۴-۱-۱۵-۱- تعریف نابرابری آموزشی
ت۱۵م۱۵: هرگونه شرایطی که افراد نتوانند از امکانات آموزشی موجود در جامعه بهرهمند شوند یعنی فضا و شرایط بهگونهای باشد که علیرغم اینکه توان و استعداد و تمایل وجود دارد اما عملاً موانع برای بهرهمندی از شرایط آموزشی وجود دارد. بنابراین نابرابری آموزشی را چگونگی میزان بهرهمندی از امکانات و شرایط آموزشی در نظر میگیرند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۱-۱۵-۲- عوامل ایجادکنندهی نابرابری آموزشی
عوامل ایجادکنندهی نابرابری آموزشی در دو لایهی آشکار و پنهان رخ میدهد. لایه های آشکار نابرابری آموزشی بُعد اقتصادی و موانع اقتصادی است و لایه های پنهان ریشه در فرهنگ دارد که فرهنگ موانعی ایجاد میکند که افراد نتوانند از فرصتهای برابر بهرهمند شوند مثلاً نوع اعتقادات مذهبی یا مسیلهی قومیتها.
میان برابری و نظم طبیعی و انسجامی که در جامعه حاکم است باید تفاوت قایل شد. گاهی اوقات آنچه به دید نابرابری مینگرند، نظم طبیعی جامعه است. همهی نابرابریها منفی نیست و لزوماً تبعیض تلقی نمیشوند.
ن۱م۱۵: جداکردن افراد از محیط و شرایط طبیعی خودشان و انتقال دادن آنها به محیطی غیر از محیط واقعی آنها
ن۲م۱۵
ادغام تیزهوشان با افراد عادی: باید بدانیم باهوش باهوش است و اگر بخواهیم کمهوش و ضعیف را به زور شرایط آموزشی وتزریق همهی امکانات به جای افراد باهوش قرار دهیم این نابرابری است. در ادغامسازی بحث این نیست که عدهای فرصتها را از دست دهند بلکه به این معناست که اگر وارد مدارس عادی میشوند از فرصتها و امکانات خودشان در حد توان خودشان بهرهمند شوند.
ن۳م۱۵
ساختار آموزش و پرورش: معمولاً در ساختارهایی که از بالا به پایین دیکته میشوند، نابرابریها و تبعیض بیشتری وجود دارد. یک نگاه وجود دارد که آموزش و پرورش در از بین بردن طبقات اقتصادی جامعه نقش دارد و میتواند شکاف طبقاتی را از بین ببرد اما اگر به اقتصاد آموزش و پرورش نگاه کنیم میبینیم که طبقهای که از نظر اقتصادی بالاست به کمک آموزش و پرورش میآید بنابراین آموزش و پرورش تشویق میشود که جایی هزینه کند که به نفعش باشد و هدر رفت بودجه و هزینه نداشته باشد. همین امر موجب میشود که برخی برخوردار از امکانات باشند و برخی محروم بمانند.
ن۴م۱۵: فرهنگ
ن۵م۱۵
شیوهی ارزیابی: کسی که توان لازم را ندارد با کسی که از هیچگونه توانایی برخوردار نیست به یک شیوه ارزیابی میشوند.
ن۶م۱۵
فرصتهای برابر: گاهی برای رفع تبعیض میآییم شرایط و بسترهایی را فراهم میکنیم که رفع نابرابری شود اما همین فرصتهای برابر منجر به نابرابریهای بزرگتری میشود مثلاً فرصتی را در اختیار افراد روستایی میگذاریم که این افراد وارد دانشگاه شوند بعد این افراد در جامعه سرجای کسانی قرار میگیرند که جایگاه واقعی خودشان نیست و برای جامعهای تصمیم میگیرند که اصلاً درکش نمیکنند.
ن۷م۱۵: نگاه تکبعدی
ن۸م۱۵: جابهجایی متن و حاشیه
ن۹م۱۵: توجه و تاکید بر مدرک و نادیدهگرفتن اصالت در جذب نیرو
ن۱۰م۱۵: فقدان شرایط و بستر برای نشاندادن استعدادها و تواناییها
ن۱۱م۱۵: افراط در امتیازدهی به افراد
ن۱۲م۱۵: ایجاد فاصله و شکاف میان طبقات و قومیتها
۴-۱-۱۵-۳- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره پانزده
پ۱م۱۵: بازتولید فرهنگی
پ۲م۱۵: آنارشیسم یا برهمریختگی
۴-۱-۱۶- نکات کلیدی مطرحشده در متن مصاحبه شماره شانزده
عناصر نابرابری آموزشی
نکات کلیدی
تعریف نابرابری آموزشی
نابرابری به معنای عدم تفاوت نیست. اگر تفاوتها را نادیده بگیریم و بخواهیم همه را یکدست کنیم نابرابری است.
عوامل ایجادکنندهی نابرابری
حوزهی اقتصادی
عدم تعدیل در سهمیهبندیها
طبقات اجتماعی
عدم استعدادیابی در آموزش و پرورش
نادیدهگرفتن تفاوتها
مدارس متعدد در جامعه
سیاست
سیاست جذب نیرو
سیاست تعدیل اقتصادی