d= خطای پذیرفته شده توسط محقق یا بازه قابل تحمل از برآورد پارامتر مورد نظر (معمولاً در علوم اجتماعی برابر ۰۵/۰ در نظر گرفته میشود.) ( رفیع پور، ۱۳۷۸، صص۳۸۳-۳۷۱ ).
نکتهای که لازم است در خصوص این فرمول، گفته شود آن است که چنانچه مقدار p در دسترس نباشد، میتوان مقدار ۵/۰ را برای آن در نظر گرفت (آذر و مومنی، ۱۳۸۷، ص ۲۱۹ )، که در این حالت، این فرمول بزرگترین و محافظه کارانهترین عدد ممکن را به دست خواهد داد، که در این تحقیق نیز عدد ۵/۰ برای آن در نظر گرفته شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نمونه برداری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است، به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگی ها را به اعضای جامعه آماری تعمیم دهیم (سکاران، ۱۳۸۴). نمونه آماری تحقیق حاضر بر اساس فرمول کوکران ۱۳۲ نفر از کارکنان شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران میباشند که برای نمونهگیری در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده می باشد.
۳-۴-روش و ابزار گردآوری دادهها
الف) روش گرد آوری اطلاعات:
برای جمع آوری اطلاعات از روش های زیر استفاده گردید:
مطالعات کتابخانهای: جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانهای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات استفاده شده است.
تحقیقات میدانی: به منظور جمع آوری دادهها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده شد.
ب) ابزار گرد آوری اطلاعات:
در این تحقیق از دو ابزار برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردیده است:
بررسی اسناد و مدارک:
جهت اخذ اطلاعات کلی در مورد سازمان شامل تاریخچه، تعداد پرسنل، وضعیت تحصیلی، آیین نامه ها و …از روش بررسی اسناد و مدارک استفاده گردیده است. همچنین سایر اطلاعات در زمینه ادبیات موضوع، تعیین چارچوب نظری و شاخص ها از منابع موجود در کتابخانه که حاوی کتب، مجلات وپایان نامه ها و گزارشات علمی است، استفاده شده است.
پرسشنامه:
این ابزار یکی از ابزار های رایج تحقیق و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سوالهاست که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می دهد که این پاسخ ها داده های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد. از طریق سوالات پرسشنامه می توان دانش، علاقه، نگرش فکری فرد را مورد بررسی قرار داد. ( بازرگان، ۱۳۸۶).
سوال های پرسشنامه از نوع سوالات بسته پاسخ بوده و مقیاس اندازه گیری سوالات، از نوع مقیاس لیکرت می باشد.
بخش عمومی پرسشنامه این تحقیق شامل سوالات مربوط به جنسیت، سن، میزان تحصیلات و سابقه خدمت می باشد.
برای سنجش مدیریت جانشین پروری از از مدل استاندارد برنامه ریزی و مدیریت موثر جانشینی راس ول (۲۰۰۵) که برگرفته از کتاب William J.Rothwell, “Effective Succession Planning”, ۲۰۰۵. می باشد، استفاده شده است. همچنین برای سنجش رهبری همنوا از پرسشنامه افخمی روحانی و همکاران (۱۳۹۱)، استفاده شده است. این پرسشنامه از پرسش نامه ۱۴ گویه ای توسعه داده شده از پژوهش واگنر[۱۶] (۲۰۱۰) می باشد.
روایی این پرسش نیز از سه جهت مورد بررسی قرار گرفت. اعتبار محتوا که از آرای کارشناسان و صاحب نظران استفاده شد، استفاده پرسش نامه پژوهش در پژوهش های پیشین و تحلیل عاملی که به کمک نرم افزار spss انجام و تأیید شد (افخمی روحانی و همکاران ، ۱۳۹۱). در کلیه متغیرها از تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مؤلفه های اصلی و چرخش متعامد واریماکس استفاده شد و دو شاخص کفایت نمونه برداری ([۱۷]KMO) و مجذور کای برای آزمون کرویت بارتلت[۱۸] محاسبه شد. مقدار شاخص kmo در کلیه متغیرها بالاتر از ۷/۰ به دست آمد که نشان دهنده مناسب بودن داده ها برای تحلیل عاملی است و مقدار معناداری آزمون کرویت بارتلت نیز کمتر از ۰۵/۰ به دست آمد که بیانگر معنادار بودن داده ها در تحلیل عاملی است (افخمی روحانی و همکاران ، ۱۳۹۱).
روایی (روایی) و پایایی پرسشنامه:
روایی و پایایی ویژگی هایی هستند که ابزار سنجش از جمله پرسشنامه باید دارا باشد.
الف. روایی:
منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد برای روشنی گفتار میتوان آزمونهای روایی را در سه گروه گسترده دسته بندی کرد:
روایی محتوا: روایی محتوا اطمینان میدهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش را دربر دارد هر قدر عناصر مقیاس گستردهتر و قلمرو مفهوم مورد سنجش را بیشتر در بر گیرند، روایی محتوا بیشتر خواهد بود.
روایی ملاک: به معنای این است که یک ابزار در پیش بینی رفتار یک آزمودنی در یک موقعیت خاص تا چه میزان اثر بخش خواهد بود.
روایی سازه: روایی ساخت یا سازه بیان میکند نتایج به دست آمده از کاربرد یک ابزار اندازه گیری تا چه حد با نظریههایی که آزمون بر محور آنها تدوین شده است تناسب دارد (سکاران، ۱۳۸۴).
به منظور تعیین ویژگی روایی پرسشنامه در این تحقیق، پرسشنامه های مدیریت جانشین پروری و رهبری همنوا که خود به صورت استاندارد می باشند، به تأیید اساتید محترم راهنما و مشاور رسید که این موضوع بیانگر روایی پرسشنامه میباشد.
ب. پایایی :
پایایی عبارت است از اینکه اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شد در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود (سرمد و همکاران، ۱۳۸۷). برای محاسبه پایایی شیوه های مختلفی به کار میرود از آن جمله میتوان به اجرای دوباره (روش باز آزمایی)، روش موازی (همتا)، روش تصنیف (دو نیمه کردن)، روش کورد ریچاردسون و ضریب آلفای کرونباخ اشاره کرد. میزان پایایی پرسشنامه های این تحقیق به وسیله نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ و از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد.
جدول ۳-۱: جدول آلفای کرونباخ پرسشنامه های تحقیق
پرسشنامه | آلفای کرونباخ |
رهبری همنوا | ۸۹۸/۰ |
مدیریت جانشین پروری | ۷۴۲/۰ |
۳- ۵-روش های تجزیه و تحلیل آماری
تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از تحقیق حاضر شامل دو بخش به شرح زیر می باشد:
۳-۵-۱-آمار توصیفی
به منظور توصیف یافتهها، از جداول فراوانی و همچنین نمودارها دایرهای استفاده گردید.