*با چه مکانیزم علمیمیتوان وزن یا درجه اهمیت فرصتها، تهدید ها، نقاط ضعف و قوت را تعیین نمود؟
*چه سازه هایی از منظرهای مشتری، رشد و یادگیری و فرایند داخلی بر سازه های منظر مالی از مدلBSC در تحلیل نقاط قوت و ضعی تاثیر گذار است ؟
۱-۴-۲ سوالهای فرعی
-
-
-
- فرصت های محیطی موجود برای شرکت ریسندگی خاور کدام است ؟
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
-
- اولویت بندی هر کدام از فرصت های محیطی موجود برای شرکت ریسندگی خاور چگونه است ؟
-
- تهدید های محیطی موجود برای شرکت ریسندگی خاور کدام است ؟
-
- اولویت بندی هر کدام از تهدید های محیطی وجود برای شرکت ریسندگی چگونه است ؟
-
- نقاط قوت شرکت ریسندگی خاور کدام است؟
-
- اولیت بندی هرکدام از نقاط قوت شرکت ریسندگی خاورچگونه است؟
-
- نقاط ضعف شرکت ریسندگی خاور کدام است؟
-
- اولویت بندی هر کدام از نقاط ضعف شرکت ریسندگی خاورچگونه است؟
۱-۵ مبانی نظری تحقیق
چهارچوب نظری این تحقیق متکی بر مدل های برنامه ریزی استراتژیک و آمار استنباطی میباشد بدین نحوکه درابتدا با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل SOWT، محیط داخلی و خارجی شرکت ریسندگی خاور مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا از این طریق نقاط ضعف و فرصت، تهدید پیش روی این شرکت مشخص شود.
با استناد به مقاله کو[۳] وهمکاران در سال ۲۰۱۱ و کو[۴]و همکاران در سال ۲۰۰۹، از دو پرسشنامه برای مدل SWOT استفاده شد. که پرسشنامه اول برای تعیین نقاط قوت و ضعف میباشد، سازه های پرسشنامه از مفهوم کارت امتیاز متوازن استخراج شده است کارت امتیازی متوازن کارتی است که در آن استراتژی به یک مجموعه ی یکپارچه از شاخص های مالی و غیرمالی ارتباط داده میشد در رویکرد کارت امتیاز متوازن، سازمان به چهار وجه مختلف تقسیم میشوند این چهار وجه عبارتند از :
*وجه مالی[۵]
* وجه مشتری[۶]
* وجه فرایند های داخلی کسب وکار [۷]
* وجه رشد و یادگیری [۸] ( Kaplan – ۱۹۹۴)
که هر یک از سازه های پرسشنامه اول در این چهار وجه دسته بندی شده است. پس از جمع آوری اطلاعات برای این پرسشنامه، جهت ارائه پیشنهادات استراتژیک، منظر مالی را متغیر وابسته و تاثیر سه وجه بعدی را روی این منظر، از طریق رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار خواهیم داد.
سازه های پرسشنامه دوم جهت تعیین نقاط فرصت و تهدید شرکت ریسندگیخاور تدوین شده است که ازطریق جلسات طوفان مغزی، فاکتورهای خارجی مرتبط با جامعه، تکنولوژی، اقتصاد، محیط و چشم انداز سیاسیشناسایی شد جهت تعیین اولویت بندی نقاط فرصت وتهدید از دوتکنیک FMEA و SMEA استفاده گردید، FMEA یک ابزار مدیریتی در بخش تولید برای پیش بینی و مدیریت ریسک ها است، به منظور تخمین اندازه تهدید ها استفاده شده است و از طریق شاخصی تحت عنوان RPN[9]میتواند محاسبه شود.
احتمال کشف یا شناسایی * احتمال وقوع * شدت = RPN
( از ۱ الی ۱۰) ( از ۱ الی ۱۰ ) ( از ۱ الی ۱۰۰۰)
همچنین برای تخمین اندازه فرصت ها، یک مفهوم به طور موازی نوآوری گردید که SMEA نامیده شد.
که برای محاسبه آن از شاخصی تحت عنوان OPN ۸ استفاده میشود.
ظرفیت و شناسایی * احتمال وقوع * میزان جذابیت = [۱۰]OPN
( از ۱ الی ۱۰ ) ( از ۱ الی ۱۰ ) ( از ۱ الی ۱۰۰۰)
شکل ۱-۱ گام های پژوهش را نشان میدهد:
بررسی نقاط قوت وضعف داخلی تهدیدها وفرصت های بیرونی
جمع بندی پرسشنامه تکمیلی
استخراج شاخص های rpn (اعداد منفی در ستون چهار )و OPN اعداد مثبت در ستون چهارم بعنوان تهدید ها وفرصت های محیطی
شناسایی فاکتورهای مرتبط با نقاط قوت و ضعف داخلی براساس بخش های گروهی
تهیه پرسشنامه براساس مفهوم کارت امتیاز
مرتب کردن عوامل به ترتیب نزولی براساس میزان اهمیت درک شده هریک ازعوامل وحذف عوامل غیرموثر
مرتب کردن عوامل بدست آمده از مراحل قبل به ترتیب نزولی براساس میزان تحقق عوامل
بدست آمدن قوتها وضعفهای داخلی سازمان مورد بررسی
تعیین تاثیر هریک از سازه های منظرهای رشدویادگیری، مشتری و فرایند داخلی برسازه های منظرمالی ازطریق رگرسیون چند متغیره
تهیه ماتریس Swot و تدوین استراتژی های کلان
ستون۱:عوامل شناسایی شده
ستون ۲: شدت تاثیرگذاری
عامل شناسایی شده
بروری سازمان براساس
درک پاسخ دهنده
بااستفاده از طیفی با مقیاس ۱۰ ۱۰– الی۱۰+
ستون۳:میزان احتمال درک
شده توسط پاسخ دهنده
با بهره گرفتن از طیف لیکرت