۳-۵-۲ تحقیقات میدانی
در این روش با طراحی پرسشنامه و توزیع آن بین نمونه آماری اطلاعات مورد نیاز در خصوص موضوع مورد بررسی جمع آوری شده است.
۳-۵-۳ طراحی پرسشنامه
تهیه ابزار سنجش یکی از مراحل مهم انجام تحقیق است. به منظور جمع آوری اطلاعات و سنجش متغیرهای مورد نظر در این تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است شاخص های مورد سنجش پیش از آنکه در قالب پرسشنامه به نظرسنجی گذاشته شود در معرض قضاوت چند تن ازخبرگان و کارشناسان مرتبط با موضوع تحقیق قرار گرفت و بر اساس بررسی ها و مطالعات صورت گرفته پیرامون موضوع و منتج از ادبیات ارائه شده درحوزه بسته بندی و تقسیم بندی ویژگی ها سوالات پرسشنامه آماده شد.
برای رفع نقایص پرسشنامه اولیه و اشکالات احتمالی در طراحی گویه ها یا ابهامات موجود در سوالات از پیش آزمون پرسشنامه استفاده شد. هدف از این پیش آزمون آن بود که مشخص شود که آیا سوالات برای همه پاسخگویان واضح است و آیا سوالات به طور یکسان تفسیر می شوند؟ به این منظور پژوهش مقدماتی با ۳۰ نفر از سوی نگارنده انجام گرفت، سپس اطلاعات بدست آمده از این پرسشنامه ها بعد از کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفت و تلاش شد که گویه هایی که در حین پاسخگویی مبهم بوده یا به هر لحاظی دارای مشکل بوده اند حذف و یا به شکل ساده تری مطرح شوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در اینجا رعایت اصول کلی طراحی پرسشنامه حائز اهمیت است. در پرسشنامه، سوالات هر متغیر باید جداگانه در نظر گرفته شوند. سوالات طیف گونه و مستقیم و نیز سوالات زمینه ای یا خصیصه ای باید مشخص شده و بر حسب نوع سوالات، گزینه ها با پاسخ های بسته و باز مشخص گردند، ترتیب سوالات با دقت بررسی و مقدمه اعتماد برانگیز و گویایی برای آن تهیه شود. پرسش ها مشخص، شفاف و واضح بوده و لحن سوالات بر اساس اینکه آیا مصاحبه توسط پرسشگر صورت می گیرد یا اینکه پاسخگو راساً جواب می دهد، طراحی شود. در طراحی سوالات پرسشنامه می بایست از هر گونه ابهام گویی خودداری شود.
دقت در مسائل جانبی مانند کدگذاری، انتخاب قلم ها، طراحی صفحات و نحوه حروف چینی نیز ملاحظات اساسی در این مرحله به شمار می آیند.
این پرسشنامه در میان دانش پژوهان خارجی که در قم مشغول به تحصیل هستند توزیع شده و در طراحی سوال های آن، از مفاهیم مطرح شده در پژوهش هایی همچون تحقیقات راند(۲۰۰۵)، ون هورلی(۲۰۰۷) و دنگ (۲۰۰۹) استفاده شده است.
۳-۵-۴ روایی و پایایی پرسشنامه
روایی/ اعتبار: مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد.(خاکی، ۱۳۹۱) روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است اشاره می کند. (دانایی فر و همکاران،۱۳۸۷)
در آزمون روایی، هدف آن است که به مشکلات و ابهام های احتمالی موجود در عبارت بندی سوال ها و ساختار پرسشنامه و مواردی از این قبیل پی برده شود.
پایایی: پایایی، ثبات و هماهنگی منطقی پاسخ ها در ابزار اندازه گیری را نشان می دهد و به ارزیابی درستی و خوب بودن ابزار اندازه گیری کمک می کند(خاکی، ۱۳۹۰) یعنی آزمون هایی که از آنها برای انجام تحقیق استفاده می شود، باید در هر بار استفاده نتایج یکسان و قابل اعتمادی داشته باشد. برای تعیین و محاسبه ضریب پایایی، تکنیک های متعددی وجود دارد که از آن جمله می توان به تکرار آزمون (بازآزمایی)، روش معادل سازی(موازی و همتا)، روش تنصیف(دو نیم کردن پرسشنامه و محاسبه همبستگی نمرات دو دسته)، اشاره کرد که معروفترین آن ها روش آلفای کرونباخ می باشد.
در این تحقیق برای تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. معمولا دامنه ضریب اعتماد آلفای کرونباخ از صفر، به معنای عدم پایداری، تا مثبت یک به معنای پایایی کامل قرار می گیرد و هر چه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد به پرسشنامه بیشتر می شود.
برای تعیین پایایی با بهره گیری از روش آلفای کرونباخ و به کمک نرم افزار spss، آلفای کرونباخ زیر مقیاس ها و کل پرسشنامه محاسبه شد. در این روش ضریب پایایی برای کل آزمون%۸۴ به دست آمد که چون از سطح حداقلی(۷۰٪) بالاتر است، پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است.
میزان پایایی پرسشنامه بر اساس روش آلفای کرونباخ در مورد متغیرهای مطالعه به شرح جدول ذیل می باشد:
جدول ۳-۵ پایایی پرسشنامه | |
مولفه | آلفای کرونباخ |
ویژگی های دیداری | ۸۳/۰ |
ویژگی های کارکردی | ۸۷/۰ |
خرید محصولات | ۸۲/۰ |
۸۴/۰ |
۳-۵-۶ ساختار پرسشنامه