- تمرکز بر منافع جامعه در ماموریت سازمان می تواند به خلق مزیت رقابتی کمک نماید و چنین سازمان هایی پیشتاز خلق مدل های کسب و کار جدیدی هستند که با تعهد نسبت به رفع مشکلات اجتماعی به خلق فرهنگ سازمانی جدید پرداخته که منجر به سود و عملکردهای بالاتری می شوند؛
- یکپارچه سازی منجر به افزایش قدرت سازمان در چشم مشتریان، کارکنان و افراد جامعه می شود،
- داشتن ارزش های قوی و ماموریتی که با منافع جامعه آمیخته باشد باعث افزایش انگیزه کارکنان، ایجاد یک فرهنگ به هم پیوسته با وجود کارکنان با فرهنگ های مختلف و خلق تفکرات نوآورانه توسط کارکنان شود [۱۲۱].
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱) مقدمه
هدف از این فصل توصیف روش های بکار رفته برای بررسی مدل ارائه شده در این پژوهش می باشد. این تحقیق دو مرحله ی کیفی و کمی داشته و سعی شده است انتخاب و هماهنگی این دو مرحله طوری باشد تا نتایج مورد انتظار حاصل شوند. ساختار این فصل در شکل (۳-۱) نمایش داده شده است. همان طور که در شکل دیده می شود، در این فصل تطابق و هم ترازی رویکرد دو مرحله ای تحقیق بررسی شده و جزئیات مراحل کیفی و کمی به تفصیل بیان می شوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پس از اینکه تطابق دو مرحله ی کمی و کیفی تحقیق مورد اثبات قرار گرفت، وارد مرحله ی اول تحقیق یعنی رویکرد کیفی شده و در خصوص مباحث مربوط به انتخاب شرکت مورد مطالعه و همچنین مصاحبه و مشاهده مطالب لازم ارائه خواهد شد. پس از آن در مرحله ی کمی بحث در خصوص طراحی پرسشنامه، جامعه ی آماری و نمونه گیری، روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها انجام خواهد گرفت.
هم ترازی و تطابق مراحل تحقیق
مرحله ۱: تحقیق کیفی
- انتخاب مطالعه ی موردی
- مصاحبه
- مشاهده
- تحلیل محتوی
مرحله ۲: تحقیق کمی
- استراتژی نمونه گیری
- طراحی پرسشنامه
- روش جمع آوری داده ها
- استراتژی تحلیل داده ها
شکل ۳-۱: ساختار فصل ۳
۳-۲) پارادایم های تحقیق
انتخاب روش مناسب تحقیق یکی از مباحث مهم در علوم اجتماعی و رفتاری به شمار آید. صاحب نظران مختلف نظرات و رویکرد های متفاوتی به روش تحقیق بخصوص از بعد کمی و کیفی داشته اند و جدال در انتخاب یکی از این دو روش تا جایی پیش رفت که به ارائه ی رویکردهای ترکیبی و استفاده از هر دو روش کیفی و کمی انجامید. بکار بردن روش ترکیبی اکنون در علوم اجتماعی مرسوم می باشد ولی آنچه حائز اهمیت است آن است که ترکیب دو روش کیفی و کمی باید به گونه ای انجام پذیرد که نتایج حاصل از هر دو مکمل و منطبق با هم بوده و به دستیابی به اهداف تحقیق منتهی شوند.
جدول (۳-۱) روش های بکار رفته در تحقیق از حیث کمی و کیفی، منطق تحقیق یعنی قیاسی یا استقرایی، ارزش شناسی یا نقش ارزش ها در تحقیق، هستی شناسی یا ماهیت دریافت شده از حقیقت و ارتباطات علّی بین مشاهدات را نشان می دهد. این روش ها به پارادایم تحقیق بستگی داشته و هر یک از این پارادایم ها ویژگی ها و رویکردهای خاص خود را دارا می باشند. این پارادایم ها که عبارتند از اثبات گرایی[۱۳۲]، پسا اثبات گرایی[۱۳۳]، عمل گرایی[۱۳۴] و ساخت گرایی[۱۳۵] [۱۲۲] بیانگر تغییر و تحولات در حوزه ی روش های تحقیق در علوم رفتاری و اجتماعی می باشند.
جدول ۳-۱: مقایسه ی پارادایم های علوم رفتاری و اجتماعی
اثبات گرایی
پسا اثبات گرایی
عمل گرایی
ساخت گرایی
روش ها
کمی
در حالت اولیه کمی
کیفی + کمی
کیفی
منطق
استقرایی
در حالت اولیه استقرایی
قیاسی + استقرایی
قیاسی