فردی
تجربه به واسطه مسافرت های قبلی، تازگی داشتن مقصد برای گردشگر، نگرش مسافر به مقصد، شغل ( کسب و کار ) و اطلاعات کافی در مورد یک مقصد مسافرتی
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
سایر عوامل
تسهیلات اقامتی، وجهه مقصد، امکانات حمل و نقل از مقصد به مقاصد دیگر ، و ورزش
۳-۹ ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری
۳-۹-۱ روایی
برای بدست آوردن روایی آزمون در این پژوهش با بهره گیری از نظرات و راهنمایی های برخی از صاحب نظران، سؤالات آزمون مورد بررسی قرار گرفت و ابهامات آن برطرف گردید، که این امر بیانگر روایی محتوایی[۷۵] قابل قبول آزمون می باشد.
۳-۹-۲ پایایی
پایایی[۷۶] یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است و با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد. به عبارت دیگر ضریب پایایی نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیری را می سنجد (آذر و مؤمنی،۱۳۷۹).
در این پژوهش برای بدست آوردن پایایی پرسشنامه ” شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب مقاصد مسافرتی در میان مشتریان آژانس های مسافرتی استان مازندران ” ازضریب آلفای کرونباخ جهت پیش تست( Pre-Test ) استفاده شده است. بدین نحو که قبل از اجرای نهایی، ۳۰ نفر از نمونه تحقیق به طور تصادفی انتخاب شدند، سپس پرسشنامه در اختیار آنان قرار گرفت و با بهره گرفتن از داده های به دست آمده از این پرسشنامه ها و به کمک نرم افزارآماری SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد، که بشرح جدول ۳-۲ ارائه می گردد همان گونه که مشاهده می شود در مجموع کل پرسشنامه دارای آلفای کرونباخ ۸۰۹ /۰می باشد که بیانگر ثبات و همسانی درونی پرسشنامه می باشد.
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوال های پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه می کنیم.
که در آن :
تعداد زیر مجموعه های سئوال های پرسشنامه یا آزمون J =
واریانس زیر آزمون Jام =۲ S
واریانس کل پرسشنامه یا آزمون = ۲ S
جدول ۳-۳ : میزان آلفای کرونباخ مدل تحقیق
ردیف
عنوان متغییر
تعداد سوالات
میزان آلفای کرونباخ
آلفا کرونباخ کل
۱
عوامل اقتصادی
۵
۰٫۷۰۵
۰٫۸۰۹
۲
عوامل اجتماعی- فرهنگی
۵
۰٫۸۱۷
۳
عوامل سیاسی
۵
۰٫۸۳۵