۱۰۳٫۷
لذا مشاهده گردید که با اصل بر هم نهی نمی توان جملههای سختی چرخشی بلبرینگ دو ردیفه را از روی دو بلبرینگ تک ردیفه تقریب زد. از اینرو، به فرمول تحلیلی مجزایی برای بلبرینگ دو ردیفه نیاز است لیکن برای مسائل ساده میتوان از حل معادلات استاتیکی بلبرینگ تک ردیفه به تقریب معادلات بلبرینگ دو ردیفه پرداخت]۱۲[.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۲-۱- معادلات و فرضیات حاکم بر مسئله
دو فرق اساسی بین المانهای چرخشی بلبرینگ ساچمهای و غلتکی وجود دارد. اول اینکه نوع برقراری تماس بین المانهای بلبرینگ ساچمهای هنگامی که بار به آن اعمال نمی شود از نوع تماس نقطهای بوده و هنگامی که با اعمال شود به طور بیضوی میباشد. لیکن این نوع تماس برای المانهای غلتکی به صورت تماس خطی میباشد. لذا بنا به این تفاوت، ارتباط بار-خیزش برای این بلبرینگها با توانهای متفاوتی بیان می شود]۱۰[. دومین تفاوت اساسی این است که زاویهی تماس بلبرینگ ساچمهای تحت بار تغییر می کند ولی برای بلبرینگ غلتکی ثابت میماند. لذا اولین فرض این است که تغییرات زاویهی تماس تحت بارگذاری باید در نظر گرفته شود. پس در این مسئله فرضیات ساده سازی که برای دیگر مسائل در نظر گرفته می شود را نمی توان دخیل کرد چراکه این بلبرینگها از نوع تماس زاویهای هستند.
حال یک بلبرینگ ساچمهای تماس زاویهای را در نظر بگیرید که بردار نیروی و بردار جا به جایی را دارد (لازم به ذکر است از آنجا که فقط بر روی بلبرینگ دو ردیفه صحبت میکنیم دیگر از نوشتن بالانویس صرف نظر میکنیم). فرض شده است که شفت می تواند آزادانه حول محور z بچرخد و کلیه جملههای مرتبط با آن مثل چرخش و گشتاور صفر هستند.
از طرفی، هردو حلقهی داخلی و بیرونی بلبرینگ قادر به چرخیدن بوده و ممکن است تحت بار تغییر شکل بدهد. اما بهتر است که برای بررسی این موضوع جا به جایی نسبی بین حلقهها را در نظر بگیریم لذا فرض میکنیم که حلقهی بیرونی در فضا ثابت نگه داشته شده است و حلقهی داخلی تحت بار اجازهی جابهجایی را دارد این فرض در کارهای دیگر نیز ذکر شده است]۱۳[. بردار نیروی به عنوان بار مترکز بر حلقهی داخلی اعمال می شود و در راستای مرکز هندسی بلبرینگ در نظر گرفته شده است. بردار جابهجایی میانگین متناسب با جا به جایی مرکز بلبرینگ است. البته بردار جا به جایی کل شامل بردار جا به جایی تناوبی نیز میباشد اما فرض شده است که این مقدار بسیار کوچکتر از میباشد. فرض بر این است که هر دو ردیف بلبرینگ از نظر پارامترهای سینماتیکی مستقل هستند. از طرفی شفت را صلب در نظر میگیریم تا از اثرات تغییر شکل آن نیز صرف نظر کنیم پس فقط تغییر شکل الاستیک المانهای چرخشی را در نقطهی تماس در نظر میگیریم]۱۰[ و همچنین هر المان در بلبرینگ با مکان زاویهای خودش تعریف می شود و این تناسب بین المانها به دلیل صلب فرض کردن قطعات ثابت باقی میماند. به منظور صرف نظر از اثرات چرخشی بسیار بالا و ایجاد ممان ژیروسکوپی فرض میکنیم که بلبرینگ در سرعتهای بسیار بالا نمیچرخد و روانکاری بلبرینگ و قطعات سیستم مستقیماً بر سختی بلبرینگ اثر نمیگذارد.
به منظور بررسی سختی بلبرینگ در ابتدا باید ارتباط بین و استخراج گردد. لذا jامین المان چرخشی از iامین ردیف بلبرینگ تماس زاویهای که در شکل زیر نشان داده شده است را تصور کنید. فرض بر این است که حلقهی خارجی ثابت و تغییر شکل الاستیک این المان از رابطه زیر بدست می آید.
شکل ۳-۳ تغییر شکل الاستیک المان چرخشی بلبرینگ دو ردیفه که متناسب با جا به جایی نسبی حلقهی بیرونی و داخلی تعیین شده[۱۰]
شکل۳-۴ نمایش فاصلهی زاویهای المان چرخشی از محور x[10]
(۳-۴)
که همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، فاصله زاویهای المان چرخشی از محور x است و و فاصلهی نسبی بین مرکز حلقههای داخلی و خارجی در حالتهای با بار و بدون بار است. اگر بزگتر از باشد، یعنی المان بدون بار است و تغییر شکل الاستیک صفر است. برای محاسبهی ، جا به جایی شعاعی و محوری، و ، ابتدا با مؤلفه های بردار جابهجایی بیان میشوند[۱۲].
(۳-۴)
که R شعاع مرکز انحنای شیار حلقهی داخلی، زاویهی تماس بدون بار، لقی زاویهای و فاصلهی محوری بین مرکز هندسی بلبرینگ و ردیفهای بلبرینگ میباشد. بار مؤثر مرکزی E که سختی شیب جملههای چیدمان دو ردیفه را کنترل می کند از رابطه و ضرایب و به صورت زیر داده شده اند:
(۳-۵)
(۳-۶)
سپس جا به جاییهای شعاعی و محوری با در نظر گرفتن جا به جایی اولیه ناشی از زاویه تماس بدون بار به صورت زیر تعریف میشوند.
(۳-۷)
که جا به جایی پیشبار محوری بر iامین ردیف را مشخص می کند. تنها در صورتی که لقی شعاعی صفر شود می تواند مقادیر مثبتی به خود بگیرد. در اینجا ثابت را تعریف میکنیم که وابسته به نوع المان چرخشی بلبرینگ میباشد.
چیدمان پشت به پشت
(۳-۸) چیدمان رو به رو
چیدمان پشت سر هم
لذا از طریق رابطه زیر بدست می آید.
(۳-۹)
پس تغییر شکل الاستیک المان چرخشی از معادله ۳-۳ قابل محاسبه میباشد و در تئوری تنش تماس هرتز[۴۶] به منظور بدست آوردن بار نرمال برآیند[۴۷] استفاده می شود.
(۳-۱۰)
که المان چرخشی بار-خیزش ثابت سختی است که تابعی از خواص ماده و هندسه میباشد]۱۰[. توان بنا به نوع بلبرینگ که بلبرینگ ساچمهای است برابر ۱٫۵ است. زاویهی تماس با بار از طریق توابع هندسی از فرمول زیر بدست می آید.
(۳-۱۱)
که و از رابطه ۳-۴ بدست میآیند.
۳-۲-۲- ماتریس سختی
ماتریس سختی بلبرینگ شامل سینماتیک و خواص الاستیک بلبرینگ و اثرات المانهای چرخشی است]۱۲[. به منظور تعریف ریاضی ماتریس سختی ابتدا باید بار را با جمع جملات برای هر المان چرخشی تحت بار بیان کنیم:
(۳-۱۲)
که رابطه فوق رابطه ضمنی زیر را میدهد.
(۳-۱۳)
که با اعمال رابطه ۳-۴ در رابطه فوق ماتریس سختی را میتوان به این شکل بیان کرد:
(۳-۱۴)
که در این رابطه و میباشند. هر کدام از جملههای ماتریس سختی به صورت زیر بیان میشوند: