشده است. ↑
- ۱۰- ماندالا،دایره ای است که یک مربع آن را محصور میکند و در بسیاری موارد مستقیم یاغیر مستقیم به آن ارجاع می دهد.ماندالا مظهر روح و هستی است، مربع نشان دهنده ی اصل های مکمل و ثنوی عالم هستند و دایره ماندالا مظهر برقراری دوباره ی دارمای کیهانی و زیارت روح است و ابزار دستیابی به ملکوت است. (بلخاری، ۱۳۹۰،ص ۳۸۴) ↑
- ۱۱- «در روایتی آمده: «حاملان هشتگانه عرش خدا در قیامت چهار نفر از اولین، و چهار نفر از آخرین هستند، چهار نفر از اولین «نوح»، «ابراهیم»، «موسی» و «عیسی» میباشند، و چهار نفر از آخرین «محمد»، «علی»، «حسن» و «حسین» هستند.باید توجه داشت اگر حاملان هشتگانه عرش، هشت گروه باشند، ممکن است گروههایی از فرشتگان و گروهی از انبیاء و اولیاء عهدهدار این مهم گردند، و به این ترتیب، بخشی از تدبیر نظام آن روز را فرشتگان بر عهده دارند، و بخشی را انبیاء، اما همه به فرمان خدا است.»(تفسیر نمونه، جلد ۲۴،ص ۴۵۴) ↑
- ۱۲- ( المفردات فى غریب القرآن)، واژه نامه بدیع قرآنى، نوشته شده به دست راغب اصفهانى، در یک جلد به زبان عربى مىباشدکه به شرح و توضیح و تفسیر واژگان دشوار قرآن پرداخته است. ↑
- ۱۳- توضیح در صفحه۸۹ ↑
- ۱۴- «عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال من توضا ثم خرج الی المسجد فقال حین یخرج من بیته بسم الله الذی خلقنی فهو یهدین هداه الله الی الصواب و الایمان و اذا قال و الذی هو یطعمنی و یسقین اطعمه الله من طعام الجنه و سقاه من شرابها و اذا قال و اذا مرضت فهو یشفین جعل الله کفاره لذنوبه و اذا قال و الذی یمیتنی ثم یحیین اماته الله الشهداء و احیاه حیوه السعداء و اذا قال و الذی اطمع ان یغفر لی خطیئتی یوم الدین غفر الله له خطأه کلهو ان کان کزبد من البحر و اذا قال رب هب لی حکماً و الحقنی بالصالحین وهب الله له حکماً و علماً و الحقه بصالح من مضی و صالح من بقی و اذا قال و اجعل لی لسان صدق فی الاخرین کتب الله فی ورقه بیضاء ان فلان بن فلان من الصادقین و اذا قال و اجعلنی من ورثه جنه النعیم اعطاه الله منازل فی جنته النعیم و اذا قال و اغفر لابی غفر الله لابویه. عن ائمه اهل البیت سلام الله علیهم اجمعین ادا دخلت المسجد فقدم رجلک الیمنی و قل بسم الله و بالله و من الله و الی الله و خیر الاسماء کلها الله توکلت علی الله و لاحول و لاقوه الا بالله الهم صل علی محمد و آل محمد و افتح لی ابواب رحمتک و توبتک و اغلق عنی ابواب معصیتک و اجعلنی من زوارک و عمار مساجدک و ممن یناجیک فی اللیل و النهار و ادحر عنی الشیطان الرجیم و جنود ابلیس اجمعین. و قال الامام ابو عبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام من مشی الی المسجد لمیضع رجلا علی رطب و لا یابس الا سبحت له الارض الی الارض السابعه صدق رسول الله صلی الله علیه و آله کتبها علی رضا العباسی فی ۱۰۲۵٫»( هیلن براند، ۱۳۷۷، ص ۱۵۰) ↑
- ۱۵- «سبحان ربک رب العزه عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمد الله رب العالمین صدق الله العظیم و صدق رسوله النبی الکریم و نحن علی ذلک من الشاهدین و الحمد الله رب العالمین کتبها علی رضا العباسی غفر الله ذنوبه.»( همان، ص ۱۵۱) ↑
- ۱۶- «صدق الله العظیم الکریم. عن ابی عبدالله علیه السلام اذا کان لیله الجمعه انزل من السماء ملئکه بعدد الذر فی ایدیهم اقلام الذهب و قراطیس الفضه لایکتبون الی لیله السبت الا الصلوه علی محمد و آل محمد فاکثروا منها قال ان من السنه ان تصلی علی محمد و اهل بیته فی کل جمعه الف مره و فی سایر الایام مأته مره» ↑
- ۱۷- «صدق الله العلی العظیم و صدق رسوله الکریم. عن جابر عن ابی جعفر السلم قال النبی صلی الله علیه و آله لجبریل علیه السلام و ای البقاع احب الی الله تعالی قال المساجد و اهلها احب الی الله اولهم دخولا و آخرهم خروجاً منها صدق نبی الله.» ↑
- ۱۸- «صدق الله العلی العظیم و صدق رسوله الکریم و نحن علی ذلک من الشاهدین و صلی الله علی خیر خلقه محمد و آله الطبین الطاهرین و سلم تسلیماً کثیراً کثیراً برحمتک یا ارحم الراحمین و یا اکرم الاکرمین.» ↑
- ۱۹- «و قال الله تبارک و تعالی و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احداً صدق الله العظیم و صدق رسوله الکریم و نحن علی ذلک من الشاهدین برحمتک یا ارحم الراحمین. عن ابی جعفر علیه السلام قال لما اسری برسول الله صلی الله علیه و آله الی السماء فبلغ البیت المعمور فحضرت الصلوه فاذن جبریل علیه السلام و اقام فتقدم رسول الله صلی الله عیله و آله صف الملئکه و النبیون خلف محمد صلی الله علیه و آله.»( همان، ص ۱۵۲-۱۵۳) ↑
- ۲۰- شیخ بهاء الدین ، محمدبن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی دانشمند بنام دوره صفویه است. اصل وی از جبل عامل شام بود. بهاء الدین محمد ده ساله بود که پدرش عزالدین حسین عاملی از بزرگان علمای شام بسوی ایران رهسپار گردید و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند، در آن سکنی گزیدند و بهاءالدین به شاگردی پدر و دیگر دانشمندان آن عصر مشغول گردید.
مرگ این عارف بزرگ و دانشمند را به سال ۱۰۳۰ و یا ۱۰۳۱ هجری در پایان هشتاد و هفتمین سال حیاتش ذکر کرده اند.وی در شهر اصفهان روی در نقاب خاک کشید و مریدان پیکر او را با شکوهی که شایسته شان او بود ، به مشهد بردند و در جوار حرم هشتمین امام شیعیان به خاک سپردند. ( یاوری- باوفا، ۱۳۹۰، ص۱۰۲) ↑
- ۲۱- بیست و هشت حرف زبان عربی.( مجلسی، ۱۴۰۴ق، ص۳۱) ↑
- ۲۲- مراد از علم جفر (علم الحروف) علمی است که صاحبان آن علم ادعا دارند که به وسیله آن تمامی حوادث عالم را تا انقراض عالم میدانند و صورت کامل و صحیح این علم مخصوص معصومین است. ↑