۴- آلن ج. اسلوبودنیک و دبورا لیپمن اسلوبودنیک (۲۰۰۱)
۱. فرهنگ سیستم باز
۲. فرهنگ سیستم بسته
۳. فرهنگ هماهنگ
۴. فرهنگ تصادفی
۵- رابینز و لانگتن
(۲۰۰۱)
۱. فرهنگ گروهی/عمومی
۲. فرهنگ سربازی/ اجیری
۳. فرهنگ تکه تکه
۴. فرهنگ شبکه ای
۶- دنیسون (۱۹۹۰)
۱. فرهنگ مأموریتی
۲. فرهنگ تداوم رویه
۳. فرهنگ مشارکتی
۴. فرهنگ انطباق پذیر
۷- هندی (۱۹۹۱)
۱. فرهنگ وظیفه گرایی (کارآمدی)
۲. فرهنگ باشگاهی
۳. ایفای نقش
۴. فرهنگ اصالت وجود
۸- سونن فیلد (۱۹۸۹)
۱. فرهنگ عملی
۲. فرهنگ باشگاهی
۳. فرهنگ تیمی
۴. فرهنگ سنگری
۹- هلریکل و همکاران (۱۹۹۶)
۱. فرهنگ بروکراتیک
۲. فرهنگ رقابتی
۳. فرهنگ مشارکتی
۴. فرهنگ یادگیرنده
۱۰- هافستد (۱۹۹۰)
۱. فرایند محوری- هدف محوری
۲. کارمندمحور- شغل محور
۳. سیستم باز- سیستم بسته
۴. کنترل شدید- کنترل آرام
۲-۲-۱۰- مفهوم سازمان یاد گیرنده
پیتر سنگه (۱۹۹۰) سازمان یادگیرنده را به عنوان سازمانی که به طور مستمر ظرفیت خود را برای خلق آینده اش افزایش دهد، تعریف می کند. به عقیده او سازمان یادگیرنده، آن سازمانی است که در آن افراد به طور مستمر توانایی های خود را ارتقا می بخشند تا به نتایجی که مد نظر است، دست یابند و بدین ترتیب الگوهای جدید تفکر، رشد یافته و اندیشه های جمعی و گروهی گسترش می یابند (سبحانی نژاد و همکاران، ۱۳۸۵).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پیتر سنگه ۵ اصل توانایی های فردی اصول های ذهنی، یادگیری تیمی، بصیرت مشترک و تفکر سیستمی را لازمه سازمان یادگیرنده می داند( سنگه، ۱۹۹۰).
۲-۲-۱۰-۱- تعریف سازمان
- سازمان پدیدهای اجتماعی به شمار میآید که به طور آگاهانه، هماهنگ شده و دارای حدود و ثغور نسبتاً مشخص بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی بر اساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت میکند(رابینز، ۱۳۸۳).
- نهاد اجتماعی است که مبتنی بر هدف می باشد و ساختار آن به صورت آگاهانه طرح ریزی شده و با محیط خارجی در ارتباط است(دفت، ۱۳۹۲).
۲-۲-۱۰-۲- تعریف یادگیری
- ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه یادگیرنده، مشروط بر آنکه این تغییر بر اثر اخذ تجربه رخ دهد (هیلگارد و مارکیز۱).
- وقتی ما کاری را که قبلا نمی توانستیم انجام دهیم، اکنون قادر به انجام آن هستیم به شرط آن که توانایی، حاصل رشد تأثیر دارو ها، خستگی و نظایر آن نباشد( رابینز، ۱۳۸۵).
- یادگیری به معنای تقویت توانایی به کمک تجربه ای است که از پیگیری امور و همیشه در طی زمان و در مسیر زندگی واقعی بدست می آید( جارویس،۱۳۸۱).
۲-۲-۱۰-۳- تعریف سازمان یادگیرنده
از تعاریف متعددی که در مورد سازمان یادگیرنده ارائه شده است می توان موارد زیر را ذکر کرد:
- سازمان های یادگیرنده، سازمان هایی هستند که در آنها افراد به طور مستمر توانایی های خود را برای خلق نتایجی که به واقع طالب آنند افزایش می دهند، جایی که الگوهای جدید تفکر رشد می یابند، اندیشه های جمعی و گروهی ترویج می شوند و افراد پیوسته می آموزند که چگونه با یکدیگر یاد بگیرند (سنگه، ۱۹۹۰).