با بررسی جدول فوق مشخص میشود که پس از انجام بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling میانگین نمرات زبان آموزان به شکل قابل توجهی بالا رفته و بازی آموزشی رایانهای تاثیر مثبتی در امر یادگیری املای کلمات انگلیسی این زبان آموزان داشته است.
4-2- یادگیری املای کلمات انگلیسی زبان آموزان گروه آزمودنی و شاهد
سوال تحقیق 2: آیا تفاوت معنا داری در یادگیری املای کلمات بین زبانآموزانی که از بازیهای آموزشی رایانهای استفاده میکنند و آن ها که از این بازی استفاده نمیکنند وجود دارد؟
4-2-1- پیش آزمون املای کلمات انگلیسی
همان طور که قبلا گفته شد، در انجام این تحقیق دو کلاس انتخاب شده که یکی به عنوان گروه آزمودنی و دیگری به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شده است. از جلسهی اول تا ششم تکالیف هر دو کلاس به شیوهی سنتی بوده و در طول این شش جلسه، پیش آزمون املای کلمات انگلیسی از دو گروه گرفته شده که مشخص شود زبان آموزان هر دو گروه از نظر دانش املای کلمات زبان انگلیسی در یک سطح میباشند.
طبق جدول 4-2، در پیش آزمون میانگین نمرهی گروه آزمودنی 05/15 و میانگین نمرهی گروه شاهد 58/14 میباشد، همان طور که مشاهده میشود تفاوتی جزئی بین میانگین نمرات پیش آزمون زبان آموزان در هر دو گروه وجود دارد. سپس به منظور اینکه مشخص شود که آیا تفاوت معنا داری بین میانگین نمرات پیش آزمون زبان آموزان وجود دارد یا خیر از روش آماری آزمون نمونههای غیر وابستهی T استفاده شد. در جدول 4-2 نتایج بدست آمده از انجام این تحلیل آماری نشان داده شده و از نتایج بدست آمده مشخص شد که تفاوت معنا داری بین میانگین نمرات گروه آزمودنی و گروه شاهد وجود ندارد (05/0<p، 65=t)، که این بدین معناست که در ابتدای ترم زبان آموزان هر دو گروه در یک سطح درسی بودهاند و تفاوتی میان نمرات گروه آزمودنی و گروه شاهد وجود نداشته است.
جدول 4-2: آمار توصیفی و آزمون نمونههای غیر وابستهی T پیش آزمون املای
کلمات انگلیسی زبان آموزان گروه آزمودنی و شاهد
معنا داری | درجه آزادی | ارزش t | انحراف معیار | میانگین | آزمودنی=1 شاهد =2 |
692/0 | 65 | 737/0 | 56/2 | 05/15 | نمرهی املا (1) |
67/2 | 58/14 | نمرهی املا (2) |
4-2-2- پس آزمون املای کلمات انگلیسی
در جلسهی هفتم ترم، بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling به زبان آموزان گروه آزمودنی معرفی شد و زبان آموزان این گروه به جای نوشتن تکلیف به صورت سنتی از بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling برای یادگیری و مرور هجی کلمات استفاده میکردند. زبان آموزان گروه شاهد مانند گذشته به شیوهی سنتی تکلیف خود را انجام میدادند. در پایان ترم، پس آزمون املای کلمات انگلیسی از زبان آموزان گروه آزمودنی و گروه شاهد گرفته شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
همان طور که در جدول 4-3 نشان داده شده است تفاوت بین میانگین نمرهی گروه آزمودنی (80/18=M) و میانگین نمرهی گروه شاهد (22/16=M) در امتحان پس آزمون زیاد میباشد. با بهره گرفتن از روش آماری آزمون نمونههای غیر وابستهی T نتایجی بدست آمد حاکی از این است که بین میانگین نمرات پس آزمون املای زبان آموزان گروه آزمودنی ومیانگین نمرات پس آزمون املای گروه شاهد تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p، 65=t).
جدول 4-3: آمار توصیفی و آزمون نمونههای غیر وابستهی T جهت تشخیص تاثیر بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling بر یادگیری املای کلمات انگلیسی در زبان آموزان گروه آزمودنی و شاهد
معنا داری | درجه آزادی | ارزش t | انحراف معیار | میانگین | آزمودنی=1 شاهد =2 |
001/0 | 65 |