پاشنه های او با زمین تماس داشت و بدن در ناحیه ی زانوها و لگن نباید خم شود بلکه به صورت مستقیم و موازی زمین قرار گیرد. او سپس کشش از بارفیکس را انجام داد. موقع کشش، چانه باید به بالای یک طناب یا کش که سه سوراخ پایین تر از میله بسته شده است برسد. در این حالت ، یک کشش از بارفیکس انجام شده است. آزمودنی تا آن جا که در توان دارد ، این آزمون را تکرار می کند و تعداد تکرارها به حساب رکورد او گذاشته می شد.
شکل ۳-۱۰. اجرای آزمون بارفیکس
۳-۶-۸. اجرای آزمون درازونشست
هدف از اجرای این آزمون، سنجش و اندازه گیری استقامت موضعی عضلات شکم است. ابتدا ورزشکار، در حالت شروع، به صورت خوابیده به پشت با زانو های خمیده با زاویۀ ۹۰ درجه قرار گیرد. پاها می تواند به صورت جفت یا حداکثر با فاصلۀ ۵/۲۹ سانتی متر از یکدیگر قرار گیرند. یک نفر یار کمکی، قوزک پای آزمون شونده را با دست های خودمحکم نگه می دارد. پاهای آزمون شونده باید همواره در تماس با زمین باشند. دست های آزمون شونده باید به یکدیگر قفل شوند و پشت سر قرار گیرند و پشت دست ها باید روی تشک باشد. با کلمه ” رو ” ورزشکار بالاتنه خود را بالا می آورد و پس از آن، بدن خود را تا جایی پایین می آورد که قسمت بالای پشت، با تشک در تماس باشد. سر، دست ها، بازو ها و آرنج نباید زمین را لمس کنند. با انجام هر تکرار، شمارنده با صدای بلند، تعداد انجام صحیح حرکت را شمارش می کند. تعداد حرکات درازونشست در یک دقیقه که به شکلی صحیح انجام شده اند، شمارش و ثبت می شود. اگر ورزشکار به طور کامل بالا نیاید، دست های خود را در پشت گردن به هم قفل نکند، در کمر خود قوس ایجاد کند و باسن خود را برای بلند کردن بالاتنه از تشک جدا نماید (بالا بیاورد)، یا زاویۀ زانوی خود را بیشتر از ۹۰ درجه کند، آن حرکت، جزو حرکات صحیح به حساب نمی آید و شمارش نمی شود (شمارنده، شمارۀ حرکت قبل او را با صدای بلند تکرار می کند) (۱۰).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شکل۳-۱۱. اجرای آزمون درازو نشست
۹-۶-۳. اجرای آزمون استقامت قلبی – تنفسی
برای اندازه گیری استقامت قلبی – عروقی آزمون شونده بدن را گرم می کرد و بعد مسیر ۵۴۰ متر را با علامت “رو” آزمون کننده طی می کرد. کرونومتر با کلمه رو آغاز به کار و با عبور از خط پایان ۵۴۰ متر متوقف می شود. فاصله زمانی از نقطه شروع تا پایان امتیاز فرد محسوب شد.
شکل۳-۱۲. اجرای آزمون استقامت قلبی_ عروقی
۳-۶-۱۰. روش اندازه گیری امتیاز فعالیت بدنی (پرسش نامه RAPA)
برای اندازه گیری میزان فعالیت بدنی از پرسش نامه ای به نامRAPA استفاده شد. برای این کار پرسش نامه RAPA در اختیار دانش آموزان قرار گرفت که در این پرسش نامه به سوالاتی که میزان تحرک آن ها را بصورت بی تحرک، کم تحرک، تحرک متوسط وفعال بودند را پاسخ دادند. در صفحه اول پرسش نامه برای دانش آموزان توضیح داده شده که فعالیت های سبک، متوسط و شدید به چه نوع فعالیت هایی گفته می شود و در صفحه دوم سوالاتی که مربوط به فعالیت های آن ها در طول هفته انجام می دادند جواب داده شد. امتیازدهی هم به این صورت بود که بالاترین سوالی که به آن پاسخ مثبت داده شده بود انتخاب شد. نمره کمتر از ۶ زیر حد مطلوب می باشد و نمرات بالای ۶ در حد فعال محسوب می شود. (پیوست ۳)
شکل۳-۱۳. اجرای پرسش نامه RAPA
۳-۷. روش های آماری
در تحلیل توصیفی پژوهش حاضر، ابتدا برای مشخصات عمومی افراد نمونه مورد مطالعه جداول فراوانی به همراه نمودار آماری رسم شده است. سپس برای سؤالات مربوط به هر فرضیه جداول توزیع فراوانی تشکیل شده که در این جداول، فراوانی پاسخ های مربوط به هر سؤال به همراه میانگین و انحراف معیار درج گردیده است.
از روش های آمار توصیفی برای تعیین میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش استفاده شد. از آزمون کالموگروف اسمیرنف برای بررسی طبیعی بودن توزیع داده ها استفاده شد. چون همه متغیر ها در هر دو گروه ( به غیر از توان هوازی در گروه تیز هوشان) توزیع نرمال نداشتند از روش آماری ناپارامتریک من ویتنی یو استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار۱۹ SPSS و برای رسم نمودارها از نرم افزار Excel استفاده شد سطع معنی داری نیز ۰۵/۰> p در نظر گرفته شد.
فصل چهار
تجزیه و تحلیل یافته ها
۴-۱. مقدمه
داده ها به عنوان آگاهی های خام و پردازش نشده ، ابتدایی ترین شناخت و دستاورد پژوهشگر پیرامون پاسخ های احتمالی هستند که درباره مساله پژوهش مطرح شده اند، لذا پژوهشگر پس از دستیابی به این داده ها با توجه به ماهیت، ساختار و قالب فرضیه ها، با این پرسش روبرو می شود که از چه طریقی این داده ها را طبقه بندی ، پردازش ودرنهایت تحلیل کند تا بتواند تکلیف فرضیه ها را که پاسخ های احتمالی وموقتی برای مساله پژوهش هستند تعیین نماید. برای تجزیه وتحلیل داده ها ، با توجه به ماهیت آنها ، روش های گوناگونی وجود دارد که پژوهشگر باید به شرط کاربرد وتناسب این روشها توجه کند تا درنهایت بتواند استنتاج ها ونتیجه گیری های معتبر و دقیقی را بعمل آورد (۲۲).
تجزیه وتحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیه در هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است وامروزه در بیشتر پژوهشهایی که مبتنی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد پژوهش می باشد تجزیه وتحلیل اطلاعات از اصلی ترین ومهمترین بخشهای پژوهش محسوب می شود.
پژوهشگر پس از پیشینه یابی وپیشینه کاوی ، آگاهی نظری درباره مساله وگمانه زنی در رابطه با پرسش یا مساله اصلی تحقیق وپیشنهاد پاسخ ها و یا راه حل ( این پاسخها وراه حلها یا همان فرضیه ها حالت موقتی ، احتمالی وغیرتایید شده دارند) وجمع آوری داده ها ازجامعه یا نمونه یا متن ها با ابزارهای لازم، با توجه به نوع ادعاهایی که دارند (ادعای وجود رابطه همبستگی و. . . ) مورد آزمون قرارمی گیرند. این داده ها با توجه به ماهیتی که دارند باید با آزمونهای مناسب، آزموده شوند ونتایج حاصل از این آزمونها تجزیه وتحلیل شوند تا تکلیف فرضیه ها روشن شود که آیا مورد تایید هستند یا نه ؟ (۲۲ ).
در این پژوهش، داده های مربوط به ۶۸۰ نفر از دانش آموزان دختر متوسطه (۱۶-۱۴ ساله) مدارس عادی و تیزهوشان مورد بررسی قرار می گیرد.
۴-۲. توصیف اطلاعات جمعیت شناختی نمونه آماری
جدول ۴-۱ توزیع تعداد دانش آموزان دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی را نشان می دهد. از مجموع ۶۸۰ نفر دانش آموز شرکت کننده در پژوهش، تعداد ۳۰۰ نفر (۴۴ درصد) در مدارس تیزهوشان و ۳۸۰ نفر (۵۶ درصد) در مدارس عادی مشغول به تحصیل بوده اند. این دانش آموزان دختر و در سنین بین ۱۷-۱۴ ساله بودند.
جدول ۴-۱. توزیع تعداد دانش آموزان به تفکیک نوع آموزشگاه
فراوانی | درصد | درصد معتبر | درصد تجمعی | |
تیزهوشان | ۳۰۰ | ۱/۴۴ | ۱/۴۴ | ۱/۴۴ |
عادی | ۳۸۰ | ۹/۵۵ | ۹/۵۵ | ۱۰۰ |
جمع کل | ۶۸۰ |
نمودار ۴-۱. توزیع تعداد دانش آموزان به تفکیک نوع آموزشگاه