مشارکت و توسعه کارکنان: ظرفیت های کارکنان یک سازمان تنها از طریق ارزش های مشترک، فرهنگ اعتماد و اختیار که مشوق مشارکت همگانی است، به بهترین نحو شکوفا و عرضه خواهد شد.
بهبود، نوآوری و یادگیری مستمر: عملکرد سازمان زمانی به حداکثر خواهد رسید که بر پایه مدیریت و استفاده مشترک از دانش همراه با فرهنگ بهبود، نوآوری و یادگیری باشد.
توسعه شراکت ها: زمانی فعالیت های یک سازمان از کارآیی بیشتر برخوردار می شود که ارتباطات سودمند دو طرفه براساس استفاده مشترک از دانش و یکپارچگی با شرکاء مبنای عمل قرار گیرد.
مسئولیت های عمومی: منافع دراز مدت سازمان و کارکنان آن تنها در صورتی به خوبی تأمین خواهد شد که سازمان به مسئولیت های عمومی خود در برابر جامعه واقف و متعهد بوده، فعالیت های خود را با رویکردهای اخلاقی و توقعات و مقررات جامعه سازگار نماید.
-
-
-
-
-
-
-
- چارچوب مدل
-
-
-
-
-
-
چارچوب مدل برتری EFQM بر پایه نه حوزه ایجاد شده است. پنج حوزه از آنها گروه توانمندسازها[۱۱۵] را تشکیل می دهند و بیان کننده نوع فعالیت های سازمان و چگونگی انجام آنها هستند و چهار حوزه باقیمانده گروه نتایج[۱۱۶] را تشکیل می دهند و خواسته هایی را مشخص می کنند که سازمان باید با اجرای توانمندسازها به آنها دست یابد.
این مدل که نشان دهنده وجود رویکردهای بسیار برای دستیابی به برتری پایدار در تمامی جنبه های عملکرد است بر پایه این فرضیه استوار شده که نتایج برتری در رابطه با عملکرد، مشتری، کارکنان و جامعه، از طریق تحقق رهبری، خط مشی و راهبرد، کارکنان، شراکت ها و منابع و فرآیندها قابل دستیابی است. طرح شماتیک این مدل در شکل (۱۳-۲) آورده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نتایج
توانمند سازی
نتایج برای کارکنان
نتایج برای مشتری
نتایج برای جامعه
کارکنان
خط مشی و راهبرد
شراکتها و منابع
نتایج عملکردهای کلیدی
فرایند ها
رهبری
یادگیری و نوآوری
۱۲شکل ۲-۱۳٫ طرح شماتیک مدل EFQM
بردارهای نشان داده شده در شکل دلالت بر پویا بودن ماهیت مدل دارند و نشان دهنده این واقعیت هستند که خلاقیت و یادگیری ضمن کمک به بهبود توانمندسازها، منتج به بهبود نتایج نیز می گردد.